تاريخ انتشار: 17 خرداد 1397 ساعت 04:54:37
رهامی: ناسزا گفتن به رقیب از نگاه امام علی(ع) مقبول نیست/ در نگاه امیرالمومنین(ع) حکومت امری کاملاً زمینی و با انتخاب مردم شکل می گیرد

رئیس بنیاد بین المللی صلح با بیان اینکه در نگاه امام علی حکومت امری کاملا زمینی و با انتخاب مردم شکل می گیرد، گفت: احترام به حق انتخاب مردم مولفه مهم حکومت عادل از نگاه امیرالمونین است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی سه شنبه شب در مراسم شب قدر هیئت فاطمه الزهرا در کانون توحید تهران گفت: بارخوانی متون دینی به معنای نگاه نقادانه و نقد کردن آنها است و وقتی ما می خواهیم نهج البلاغه را نقد کنیم بدین معنا نیست که می خواهیم امام علی(ع) را نقد کنیم بلکه بدین معناست که می خواهیم سخنانی که به نقل از ایشان ذکر شده را مورد واکاوی قرار می دهیم.

استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: ممکن است سخنی از ایشان نقل شده باشد که وقتی آنرا را با سایر سخنان ایشان مقایسه می کنیم به کل مجموعه کلامی ایشان نخواند و بنابراین ما می توانیم به این نتیجه برسیم که این سخن مربوط به ایشان نیست. این مورد درباره حضرت امام خمینی علیرغم تمامی مجاهدت ها و عظمتی که داشته اند نیز صادق است و ما باید بتوانیم سخنان ایشان را نقد کنیم، چرا که بقای هر شخصیتی با نقد میسر و امکان پذیر است. هیچ اندیشه ای بدون نقد باقی نمی ماند و اندیشه های بزرگ بخاطر نقد شدنشان است که باقی مانده اند، بنابراین ما می توانیم سخنان امام را نیز در موارد مختلف نقد کنیم.

 

استاد دانشگاه تهران با اشاره به شرایط مراسم عزاداری گفت: متاسفانه امروزه در مجالس عزاداری و سخنرانی ها احساسات بر درک و تعقل غلبه کرده و اشعار مهیج خواندن و تحریک احساسات طرفدار بیشتری  پیدا کرده است. در شرایط امروز روزگار ما در هیچ جای دنیا به اندازه خاورمیانه که مرکز نزول وحی بوده خشونت وجود ندارد، که نتیجه تندروی هایی بوده که انجام شده است. در ایران نیز چنانچه با حوصله بیشتری امور را به پیش می بردیم و از تجربه دنیا استفاده می کردیم، نتایج بهتری می گرفتیم.

 

استاد حقوق دانشگاه تهران ضمن اشاره به لزوم بازخوانی مولفه های عدالت در نگاه حضرت علی(ع) گفت: قداست زدایی از حکومت دینی و اجازه دادن به مردم برای نقد حکومت که در خطبه 216 به آن اشاره شده یکی از جنبه های وجود عدالت در حکومت دینی است. در این نگاه بین حکومت و مردم نباید مونولوگ برقرار باشد بلکه باید گفتگوی دو طرفه ایجاد شود و هرکسی در جایگاه حکومت می نشیند باید بپذیرد که بدین معنا است که خود را در چایگاه نقد قرار داده است.

رهامی عنوان کرد: بنابراین، در نگاه حضرت علی(ع) حکومت باید خود را در آئینه نقد بگذارد و ایشان خود تصریح می کنند که باید مرا را نیز نقد کنند. البته نقد بدین معنا نیست که حکومت حتما اشتباه می کند، اما بدین معنا است که حکومت نقد را بپذیرد و هیچ راهی برای اصلاح حکومت جز این نیست.

استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به خطبه 92 نهج البلاغه اضافه کرد: یکی دیگر از مولفه های حکومت عادل از نظر امام علی علیه السلام این است که حکومت باید به حق انتخاب مردم احترام بگذارد. امام علی می فرمایند اگر من والی شما باشم با توجه به تغییر شرایط در بیست و پنج سال گذشته جامعه دیگر تحمل برگرداندن عدالت به شرایط زمان پیامبر اکرم(ص) را نخواهد داشت و بهتر است که من وزیر و مشاور شما باشم تا اینکه امیر شما باشم و هر فردی که شما انتخاب کنید با او همراهی خواهم کرد.

وی افزود: این سخنان حضرت امیر بدین معنا است که ایشان به حق انتخاب مردم احترام می گذارد و این بدان معناست است که از نگاه ایشان حکومت کاملا امری زمینی است و مردم حق انتخاب آن را دارند. وجه دیگر حکومت عادل در نگاه امام علی(ع) که در خطبه 15 و 16 به آن پرداخته شده این است که ایشان برای اجرای عدالت هیچ استثنایی قائل نمی شود و حتی در تاریخ می بینیم که با برادرش عقیل نیز آنگونه رفتار می کند.

رهامی درباره وجه دیگر حکومت عادل در نگاه علی السلام گفت: این مورد که در خطبه 146 نهج البلاغه بدان پرداخته شده اشاره به نوع برخورد با رقبا دارد که از نظر ایشان وقتی با کسی رقیب هستید نیز باید با او به عدالت رفتار کنیم و بنابراین وقتی ایشان با ناسزا گفتن به معاویه و بنی امیه مخالف هستند درباره دیگر موارد نیز در شرایط امروزی در مقابل رقبایی مانند آمریکا نیز صدق می کند. بارزترین صفت حضرت علی علیه السلام عدالت ایشان است و ایشان اقتدار و امنیت را بر عدالت برتری نمی دهد، چنانچه می بینیم که در مورد ابن ملجم قصاص پیش از جنایت نمی کند و اقدامات پیشگیرانه و برخورد با افراد به این دلیل که بعدا ممکن است تهدید باشند را انجام نمی دهد.

*جماران

  تعداد بازديدها: 1615
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80291
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.