تاريخ انتشار: 29 تير 1397 ساعت 22:40:14
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوشستم)

گفتم: آقاجون واعظی مسئول دفتر رئیس جمهور گفت در سفر ۹۶ روحانی به سازمان ملل ترامپ ۸ بار برای ملاقات با رئیس‌جمهور تماس گرفت ولی آقای روحانی این درخواست را قبول نکرد.
گفت : واعظی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ولایتی بود، لذا با فرض اینکه معنای درخواست گفتگو در حوزه دیپلماسی را می شناسد باید یادآوری کرد که درخواست گفتگو از سوی روسای جمهور آمریکا همواره از سال ۶۰ مطرح که با امتناع روسای جمهور ایران همراه بود
گفتم: چرا روسای جمهوی ایران در مقاطع بسیار مختلف با درخواست گفتگو از طرف روسای جمهور آمریکا موافقت نکردند؟
- آیا دوازده رئیس جمهور کشورمان (دوره) به یک اندازه در معرض پذیرش جذابیت ارزشهای غربی قرار داشتند؟
- آیا رهبری نظام طی چهل سال روسای جمهور ایران را فاقد توان و قدرت درک مسائل سیاسی و تکنیک های مذاکره می دانستند؟
- آیا مذاکره با کشور متخاصم خط قرمز محسوب می شود؟
- مشکلات و مسائل فی مابین ایران با کشور متخاصمی مثل آمریکا با چه مکانیسم شناخته شده ای قابل پیگیری و حل هستند؟
- آیا گفتگوی مستقیم بین روسای جمهور ایران و آمریکا نمی توانست مانع از تشدید اختلافات یا دشمنی دو کشور در مقاطع مختلف شود؟
- آیا گفتگوی هر چند کوتاه ، حتی خصمانه اما مستقیم و تلفنی میان روحانی و ترامپ نمی توانست مانع از خروج فوری آمریکا از برجام و بازگشت تحریم آمریکا شود؟
- مکاتبه فی مابین اوباما رییس جمهور آمریکا (۸۸،۹۱و۹۳) و مقام معظم رهبری (۹۳) قبل از آغاز آخرین دور مذاکره ایران و ۱+۵ نمی تواند به معنای امکان ساماندهی سطحی از گفتگوی مستقیم باشد؟
گفت: سیاست خارجی علی الخصوص در موضوعاتی مانند آمریکا یا مواردی مثل سوریه و عراق راسا توسط رهبری تعیین و ابلاغ می گردد.
- روسای جمهور کشورمان بر خلاف روسای جمهور سایر کشورها (که رهبر کشور هم محسوب می شوند) راسا قادر به تصمیمم گیری در حوزه روابط خارجی نیستند.
- آغاز مذاکره ایران با سه کشور اروپایی و تمام فراز و نشیب های مرتبط با پرونده هسته ای چنانکه رهبری مکرر تاکید فرمودند با کسب مجوز و موافقت رهبری بود هر چند شاید مجری در طی مراحل با نواقصی همراه بوده باشد.

گفتم: با فرض اینکه سیاست خارجی و دفاعی راسا توسط راهبری قابل تصمیم گیری باشند سایر عوامل ذی مدخل نمی توانند در مراحل مختلف به ارائه دیدگاه های تخصصی اقدام کنند؟
گفت: آقاجون مطالعه خاطره ۲۶ تیر ۶۴ مرحوم آیت الله هاشمی‌ به این نکته جالب اشاره کردند مجلس خبرگان جلسه داشت رهبری آقای منتظری در دستور بود کسی جرأت مخالفت صریح را نداشت یا مخالفت صریح نداشت.
- برخورد حذفی با دیدگاه متفاوت و مخالف با تکیه بر  شیوه متهم سازی و انگ زدن از مهمترین دلایل پرهیز از اعلام دیدگاه کارشناسی است فاجعه غیر قابل جبرانی که در بسیاری از جلسات تصمیم گیری قابل مشاهده بوده است.
- اگر ۲۶تیر۶۴ افراد بی هراس از جوسازی تخریبی عناصر افراطی می توانستند به دلایل اشتباه در انتخاب منتظری به عنوان قائم مقام رهبری اشاره کنند حتما طی سال های بعد با فاجعه برکناری قائم مقام رهبری نبودیم ، روند ویرانگری که در بسیاری از موضوعات مهم کشور قابل مشاهده و اشاره است.
- اخیرا شاهد بودیم که فارغ از صحت و سقم مواضع و دلایل پیشنهاد تعدادی از شخصیت های سیاسی و علمی مبنی بر توصیه به پذیرش درخواست مذاکره ترامپ با چه هجمه حذفی مبتنی بر توهین ، تحقیر و متهم سازی روبرو شدیم بطوریکه گویی مسلمات دین یا وجود خدا را فریاد کرده باشند.
- باید با کاهش هزینه بیان باورها و دیدگاه های کارشناسی برای آحاد مردم در برابر گفتمان رسمی به افزایش آگاهی و انتخاب های آگاهانه کمک کرد ، بیان صادقانه مواضع و دیدگاه های کارشناسی که باید بزرگترین سرمایه اجتماعی محسوب و از مرحله جرم انگاری عبور نماید.

  تعداد بازديدها: 3472
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80640
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.