تاريخ انتشار: 13 شهريور 1397 ساعت 21:19:13
اینکه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزویی است که محقق نمی‌شود / بخش بزرگی از فروش نفت باید به دریای عمان منتقل شود / صنعت نفت علاوه بر تولید، در تحولات سیاسی ایران هم موثر بوده / از مشکلات عبور خواهیم کرد


رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرحهای بزرگ پتروشیمی مرجان ، دماوند و پردیس در عسلویه ، با اشاره به اینکه دشمن فقط زمانی موفق می شود که امید و حرکت ما متوقف شود، گفت: دشمنان مشکلاتی بر مردم تحمیل می کنند، اما محال است بر ایران و ایرانیان مسلط شوند و اینکه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزویی است که محقق نمی شود.

رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی با بیان اینکه تلاشگران صنعت نفت، امروز گام بلندی در مسیر عزت ایران، تولید و اشتغال برداشتند، اظهارداشت: بهره برداری ۳ واحد عظیم پتروشیمی در یکروز، ثابت می کند که از مشکلات عبور خواهیم کرد و دشمنان قادر به توقف ملت ایران در مسیر پیشرفت نیستند.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرحهای بزرگ پتروشیمی مرجان ، دماوند و پردیس در عسلویه ، با اشاره به اینکه دشمن فقط زمانی موفق می شود که امید و حرکت ما متوقف شود، تصریح کرد: دشمنان مشکلاتی بر مردم تحمیل می کنند، اما محال است بر ایران و ایرانیان مسلط شوند و اینکه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزویی است که محقق نمی شود.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح این طرحهای عظیم پتروشیمی گفت: اجرای این طرح ها گامی در مسیر اشتغال آفرینی برای جوانان ، خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و ارزآوری بیشتر برای کشور و مایه افتخار همه ما است .

روحانی اظهارداشت: صنعت نفت علاوه بر تولید، در طول بیش از یکصد سال گذشته در تحولات مهم سیاسی ایران هم تاثیرگذار بوده است و در کمتر حادثه بزرگ و مهمی در کشور است که نقش بسیار ارزشمند کارکنان تلاشگر صنعت نفت آشکار و روشن نباشد ودر سال 57 انقلاب ما وقتی پیروز شد که صنعت نفت در کنار انقلاب و انقلابیون قرار گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس اگر کارگران پرتلاش این صنعت نبودند، به راحتی مردم از انرژی مورد نیازشان محروم می‌شدند، گفت: اگر تلاش این تلاشگران نبود نه تنها زندگی و حرارت و روشنایی خانه مردم بلکه حتی ابزار جنگی ما هم نمی‌توانست به حرکت در بیاید. هر کجا صنعت نفت ما آسیب می‌دید، بلافاصله همه کارگران و مهندسین برای بازسازی و بازآفرینی آن بسیج می‌شدند.

رئیس جمهوری افزود: در یک دوره‌ای که مسئولیت پدافند هوایی را به عهده داشتم هر کجا بمباران می‌شد ساعت یا روز بعد برای بازدید می‌رفتیم و آنجا می‌دیدیم که همه کارگران و مهندسین چگونه بعد از بمباران می‌آمدند و همه توان خود را بکار می‌گرفتند و این حرکت و گردش عظیم انرژی را به حالت اول برمی‌گرداندند.

