تاريخ انتشار: 16 شهريور 1397 ساعت 23:37:19
اعتماد دو دولت برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در تاریخ روابط ایران و روسیه بی‌سابقه است | پوتین: روسیه مشغول رایزنی با طرف‌های برجام برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است

رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور فدراسیون روسیه در حاشیه اجلاس سه جانبه تهران با یکدیگر دیدار و بر ضرورت توسعه، تعمیق و تحکیم روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-مسکو تاکید کردند.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر جمعه در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه، با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش دوکشور بویژه در سال‌های اخیر، اظهار داشت:خوشبختانه مناسبات و همکاری‌های ایران و روسیه در راستای روابط راهبردی دو کشور بوده و امروز اعتماد و اطمینان دو دولت برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از برگزاری موفق سومین اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در راستای روند آستانه درباره بحران سوریه، اظهار داشت: شاید چند سال پیش هیچ سیاست‌مداری باور نمی‌کرد که این سه کشور بتوانند در مورد معضلی منطقه ای چنین نقش آفرینی موثر و مثبتی داشته باشند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه می تواند الگوی خوبی برای حل و فصل دیگر مشکلات و معضلات منطقه ای باشد، گفت: آثار بحران سوریه برای همگان تاسف بار است، اما همکاری ایران و روسیه با مردم، ارتش و دولت سوریه در مبارزه با تروریسم قابل تامل و حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: همکاری ایران و روسیه در مسیر مبارزه با تروریسم و شکست دادن ‌بزرگترین و خطرناکترین گروه تروریستی، نه تنها به نفع مردم سوریه بلکه به نفع ملت‌های جهان بود.

دکتر روحانی با تجلیل از نقش روسیه در به ثمر نشستن و پایداری برجام و پایبندی طرفین به اجرای برجام، گفت: علی‌رغم خروج غیر قانونی و یکطرفه آمریکا از این توافق، امیدواریم سایر طرفین از آن قاطعانه و عملا حمایت کرده و تعهداتشان را کامل اجرا کنند.

رئیس جمهور  با بیان اینکه باید از فرصت‌های جدید برای توسعه همکاری‌ها و گسترش چندجانبه گرایی بهره ببریم، خاطرنشان کرد: توسعه روابط بانکی و مناسبات کارگزاری ایران و روسیه نقش مهمی در گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد داشت.

دکتر روحانی همچنین بر تلاش مسئولان دو کشور  در راستای تسریع در اجرای توافقات فی مابین و توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه احداث نیروگاه و راه آهن و پروژه‌های زیرساختی و حوزه‌های اقتصادی و علمی و فناوری تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با تقدیر از میهمان نوازی جمهوری اسلامی و برگزاری شایسته اجلاس سه جانبه تهران، مناسبات و همکاری‌های تهران-مسکو را در بخش‌های مختلف مثبت ارزیابی کرد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه روابط و همکاری‌های ایران و روسیه در بخش‌های مختلف رو به گسترش است، توسعه مناسبات اقتصادی فی مابین را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تلاش مسئولان دو کشور در این راستا تاکید کرد.

پوتین با اشاره به زمینه‌های موجود توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، کشاورزی، انرژی، هسته ای و زیرساختی گفت: روسیه آماده همکاری با طرف ایرانی در زمینه احداث پروژه کریدور شمال-جنوب است.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر لزوم حفظ و پایداری برجام و پایبندی طرفین بر تعهداتشان، افزود: روسیه بدنبال رایزنی با طرف‌های برجام برای یافتن راه‌های حفظ و توسعه روابط اقتصادی با ایران در چارچوب برجام است و این گفتگوها را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور و انجام مبادلات تجاری با استفاده از پول‌های ملی، اظهار داشت: شرکت‌های روسی به هیچ عنوان از سرمایه‌گذاری در پروژه های ایران صرف نظر نخواهند کرد.

پوتین همچنین با اشاره به نقش آفرینی مثبت ایران و روسیه در حل و فصل بحران سوریه، گفت: به تدریج با رفع تهدیدهای تروریستی در سوریه موضوع حل و فصل سیاسی این بحران در دستور کار و اقدام قرار دارد.

  تعداد بازديدها: 1796
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81092
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.