تاريخ انتشار: 23 خرداد 1397 ساعت 18:36:48
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهفدهم)

گفتم: آقاجون نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن بیان مطلب مختلف گفت مردم برای تقویت پول ملی ارز‌هایی را که در خانه دارند به بازار بیاورند.
گفت: تبدیل ریال به دلار از علائم جدی ناکارآمدی اقتصاد ملی است که البته بدلیل جمع آوری نقدینگی اثر کوتاه مدت ضد تورمی هم دارد لذا توصیه نوبخت غیر معقول و همراه اثر تورمی است.
گفتم: نوبخت گفت واسطه گری در بازار سکه و خودرو برای دولت قابل تحمل نیست.
گفت: حفظ انحصار بازار مهمترین عامل ناکارآمدی ، رانت سازی و استقبال از سفته بازی است شرایط بیماری زایی که قیمت کالا توسط عوامل غیر اقتصادی تعیین می شود.
لذا در شرایط غیر قابل تحمل برای دولت مدام ناچار از شنیدن توضیح بی ارزش حباب قیمت از سوی مسئولین هستیم.

گفتم: نوبخت گفت دولت برای مهار قیمت‌ها سیاست خود را دنبال می‌کند.
گفت: یعنی نوبخت بعنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هنوز متوجه نیستند که با وجود همین جهت گیری های سیاسی و اقتصادی است که در این نقطه قرار داریم.
گفتم: نوبخت گفت ما از پس سخت ترین تحریم ها برآمدیم و کشور را به این حد رسانده‌ایم.
گفت: نوبخت باید براساس سند چشم انداز و در مطالعه تطبیقی متکی بر معیار و شاخص های قابل اندازه گیری نسبت به سایر بازیگران منطقه صادقانه توضیح دهند در ایجاد رفاه و امید به آینده در کجا هستیم.
گفتم: نوبخت گفته برای کنترل شرایط سیاست های کنترلی را اعمال خواهیم کرد.
گفت: فریدمن برنده جایزه ی نوبل اقتصاد معتقد بود راه حل دولت ها برای مشکلات معمولا به اندازه خود مشکلات مضر هستند.
گفتم: یعنی فریدمنِ دولت (مجموعه قوا) قادر به برنامه ریزی و مهار شرایط ملتهب اقتصادی مانند حباب رو به رشد قیمت ها نیستند؟
گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکید بر کاهش اندازه دولت و دوری از فعالیت اقتصادی دقیقا در پاسخ به عدم کارائی جایگرینی فعالیت اقتصادی دولت ها بجای برنامه ریزی و مدیریت اقتصادی است.
- فریدمن معتقد بود بدترین شرایط این است که A  به تشخیص خود بتواند پول B را برای C خرج کند وضعیت اسفباری که باعث می شود قیمت و کیفیت بعنوان مشکل B و C مسئله A نباشد.
- ۱ مثال: مشکل کشور اتلاف ۳۰% انرژی در خطوط انتقال است در حالیکه تغییر منبع تولید انرژی بعنوان مسئله انتخاب شده است با تاکید بر اینکه  ۳۰% کاهش اتلاف برق در خطوط انتقال دستاوردی معادل تولید برق ۱۶ نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود.
- نمونه دوم بحران: کسب و حفظ اشتغال زنان بحرانی جدی است که با مسئله یابی غلط با توجه به افزایش مرخصی زایمان یا کاهش ساعت کار و کاهش سن بازنشستگی جایگزین می شود.
- شکاف بین مشکلات جامعه و مسائل حکومت از مهمترین دلایل کاهش اعتماد اجتماعی و ابتلاء به فساد ساختاری ،  اجتماعی و حکومتی است که محصولی جز ناکارآمدی ندارد.

گفتم: مهار حباب قیمتی با توجه به واقعیت رکود و بیکاری فراگیر با چه مکانیسمی ممکن است؟
گفت: آقاجون قیمت در شرایط عدم تعادل بر اساس ارزش ذاتی و واقعی کالا و خدمات ایجاد و تعیین نمی شود بلکه تابع انتظارات تورمی بازار است.
- حباب قیمتی یعنی انتظار و امکان فروش گران تر کالایی که گران خریداری می شوند.
- مردم با هدف فروش گران تر نسبت به خرید گران اقدام می کنند.
- خریداران علاوه بر انتظار افزایش قیمت عملا تمایلی به کاهش قیمت نخواهند داشت وزیر صنعت و تجارت امروز گفت ظرف ۲ ساعت ۴۰۰۰ پراید ثبت نام شد سایپا و ایران خودرو در کمتر از دو ساعت تکمیل ظرفیت اعلام کردند.
- جامعه به تمایل و قدرت اثرگذاری ارکان حکومت امیدی نداشته و کاهش بین مشکلات جامعه و مسائل حکومتی قرابتی نمی بینند.
- یعنی حتی شعاری غیر ارزشی و متناقض با مفهوم مهم عمق استراتژیک کشور مانند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران هم می تواند از نگاه مشکل - مسئله حاوی تعبیری متفاوت و آموزنده حتی راهگشا باشد.

  تعداد بازديدها: 3574
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80350
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.