تاريخ انتشار: 16 مرداد 1397 ساعت 20:22:46
نگاهی دیگر (قسمت سیصدوهشتادوششم)

گفتم: آقاجون اخیر شخصیت ها و گروه های مختلف از طریق تریبون های رسمی و عمومی جمعی بر رسیدگی و برخورد قاطع ، سریع و شجاعانه قوه قضائیه با پرونده های مفاسد اقتصادی تاکید کردند.
گفت: لاریجانی رئیس قوه قضاییه ضمن قدردانی از همه توصیه کنندگان تاکید کرد دستگاه قضایی اقدامات خود را موکول به بیان دغدغه های بزرگان نکرده و همواره وظیفه ذاتی خود را در رسیدگی به پرونده های مهم و ملی انجام داده است.
گفتم: رئیس قوه قضائیه هم معتقدند در این قبیل پرونده ها مرتکبان جرایم بیش از هر چیز به اعتماد عمومی ضربه زده اند و بر همین اساس باید به این جرایم با جدیت و اولویت رسیدگی شود.
گفت: لاریجانی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول شرعی ، قانون اساسی و قوانین کیفری تاکید کرد این بسیار ساده انگاری است که بگوییم مشخص است این متهمان مفسد فی الارض هستند و قوه قضاییه باید اعدامشان کند.
گفتم: بهرحال در شرایط دشوار که به جنگ اقتصادی تعبیر می شود نباید با سرعت و قاطعیت رسیدگی و برخورد کرد؟
گفت: رئیس قوه قضاییه تاکید کرد ما هرگز اجازه نداریم با ساده انگاری حقوق مردم و حتی حقوق متهمان را گرچه متهم به افساد فی الارض باشد تضییع کنیم در روند تحقیقات و رسیدگی ها باید ادعاهای دو طرف را شنید و اسناد مورد بررسی دقیق قرار گیرد این کار ساده نیست.
گفتم: توصیه علما و مردم هم رسیدگی سریع و قاطع قانونی است.
گفت: فاصله اتهام تا صدور رای دادگاه صالحه یعنی رسیدکی قضایی و دادرسی ، چنانکه لاریجانی گفت گاه متاسفانه در برخی سخنرانی ها به گونه ای القا می شود که گویی افساد فی الارض یک شخص محرز شده و همه دلایل و شواهد کامل است اما قوه قضاییه دست روی دست گذاشته و مرتکب را مجازات نمی کند!
گفتم: آیت الله آملی لاریجانی به دو مورد از نمونه تخلف دستگاهی در مبارزه با فساد اقتصادی هم اشاره کردند.
- لاریجانی عملکرد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را بدلیل عدم نظارت بر روند ثبت سفارش واردات غیر قانونی چند هزار خودرو مورد انتقاد قرار دادند و توجیه شریعتمداری مبنی بر دستور رسیدگی توسط حراست را غیر قابل توجیه اعلام کردند.
- لاریجانی نسبت به جنجال سازی علیه برخی خریداران پیش فروش سکه توسط شبکه بانکی را مورد انتقاد قرار دادند و فرمودند بانک مرکزی با سیاست گذاری غلط پیش فروش با قیمت قطعی و نامحدود را اعلام و خریداران با مراجعه به بانک خرید کردند لذا کسی حق ندارد نسبت به افرادی که در چارچوب قانون خرید کرده اند اتهام سازی و جنجال کند.
گفت: منظور رئیس قوه قضائیه بعنوان مورد دوم به جنجال آفرینی و اتهام سازی غیر قانونی مقاماتی مانند معاون اول قوه قضاییه ، دادستان کل کشور ، ناجا و رئیس سازمان مالیاتی کشور علیه خریداران بزرگ پیش فروش سکه بود که متاسفانه در تنظیم گزارش خبری ارسالی به رسانه ها حذف گردید.
گفتم: علی رغم تاکید آیت الله لاریجانی مبنی بر ضرورت طی دقیق و مستند مراحل دادرسی و رعایت حقوق مردم و متهم اما واقعیت این است که متخلفان و مجرمان بزرگ با توجه به تمکن مالی و روابط گسترده از توان سند سازی یا قانونی نمایی جرم و تخلف برخوردارند.
گفت: آقاجون قانون مداری به نوعی حرکت در لبه تیغ هم هست که طبیعتا برای صاحبان قدرت به نسبت آحاد مردم حتما می تواند سهل الوصول هم باشد.
- اما تشکیل و بکارگیری مراکز و دستگاه های پر تعداد تخصصی نظارتی و دستگاه های ضابط قضایی قدرتمند حاکمیتی دقیقا با هدف رعایت قوانین و ممانعت از شکل گیری تخلف و جرم سازماندهی شده است.
- تاکید ریاست قوه قضائیه بر پرهیز از جرم انگاری قبل از طی دقیق ، مستند و قانونی مراحل دادرسی منجر به صدور حکم دادگاه صالحه تنها راه تحقق عدالت و سلامت اجتماعی است ، هر چند نیازمند ارتقاء سطح تخصصی و فنی مستمر دستگاه های ضابط و نظارتی برای برخورد قانونی با شیطنت های در حال رشد مجرمین و متخلفین هستیم.
- بیان لاریجانی ریاست قوه قضائیه در تاکید بر لزوم پرهیز از هیجان زدگی و رعایت حقوق عمومی و متهم که مشخص نیست مجرم هم باشد در رسیدگی قضائی در برابر توصیه دلسوزانه مراجع معظم ، علما ، فضلا و ائمه جمعه که قطعا برای لاریجانی بسیار قابل احترام هستند انصافا اقدامی عالمانه ، شجاعانه ، ارزشمند و قابل تقدیر است.
- رئیس قوه قضائیه با اشاره به تاکیدات حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر لزوم حفظ حقوق متهمان یادآور شد این تاکیدات کاملا اسلامی ، شرعی و قانونی است و باید برای جلوگیری از تضییع حقوق متهمان و مردم در تعیین مصادیق دقت و توجه زیادی به خرج داد.

  تعداد بازديدها: 4004
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=80807
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.