تاريخ انتشار: 20 ارديبهشت 1397 ساعت 22:43:02
بیشتر رسانه های عرب قربانی روایت اسرائیل درباره تجاوز موشکی به سوریه و پاسخ دمشق شدند

رسانه های مرتبط با عربستان سعودی و در رأس آنها شبکه العربیه بلافاصله از روایت اسرائیل و موفقیت ادعایی این رژیم استقبال کردند زیرا با سوریه،ایران و حزب الله دشمن هستند. این موضع گیری با سیاست ریاض که به اسرائیل در حال نزدیک شدن است، همخوانی و همسویی دارد. این تکرار سیاست های رسانه ای ضد حزب الله در ماه جولای سال 2006 است.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: رسانه های عربی به حمله موشکی متقابل سوریه و رژیم اسرائیل پرداختند و بیشر آنها چه به عمد مانند رسانه های عربستان سعودی و در رأس آنها شبکه ماهواره ای العربیه یا به سهو و بدون آگاهی رسانه ای مانند شبکه ماهواره ای الجزیره در دام ترویج و تبلیغ  روایت اسرائیل افتادند.

موشک های سوری که برخی بر این باورند که موشک ها ایرانی بودند، به اهداف نظامی در بلندی های جولان اشغالی اصابت کردند و این موشک ها در پاسخ به بمباران اهداف نظامی سوری و ایرانی( همانطور که در برخی رسانه ها آمد) توسط اسرائیل در روزهای گذشته، شلیک شد و اسرائیل نیز در واکنش تأخیر نکرد لیکن این اقدام اسرائیل چیز جدیدی نبود.

رسانه های عرب در پوشش این حملات متقابل موشکی خطرناک که در سطح جنگ اعلام نشده است، سقوط کردند زیرا روایت اسرائیل را تبلیغ و ترویج کرد و روایت سوریه از این درگیری را به حاشیه راندند.

شبکه الجزیره با عنوان عریض و طویلی امروز ظهر پنجشنبه در وبسایت خود نوشت:« بزرگترین عملیات اسرائیل علیه ایران..ده ها موشک در آسمان سوریه»و دقیقا همان اطلاعاتی را روایت کرد که ارتش اسرائیل منتشر کرد بدون آن که هیچ گونه علامت سوالی را مطرح کند.

شبکه تلویزیونی العربیه در وبسایت اش مقاله ای با عنوان عریض و طویل در ادعای موفقیت رژیم اسرائیل منتشر کرد با این عنوان:«اسرائیل: همه پایگاه های ایران در سوریه را نابود کردیم و همه چیز تمام شد» و با تبحر خاصی  سخنان «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل  را منتشر کرد.

به تبع العربیه و الجزیره بیشتر رسانه های عربی روایت اسرائیل را بدون هیچ گونه بررسی و به شکل کورکورانه منتشر کردند و دلیل این گونه پرداختن به حوادث توسط رسانه ها این است:

-رسانه های مرتبط با عربستان  سعودی و در رأس آنها شبکه العربیه بلافاصله از روایت اسرائیل و موفقیت ادعایی این رژیم استقبال کردند زیرا با سوریه،ایران و حزب الله دشمن هستند. این موضع گیری با سیاست ریاض که به اسرائیل در حال نزدیک شدن است، همخوانی و همسویی دارد. این تکرار سیاست های رسانه ای ضد حزب الله در ماه جولای سال 2006 است.

-رسانه ای عربی که به شکل غیر عمد تحت تأثیر رسانه های غربی و منابع اسرائیلی هستند و روایت اسرائیل را ترویج دادند که در رأس آنها شبکه تلویزیونی الجزیره قرار دارد که گمان می رود برای مشخص کردن واقعیت و اشتباه و نیز اطلاعات واقعی، از کارشناسان مختلف استفاده کند. حالا چگونه شبکه تلویزیونی الجزیره فقط به منابع اسرائیلی تکیه کرده و زحمت پرسیدن نظر منابع ایرانی برای ایجاد توازن را به خود نداده است؟

این در حالی است که رسانه های غربی که به زبان عربی اخبار منتشر می کنند موضع میانه در پیش گرفتند و از منابع مختلف استفاده کردند اما همه رسانه های عرب به استثنای چند رسانه سقوط کردند.

رسانه های عربی تحول نظامی مهم یعنی حق سوریه برای پاسخ به موشک های اسرائیلی به رغم توجیه تل آویو مبنی بر اینکه مراکز نظامی ایران در سوریه را هدف قرار می دهد نادیده گرفته و موشک های سوریه را که برای نخستین بار و پس از چند دهه مناطق تحت اشغال اسرائیل را هدف قرار می دهد و سستی و ضعف گنبد آهنین را نشان می دهند فراموش کردند؛ گنبد آهنینی که به مثابه بازوی موشکی آمریکاست و عربستان برای مقابله با ایران مایل به خرید آن است.

  تعداد بازديدها: 1480
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79998
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.