تاريخ انتشار: 30 فروردين 1397 ساعت 22:49:54
نگاهی دیگر (قسمت دویست وپنجاه وششم)

گفتم: آقاجون براساس نتایج حاصل از اجرای طرح رجستری حدود ۲۱۰۷۶۷ دستگاه گوشی فاقد ثبت قانونی شناسایی و مسدود شدند.
گفت: براساس اطلاع رسانی و ادعای مراکز مسئول ، اتحادیه صنفی و کسبه بازار گوشی تلفن همراه موارد ذیل مطرح و مکرر مورد تاکید قرار گرفته است.
1- تقاضای سالانه بازار حدود ۲۰ میلیون دستگاه گوشی است.
2- براساس آمار رسمی گمرک واردات قانونی گوشی توسط نمایندگی های مجاز حدود ۳ میلیون دستگاه (حداکثر حدود ۱۲% تقاضای بازار) در سال است.
3- هیچ آماری در خصوص گوشی‌ ورودی قانونی ثبت نشده توسط ۹ میلیون مسافر ورودی به کشور در دست نیست.
4- براساس ادعای تکراری مراکز مسئول ، نظارتی و اصناف بازار گوشی همراه حداکثر ۱۰% از طریق قانونی و ۹۰% توسط گوشی قاچاق تامین می شود.
5- براساس نتایج حاصل از اجرای طرح رجیستری حدود ۲۱۰۷۶۷ دستگاه گوشی یعنی حداکثر ۱% گوشی موجود در بازار مسدود که طبیعتا می توانند مدعی ورود قانونی اظهار نشده همراه مسافر باشند.
6- براساس نتایج حاصل از اجرای طرح رجیستری بازار ایران علی رغم فاصله ۱۷ میلیونی واردات قانونی و بازار مصرف ظاهرا فاقد گوشی قاچاق می باشد.

گفتم: با این حساب براساس نتایج حاصل از اجرای طرح رجیستری می توان مدعی بود بازار گوشی همراه ایران از پاکترین بازارهای عرضه گوشی در جهان است؟
گفت: البته آرزو بر جوانان عیب نیست اما واقعیت تامین ۱۷ میلیون گوشی بازار از مجرای غیر از ورودی قانونی گمرک همچنان باقی است و نتایج حاصل از رجیستری بر عدم کارایی و غیر قابل اعتماد بودن اقدامات و ادعاهای نظارتی و کنترلی در کشور تاکید دارد.
گفتم: فاصله نتایج حاصل از اجرای طرح رجیستری برای شناسایی و مسدود سازی گوشی قاچاق (۲۱۰۶۷۶ دستگاه گوشی) و ادعای مراکز رسمی مبنی بر سهم ۱۷ میلیونی قاچاق از بازار مصرف ۲۰ میلیونی سالانه قابل تسرّی به سایر حوزه های مورد ادعای وجود قاچاق کالا در بازار نیست؟
گفت:  آقاجون سوال بسیار مهمی است که حتما صحت و قابل اتکا بودن ادعای تکراری و ساده سازی شده وجود ۱۲ الی ۲۴ میلیارد دلاری کالای قاچاق در بازار را بعنوان عامل نابودی تولید ملی با چالش جدی مواجه می کند.
ادعایی که مراکز مسئول را در بررسی و ریشه یابی چرایی ناتوانی تولید داخلی با انحراف خود خواسته مواجه و ناتوان از محاسبه مبتنی بر واقع بینی می کند.
لذا است که بعد از چهل سال ادعای مبارزه همه جانبه و فراگیر با کالای قاچاق همچنان در نقطه آغاز قرار داریم.

  تعداد بازديدها: 3112
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79783
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.