تاريخ انتشار: 14 تير 1397 ساعت 13:11:50
دلار از ذخایر روسیه حذف می‌شود/ سلطه اقتصادی آمریکا رنگ می‌بازد؟

راشاتودی اعلام کرد: روسیه گام‌های حذف دلار از ذخایر روسیه را برداشته و آرام آرام به پیش می‌برد، این کشور ارزهای یوان و طلا را جایگزین دلار می‌کند.

به گزارش فارس، کشورهای جهانی تلاش زیادی را برای حذف سلطه دلار از بازارهای جهانی می‌کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که مبنا بودن دلار در مبادلات جهانی در دهه‌های گذشته به ضرر آنها تمام شده و کفه ترازو را در مبادلات اقتصادی به سمت آمریکا سنگین‌تر کرده است بنابراین در یکی دو سال گذشته کشورها به ویژه روسیه و چین تلاش می‌کنند با پیمان‌های ارزی و حذف دلار از مبادلات و ذخایرشان صفحه جدیدی را در سیستم‌های مبادلاتی بگشایند.

به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی روسیه سهم ارز یوآن چین و شمش طلا را در ذخایر خود به منظور متنوع ساختن دارایی‌های مبادلات خارجی افزایش داده است.

براساس گزارش بانک روسیه، سهم یوآن از یک درصد در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۷ به 2.8 درصد در ۳ ماهه اخیر رسیده است. ارز یوآن چین در کنار ۱۷.۲ درصد سهم طلا در حال حاضر یک پنجم ذخایر روسیه را تشکیل می‌دهد.

روسیه در حال حاضر دارایی‌های بر مبنای یوآن را نسبت به دیگر بانک‌های مرکزی جهانی بیشتر خریداری می‌کند. از زمان تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و هم‌پیمانان غربی‌شان علیه روسیه در سال ۲۰۱۴ ارز یوآن برای روسیه بسیار جذاب‌تر شده است. به طوریکه روسیه و چین توافقنامه سوآپ ارزی یوآن_روبل را برای افزایش مبادلات دو کشور با ارزهای بین‌المللی انجام دادند. اما علیرغم اینها اکثر دارایی‌های «بانک روسیه» هنوز به دلار است اما نقش دلار در این بانک روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

سهم دلار در ذخایر روسیه از ۴۶.۵درصد به ۴۵.۸ درصد در ۳ ماهه پیشین رسیده است.

تیوتر ماتیس تحلیلگر ارز بازارهای نو ظهور در رابوبانک اعلام کرد سهم یوآن در دارایی‌های روسیه رو به افزایش است ولو اینکه اندک هم باشد نشانگر توجه روسیه به متنوع ساختن ذخایر ارزی خودش است.

وی اضافه کرد: اما این برای روسیه آسان نخواهد بود که سهم دلار را در ذخایر خود به شدت کاهش دهد چرا که دلار هنوز به عنوان یک ارز مرجع در مبادلات جهانی به حساب می‌آید.

به گزارش فارس؛‌تلاش کشورها برای حذف دلار از سلطه جهانی اگر چه کندتر اما انجام می‌شود و این نشانه خوبی است تا در آینده از هژمونی اقتصادی آمریکا بر جهان کاسته شود. آمریکا دهه‌هاست که دو مولفه برتری نظامی و برتری اقتصادی بر کشورهای جهان را در پیش گرفته است.

در وضعیت فعلی آمریکا با استفاده از ابزار یا به نوعی سلاح دلار هژمونی اقتصادی را بر کشورها دنبال می‌کند و سیاست‌های اخیر ترامپ از جمله خروج از پیمان‌های اقتصادی،‌ بی‌اهمیت کردن تجارت جهانی، استفاده از تعرفه و راه انداختن جنگ تجاری با کشورها هم در همین راستاست.

طی سالهای گذشته در حالی که ایران از محل تحریم‌های دلاری بیشترین ضربه را دیده تلاش نکرد تا از وابستگی خود به این ارز کم کند،‌ آن زمانی که پیما‌ن‌ها ارزی بین کشورها مطرح بود حقش بود که ایران از همه آنها پیش‌روتر باشد اما نه تنها این نشد بلکه مدت زمان زیادی ایران تنها نظاره‌گر بود که در این اواخر با فشار انتقادهای کارشناسان نیم نگاهی به پیمان‌های ارزی انداخته و قراردادهایی را با چین و روسیه منعقد کرد که بسیار دیر است زیرا پیشرفت این اقدامات بسیار اندک و تحریم‌های جدید آمریکا نزدیک است.

فرصت دیگر در استفاده از ارزهای مجازی است که به تایید کارشناسان می‌تواند برای کشورهایی که درگیر تحریم هستند فرصت مناسبی برای دور زدن تحریمها ایجاد کند در این کار هم ایران اقدامی نکرده است.

ونزوئلا که از نظر تحریم وضعیت مشابهی با ایران دارد دو نو ارز مجازی با پشتوانه نفت و گاز راه‌اندازی کرده و به مشتریان نفتی گفته است در صورتی که با این ا رز و نه با دلار معامله کنند تخفیف ویژه‌ای خواهند گرفت.

استفاده از ا رزهای مجازی کاری نیست که ابتدا به ساکن انجام شود بلکه مقدماتی نیاز است که این مقدمات هم خود نیاز به زمان طولانی دارد از مطالعه و تحقیق گرفته تا کشف ارز و پیدا کردن کشورها یا مشتریانی که با این ارز معامله کنند و یا جلوگیری از مضرات استفاده از این نوع ارز از جمله فرار مالیاتی و پولشویی که همه نیاز به زمان دارد.

بنابراین اگر ایران میخواست از چنین فرصت‌هایی استفاده کند باید از سالها پیش یا حداقل ماهها پیش آنرا مطالعه و آزمون می‌کرد تا حربه‌های تحریم دلاری آمریکا را ناکارا می‌کرد.

  تعداد بازديدها: 1410
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80519
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.