تاريخ انتشار: 15 مهر 1397 ساعت 12:37:55
قتل خاشقجی روزنامه نگار منتقد بن سلمان رسوایی بین المللی برای عربستان است

کشته شدن جمال خاشقجی رسوایی بین المللی برای عربستان است و مشکل بزرگی برای ولیعهد سعودی ایجاد خواهد کرد که خود را طرفدار اصلاحات معرفی می‌ کند.

به گزارش جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: 5 فردی که در تحقیقات حضور دارند گفته اند که بازرسان ترکیه به این نتیجه رسیده‌ اند که «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار سرشناس و منتقد عربستانی توسط یک تیم 15 نفره که برای قتل او از عربستان به استانبول آمده بودند در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

جمال خاشقجی که در تبعید خودخواسته در آمریکا و در نزدیکی واشنگتن دی سی اقامت داشت از چهار روز پیش برای تکمیل مدارک شخصی خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرده است. او قرار بود به زودی دوباره ازدواج کند.

جمال خاشقجی به کنسولگری رفت تا مدرکی دال بر جدایی از همسر سابقش دریافت کند تا بتواند با «خدیجه» نامزد ترک خود ازدواج کند.

یک مقام ترکیه امروز گفت: «ارزیابی اولیه ما این است که خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است. ما معتقدیم که این قتل از پیش برنامه‌ ریزی شده بوده و سپس جسد به خارج از کنسولگری منتقل شده است.»

با این حال، این مقام ترکیه از جزئیات نحوه قتل سخن نگفته و مدارکی در این باره هم ارائه نکرده است.

دو فرد آگاه به تحقیقات می گویند ماموران سعودی در داخل کنسولگری منتظر او بودند. آنها اخیرا برای ساکت کردن خاشقجی وارد ترکیه شده بودند. مشخص نیست که آیا آنها قصد داشته اند خاشقجی را زنده به عربستان بازگردانند و معادلات آنها به هم خورده، یا اینکه از ابتدا هدف آنها کشتن این منتقد سرشناس بوده است.

همزمان دادستانی ترکیه اعلام کرده که پرونده ویژه‌ ای برای رسیدگی به ماجرای ناپدید شدن خاشقجی باز کرده و تیم کارآگاهان خود را به استانبول اعزام کرده است.

در صورت تایید کشته شدن خاشقجی به دست ماموران اطلاعاتی عربستان، این کشور با موج جدیدی از انتقادهای بین‌ المللی به علت سرکوب مخالفان خود روبرو خواهد شد.

در صورت تایید، همچنین قتل خاشقجی رسوایی بین المللی برای عربستان است و مشکل بزرگی برای «محمد بن سلمان» ولیعهد 33 ساله سعودی ایجاد خواهد کرد که خود را طرفدار اصلاحات معرفی می‌ کند و به قول خودش آمده تا این پادشاهی را مدرنیزه سازی کند. 

مقامات سعودی حتی بازداشت خاشقجی در کنسولگری را هم تکذیب کرده و مدعی شده اند نمی دانستند او کجاست. سفارت عربستان در آمریکا با صدور بیانیه ای اتهامات را «بی اساس» خوانده است.

افرادی که در تحقیقات حضور دارند نه نحوه قتل، و نه شواهدی را که به دست آمده را تشریح نمی کنند.

خاشقجی 59 ساله مشاور مقامات ارشد دولت عربستان و یکی از روزنامه نگاران سرشناس این کشور بود. اما از زمان تبعید خودخواسته اش در سال گذشته، مقالات انتقاد آمیزی علیه بن سلمان به رشته نگارش درآورده بود.

با وجود مسائلی مانند بازداشت «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان، جنگ یمن و بازداشت صد‌ها شخصیت برجسته به اتهام فساد، محمد بن سلمان همچنان طرفدارانی در غرب دارد که دولت آمریکا از جمله آنهاست.

اما کشته شدن خاشقجی - در صورت تایید شدن نهایی - می‌ تواند این شرایط را تغییر دهد. زیرا نقض وقیحانه معیار‌های بین المللی است و نشان می‌ دهد تلاش‌ های متهورانه و برخورد تند محمد بن سلمان برای تقویت قدرتش، به مرحله خطرناکی رسیده است.

قتل خاشقجی که ترکیه آن را نتیجه گیری کرده، مورد تایید سه فرد آگاه به تحقیقات قرار گرفته است. دو تن از آنها ترک، و یکی دیگر یک مقام ارشد از دولت عربستان است. همه آنها به شرط ناشناس ماندن اظهار نظر کرده اند.

«اصلی آیدین تاسباس»، نویسنده برجسته ترک و همکار در شورای اروپایی روابط خارجی در ترکیه این نتیجه گیری را گزارش داده است.

آیدین تاسباس می گوید: «مقامات دولتی اکنون باور دارند خاشقجی به قتل رسیده است.»

دولت ترکیه در صورت تایید این مسئله، قتل خاشقجی را به عنوان یک موضوع دیپلماتیک جدی پیگیری خواهد کرد و خواستار پاسخ قطعی خواهد شد.

  تعداد بازديدها: 2525
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81341
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.