تاريخ انتشار: 17 تير 1397 ساعت 23:29:14
وزیر ارتباطات: عده ای برای بستن شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند | توضیح در مورد بلاک چین

آذری جهرمی گفت: هرچند عده ای همواره برای بستن شبکه های اجتماعی تلاش می کنند، این امر عملی نیست، اما با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی می توان هم اطلاعات را ترویج داد و هم از مشارکت سایر اعضا بهره‌ مند شد.

به گزارش ایرنا؛ وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از ‌مطمئن ترین شیوه های حفاظت از مالکیت معنوی آثار را به کارگیری فناوری های جدید برشمرد و توصیه کرد: فناوری زنجیره بلوکی(بلاکچین)در کتابخانه ملی مورد استفاده قرارگیرد.

«بلاک‌چین» یک فناوری جدید و پروتکلی اینترنتی است که در تراکنش‌های مالی آنلاین به کار گرفته می‌شود؛ اما می‌توان موارد استفاده‌ دیگری نیز برای آن پیدا کرد .

بلاک چین (Blockchain) زیرساختی است که بیت کوین و سایر ارزهای رمزگذاری شده بر اساس آن عمل می‌کنند فناوری بلاک چین موجب ایجاد امنیت در ارزهای رمزگذاری شده می‌شود، به این ترتیب که به هیچ کسی اجازه دستکاری در سابقه تراکنش‌ها را نمی‌دهد و در عین حال، سابقه تراکنش‌ها را به صورت شفاف در اختیار همه کاربران قرار می‌دهد.

براساس گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه در صبحانه کاری با رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: امروز نسل نوینی از فناوری در حال ظهور است که بر اساس آن دیگر لازم نیست گروهی برای تهیه حافظه ملی ایرانیان به طور اختصاصی کار کنند، بلکه پدید آورندگان ایرانی به آسانی می توانند آثار خود را به محتواهای مناسب تبدیل کنند و فقط مدیریت آن در کتابخانه ملی صورت می گیرد. 

وی افزود: هرچند عده ای همواره برای بستن شبکه های اجتماعی تلاش می کنند، این امر عملی نیست، اما با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی می توان هم اطلاعات را ترویج داد و هم از مشارکت سایر اعضا بهره‌ مند شد.

به گفته آذری جهرمی، امروز با مشارکت نویسندگان در قید حیات می توان کل منابع مکتوب اعم از کتاب و نشریات را از طریق ایجاد کمپین هایی با هزینه های اندک به صورت دیجیتالی گردآوری کرد. 

وزیرارتباطات گفت:حافظه ملی ایرانیان را با بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی می توان ساخت و در این میان وزارت ارتباطات وظیفه توسعه محتوای ملی و بومی را عهده دار است و محتوایی بهتر و ارزشمند تر از گنجینه های مکتوب که پدید آورندگان آن ایرانی باشند و در شبکه ملی اطلاعات استفاده شود. 

وی گسترش زبان فارسی و اهمیت آن را در فضای وب مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: امروز سهم زبان و خط فارسی در محتوای وب به 2 درصد رسیده که مطابق اهداف در نظر گرفته شده این سهم باید به چهار درصد برسد. 

آذری جهرمی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و ایجاد مشارکت عمومی می توان تولید و‌ ترویج محتوای فارسی در فضای وب را افزایش داد، گفت: البته باید پلتفرم هایی بر مبنای دسترسی آزاد به اطلاعات مهیا شود تا کسب و‌کارهای نوپا جذب شوند و با استفاده از ظرفیت های خود از این منابع ارزش افزوده ایجاد کنند. 

وی ضمن تاکید بر در دسترس عموم قرار دادن منابع و داده ها در کتابخانه ملی افزود: چنانچه این منابع اطلاعات به صورت آزاد در دسترس قرار گیرد امکان بکارگیری هوش مصنوعی و تحلیل داده ها برای تشخیص نسخه های شبیه سازی شده و کپی فراهم خواهد شد و با این روش برای حفظ مالکیت معنوی و صاحب اثر می توان گام برداشت و این خود زمینه ایجاد یک نوع کسب و کار جدید است. 

آذری جهرمی ضمن تاکید بر اینکه باید در کتابخانه ملی از فناوری بلاکچین استفاده و استانداردهای داده ها نیز بازتعریف شود، اظهار داشت: امروز سطوح مطالعه در جامعه تا حدود زیادی کاهش یافته است که یکی از علل آن تغییر عادت مطالعه مردم است، زیرا امروز مردم عادت کرده اند به جای کتاب، گوشی و‌تبلت دراختیار بگیرند بنابراین با دسته بندی کردن و‌هشتک زدن می توان مطالب مورد علاقه مردم را به راحتی در اختیارشان قرار داد.

محمد جواد آذری جهرمی صبح امروز در محل کتابخانه ملی حاضرشد و از قسمت های مختلف آن دیدارکرد.

  تعداد بازديدها: 3009
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80548
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.