تاريخ انتشار: 18 مهر 1397 ساعت 19:45:02
نباید بخاطر یک لایحه دنیا را علیه خود تحریک کنیم/ اگر ما در این گونه کنوانسیون ها حضور داشته باشیم، می‌توانیم در مسائل دنیا اثر بگذاریم/ تندروها کشور را به این وضعیت کشاندند؛ دیگر بس است

 مخالفان FATF  این روزها از هر طریقی تلاش کردند تا مانع تصویب این کنوانسیون در مجلس شوند. در عین حال، پس از تصویب کنوانسیون اخیر باز هم مخالفان خواستار رد آن توسط دیگر نهادهای قانونی کشور هستند.

از سوی دیگر FATF موافقانی را هم دارد که معتقدند در جهت تسهیل روابط مالی با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، امری ضروری است.

در همین رابطه، یک عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است که معنای مخالفت با یک لایحه این است که من؛ دولت، انتخابات، رای، رهبری و مجلس را قبول ندارم. نمی‌توان در ظاهر حمایت از ولایت چنین ادعایی را مطرح کرد. زیرا اگر رهبری احساس کند که لایحه‌ای خلاف شرع یا خیانت است مگر می‌گذارد که در کشور تبدیل به قانون شود؟ نباید با شعار خیانت خیانت همه را زیر سوال برد.

«با شدّت» مواجه شدن در هر مساله‌ای کاری اشتباه است

آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره خطر دوقطبی شدن جامعه به بهانه تصمیمات مهم ، گفت: حرف زدن درباره مسأله‌ای که این گونه مورد اختلاف قرار دارد، دشوار است. اما من برای رضای خدا احساس مسئولیت می‌کنم تا مطالبی را بازگو کنم. لذا خیرخواهانه و ناصحانه حرف‌هایی را می‌زنم و با هیچ جناح و دسته‌ای نیز کار ندارم.

وی افزود: «با شدّت» مواجه‌شدن در هر مساله‌ای کاری اشتباه است. متاسفانه امروز کشور ما به این بلا مبتلا شده که در قرآن نیز به آن اشاره شده و آمده است؛ «اگر چنانچه به گناه مبتلا شوید یا از آسمان و یا از زیر پایتان در زمین بلا می‌فرستیم یا در میان‌تان گروه‌بندی و جناح‌بندی را وارد می‌کنیم تا همدیگر را رسوا کنید». امروز به دلیل اینکه به نام اسلام گناهان زیادی در جامعه رخ می‌دهد، به چنین بلایی مبتلا شدیم.

چرا فریادهای مراجع، حوزه‌ها و علما بلند نمی شود؟

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه اختلافات ما به جایی رسیده که دوقطبی خیانت و خدمت، کفر و اسلام یا انقلاب و ضدانقلاب به وجود آمده و دیگر بین این‌ها گزینه‌ای وجود ندارد. باید پرسید که چرا جامعه را چنین کرده‌ایم؟ دوقطبی‌ترین جامعه را درست کردیم، چرا فریادهای مراجع، حوزه‌ها و علما بلند نمی‌شود؟ چرا بر این دوقطبی و اختلافات نهیب نمی‌زنند؟ آیا وقتی کسی طرف مقابل را به خیانت و دروغگویی متهم می‌کند، مرتکب گناه نمی‌شود؟

وی در ادامه گفت: به نظر نمی‌رسد یک لایحه آنقدر مسأله‌دار باشد که بخواهد در دوقطبی خدمت و خیانت قرار گیرد. باید پرسید؛ چگونه می‌شود یک عده خدمتگزار تلقی شده و اکثریتی قاطع خیانت‌کار باشند؟ من به عنوان حامی دولت حرف نمی‌زنم؛ زیرا خودم هم گلایه‌هایی از دولت دارم. اما ما یک کشور و یک قانون اساسی داریم که بر مبنای آن، انتخابات برگزار می‌شود و بر آن اساس اکثریت ملت، فردی را به عنوان رئیس‌جمهور و عده ای را به عنوان نمایندگان خود در مجلس انتخاب می‌کنند. این نمایندگان نیز هر لایحه‌ای را که قرار باشد به تصویب برسانند پیشتر با کارشناسان مورد بررسی قرار می‌دهند.

نباید با شعار خیانت خیانت همه را زیر سوال بریم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: معنای مخالفت با یک لایحه این است که من دولت، انتخابات، رأی، رهبری و مجلس را قبول ندارم. نمی‌توان در ظاهر حمایت از ولایت چنین ادعایی را مطرح کرد. زیرا اگر رهبری احساس کند که لایحه ای خلاف شرع یا خیانت است مگر می‌گذارد که در کشور تبدیل به قانون شود؟ نباید با شعار خیانت خیانت همه را زیر سوال برد.