روحانی با بیان اینکه در دوران شکوفایی نظام و کشور، وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده ایم، خاطرنشان کرد: همان‌هایی که می‌خواستند مانع پیروزی ما در انقلاب و دفاع 8 ساله شوند اما ناموفق بودند امروز هم در روز شکوفایی این کشور در برابر عظمت ملت ایران توطئه‌های جدید خودشان را آغاز کرده اند. آنان در هر توطئه‌ای مشکل برای ما درست می‌کنند و مسیر و جاده همواری را که برای حرکت ما آماده بوده ، با مشکلاتی مواجه می‌سازند اما امکان ندارد ملت ایران را از حرکت ، تلاش و پیشرفت باز دارند، این کار امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور گفت: برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد در دوران تحریم شروع و امروز هم در دوره‌ای که دشمن در فکر تحریم‌های جدید و اجرای تحریم‌های جدید است، افتتاح شده و پروژه‌هایی نیز هزمان امضاء شد که آغاز می‌شود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه " دشمن فقط زمانی موفق می شود که امید و حرکت ما متوقف شود"، گفت: اگر حرکت و تلاش ما ادامه پیدا کند، حتماً دشمن ناموفق خواهد بود. امروز مردم با مشکلات جدیدی مواجه هستند و همه ما در زندگی این را لمس می کنیم، پس دشمن می تواند برای ما مشکل درست کند اما دشمن قادر نیست به اهدافش برسد و این برای ما مثل روز روشن است.

روحانی با بیان اینکه دشمن می گوید ایران عزتمند، مستقل و تأثیرگذار در منطقه و جهان را نمی پسندد، خاطرنشان کرد: دشمن می گوید ایرانی می خواهم در اختیار و مشت من که با اراده من مسیرش را انتخاب کند، سودش در اختیار من باشد و بتوانم از نو سلطه ام را بر ایران به دست آورم البته رسیدن به این هدف از محالات است و امکان ندارد که بدخواهان موفق شوند ما را به قبل از سال 57 برگردانند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اینها می خواهند ما را به 40 سال عقب برگردانند ،تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم که خواستیم مستقل شده و روی پای خود بایستیم. اشتباه کردیم شما را از کشور بیرون راندیم و اشتباه کردیم که به عنوان ایران می خواهیم در منطقه تأثیرگذار باشیم،اشتباه کردیم که گفتیم مردم‌سالاری دینی می خواهیم. این آرزوهای دشمن هیچ‌وقت محقق نخواهد شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه از مشکلات عبور خواهیم کرد و دلیلش امروز به ثمر نشستن تلاش‌های چند ساله شما در عسلویه است، اظهارداشت: امروز 3 واحد مهم به بهره‌برداری رسیده است. واحد پتروشیمی مهم مرجان که یک میلیون و 650 هزار تن را به عنوان محصول دارد و فاز سوم یک واحد پتروشیمی مهم به نام پردیس که مجموعه محصولاتش بیش از یک میلیون و 700 هزار است و نیروگاه دماوند که 650 مگاوات برق تولید می کند که می تواند تأمین کننده خدمات جانبی واحدهای مختلف پتروشیمی باشد.این افتتاح ها نشان می دهد ما در مسیر تلاش ، فعالیت ،ایثار و فداکاری هستیم.

روحانی با بیان اینکه میزان اشتغال در کشور افزوده خواهد شد، گفت: همین طرح برای بیش از 1300 نفر اشتغال مستقیم و تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم بوجود می آورد. یعنی در مسیر اشتغال و تولید حرکت می کنیم و میلیاردها دلار برای تولید به منظور تامین نیاز داخل و صادرات سرمایه‌گذاری کرده ایم و ان شاء الله سود میلیاردها دلاری در سال‌های آینده پیش روی ملت ایران است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز هر فاز ، طرح و پروژه ای که کلنگ زده شود به معنای انقلابیگری و به معنای تلاش برای عزت ملت ایران است. هر پروژه ای هم که افتتاح شود معنایش این است که این ملت در مسیر تلاش و فعالیت خودش هیچ‌گاه نمی ایستد و تلاش خود را ادامه می دهد.

روحانی با اشاره به اینکه همیشه شروع فعالیت واحد تولیدی در کشور برای ما خوشحال‌کننده است ، اظهارداشت: اما اینکه در یک روز آن هم در شرایطی که بدخواهان و دشمنان به فکر خودشان در روزهای فشار بر مردم و تحریم غیرقانونی و ظالمانه به ملت ایران هستند ، در این ایام می توانیم 3 طرح مهم را افتتاح کنیم به معنای پیروزی در برابر نقشه‌های دشمن است.

