تاريخ انتشار: 02 خرداد 1397 ساعت 16:54:35
کنکاشی در مفاهیم قیام

«قیام» در لغت به معنای « بیداری، خیزش، برخاستن، ایستادن، به پاخاستن، استقامت، مبارزه، تلاشِ پایدار، بیداری از خوابِ غفلت، عبرت و آگاهی و...» است.
برخی از مفاهیم قیام :
-  مفهوم فقهی : نظیر قیام در نماز به معنای برپای داشتن و اقامه نماز و...
- مفهوم سیاسی : به معنای مبارزه، تلاش، حرکت، نهضت، جنبش، انقلاب و به طور کلی ایستادگی در راه خدا و مقابله با ظلم و ستم، فساد، کژی ها و احقاق حق و ابطال باطل.
- مفهوم عقیدتی و کلامی، که بیانگر اعتقاد به قیامت و جهان آخرت است و اصولاً نامگذاری قیامت نیز به همین اعتبار صورت گرفته است.
- مفهوم اخلاقی و عرفانی، که بیشتر به معنای بیداری، اطاعت، بندگی، عبودیت حق، پیمودن راه سیر و سلوک و آراسته شدن به اخلاق خدایی است....

-  آنچه مهم است این است که قیام برای خدا باشد...
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در سال ۱۳۲۳ش درباره قیام الهی می فرماید :
قال‌اللّه‌ تعالی:قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی.
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.

قیام برای خداست که ابراهیم خلیل‌الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده.
خلیل آسا درِ علم الیقین زن!
ندای «لااُحبّ الآفلین» زن!
قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند.
قیام برای خداست که خاتم‌النبیین صلی‌اللّه‌‌علیه‌و‌آله را یک‌ تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقامقابَ قوسیْن أوأدنی رساند.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همۀ جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده...
اللّهم أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ....     الهی آمین...

  تعداد بازديدها: 3488
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80135
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.