رئیس جمهور اضافه کرد: ملت بزرگ ایران در طول تاریخ با مشکلات زیادی به صورت جنگ و خشکسالی و دعواهای منطقه‌ای مواجه بوده اما مردم همواره عزت خودشان را نفروختند. این قنات‌ها مفهومش چیست؟ اینکه بخشی از کشور ما در طول قرن‌ها به صورت کویر بوده ، معنایش این است که بارندگی به اندازه کافی نیست و همیشه مشکلاتی در این زمینه داشته ایم اما پیوسته در برابر مشکلات ایستادگی و عزت خودمان را حفظ کرده ایم.

روحانی تصریح کرد: هیچ وقت نبوده که ملت ایران دست نیاز به سوی دیگران دراز کند و همیشه برای نان و زندگی و عزتش مقاوم ایستاده است. امروز هم ممکن است مشکلاتی داشته باشیم ولی بدون شک از این مشکلات با وحدت، اتحاد و تلاش و فعالیت عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کاروان تلاش و سازندگی ما متوقف نمی شود و این مسیر ادامه پیدا می کند، اظهارداشت: 14 طرح بزرگ پتروشیمی از سال 92 تا امروز افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است و روند افتتاح طرحهای مرتبط با پتروشیمی طی سال جاری و سال های آتی همچنان ادامه می یابد به گونه ای که حدود 6 طرح دیگر در سال 98 افتتاح خواهد شد.

روحانی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را از صنایع بسیار مهم و تأثیرگذار کشور برشمرد و گفت: اینکه در بحث انرژی روی پای خود بایستیم و بتوانیم نفت و گاز خودمان را تأمین کنیم خیلی مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گازوئیل و گاز و در آینده ای نزدیک در بحث بنزین ، گفت: خداوند نعمت بزرگی به ما داده است این نعمت را باید روزافزون کنیم. خداوند نفت خام را به عنوان نعمت به ما داده است اما اینکه این گاز و نفت را چگونه تبدیل کنیم و از خام‌فروشی فاصله بگیریم و با تکمیل یک سلسله حلقه ها ، محصول پرارزش‌تری به دنیا و جامعه عرضه کنیم مهم است و رسیدن به این هدف با جذب سرمایه های داخلی و خارجی ممکن است.

رئیس جمهور با قدردانی از زحمات همه تلاشگران عرصه صنعت نفت گفت: ما در چند سال اخیر در عرصه تولید نفت، دفاع از حقمان در سازمان اوپک ، در حوزه گاز و خودکفایی در این حوزه و همچنین پتروشیمی به موفقیت های خوبی دست یافتیم.

روحانی اظهارداشت: امروز روز جنگ اقتصادی و روانی در برابر ملت ایران است و در صف مقدم این جنگ، بخش‌هایی هستندکه بار اقتصاد را بر دوش دارند که از مهم‌ترین آنها صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است. وقتی دشمن می‌خواهد ما را تحریم کند دست روی نفت و صادرات نفت و پتروشیمی می گذارد و این نشان می دهد که در این مبارزه شما تلاشگران عرصه صنعت نفت، در خط مقدم این مبارزه هستید.

رئیس جمهور افزود: ما با همه توان می کوشیم هم نفت تولید و هم صادر کنیم. ما هم مواد پتروشیمی تولید و هم صادر می‌کنیم و امروز برای تأمین نیازمندی‌های ارز کشور ، پتروشیمی بار سنگینی را بر دوش گرفته است.تامین بخش بزرگی از ارز بازار ثانویه بر دوش پتروشیمی‌ها است. اینکه محصول تولیدی شما سالانه می‌تواند 12 میلیارد تا 14 میلیارد دلار کمتر و یا بیشتر ارزآوری داشته باشد، معنایش این است که شما در خط اول مبارزه هستید و دشمن می‌خواهد در همین زمینه فشار وارد کند و شما بحمدالله در خط مقدم این ایستادگی و مبارزه هستید.

  تعداد بازديدها: 2046
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81061
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.