وی بیان کرد: دوقطبی کردن جامعه به این شکل گناه است. پشت مخالفت با یک لایحه در مجلس می‌تواند چندین دلیل باشد، لذا باید تحلیل شود. این طبیعی نیست و نمی‌تواند ناشی از دلسوزی برای نظام و انقلاب باشد. حتی به منظور حفظ منافع ملی نیز نیست، از آنجا که پیداست منافع ملی و اسلام چندان اهمیتی برای این افراد ندارد. زیرا اگر این دو مورد برای آنها مهم بود، این همه اختلاف در جامعه دیده نمی‌شد.

افراط‌گرایی تمامی زحماتی که تاکنون کشیده شده را برباد می‌دهد

هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: مخالفت آنها علل مختلف دارد. بعضی‌ها منفعت‌، بقا و قدرت‌شان در ایجاد تنش در داخل و در حوزه بین‌المللی است، مملکت برای این افراد هیچ اهمیتی ندارد و حتی اگر مردم از گرسنگی بمیرند نیز برای آنها اهمیتی ندارد. این افراد معتقدند که در هر شرایطی آنها باید باشند. عامل دیگر چنین رفتارهایی، تندرویی یا افراط‌گرایی است. متاسفانه افراط‌گرایی پدر کشور را درآورده و تمامی زحماتی که تاکنون کشیده شده را برباد می‌دهد.

وی با بیان اینکه تندروی بسیار خطرناک است، گفت: هرکس که بگوید در این کشور افراط‌گرایی وجود ندارد، دروغ گفته است. از ابتدای انقلاب ما مسئول مبارزه با دشمنانی چون بنی‌صدر و منافقین بودیم. من تاریخ تندرویی‌ها را می‌دانم و درباره آن تحقیق کردم، لذا مقاله‌ای هم در این باره تحت عنوان «دو حلقه مفقوده» نوشتم.

تندروی و افراط گرایی و ایجاد خصومت در کشور تبدیل به ارزش شده است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در جامعه و نظام ما دو حلقه مفقوده وجود دارد. از اوایل انقلاب بعد از آنکه از بنی‌صدر و منافقین فارغ شدیم؛ به جان هم افتادیم و جناح‌بندی کردیم. آن‌هم نه جناح بندی‌های طبیعی، بلکه جناح‌بندی میان کفر و اسلام، جناح‌بندی انقلاب و ضدانقلاب، خیانت و خدمت انجام دادیم. بنابراین دوقطبی شدیدی در کشور به وجود آمده است.

وی با اشاره به مقاله خود گفت: من در مقاله خود چنین نوشتم که در کشور ما دو حلقه از حلقه‌های طلایی زنجیر نظام ما مفقوده شده و اکثر مشکلات ما نیز ناشی از گم‌شدن این دوحلقه است. یکی حلقه «اعتدال» و دیگری حلقه «محبت» است. متاسفانه اعتدال در کشور ما سازش‌کاری، تسلیم‌شدن، خیانت‌کاری لقب گرفته و محبت را نیز تمایل برای سازش نام‌گذاری کردند، اما تندروی و افراط‌گرایی و ایجاد خصومت در کشور تبدیل به ارزش شده است.

به جای پرداختن به درد مردم، یک عده دعوای لایحه می‌کنند و حرف‌های گزاف می‌زنند

هاشم‌زاده هریسی گفت: در اثر مفقود شدن دو حلقه اعتدال و محبت، دعوت به اعتدال و از مهر خدا سخن گفتن هزینه‌زا شده است. متاسفانه با این شرایطی که در کشور وجود دارد و وضعیتی که مردم دارند، نمی‌توان از عدالت سخن گفت. زندگی برای بسیاری از مردم سخت شده، مردم نه درآمدی دارند، نه می‌توانند مایحتاج خود را تهیه کنند و کسی هم کاری برای‌شان نمی‌کند. مسئولین نمی‌توانند درد مردم را بفهمند زیرا ما تنها می‌دانیم آتش انسان را می‌سوزاند در صورتی که شنیدن کی بود مانند دیدن؟ ما حتی نمی‌توانیم نظاره‌گر سوختن انسان باشیم.

در هرجا که خلاف شرعی بیّن وجود داشت،  آن استثناء است. در غیراین‌صورت اگر در این گونه مسائل مخالفت و کارشکنی کنیم و ضرری را به کشور و مردم وارد سازیم، بدون شک حرام است. 

وی در ادامه اظهار داشت: به جای پرداختن به درد مردم، یک عده دعوای لایحه می‌کنند و حرف‌های گزاف می‌زنند. بی‌تردید تندروی‌ها مملکت را به این روز انداخته است. به جای دنبال مقصر گشتن، باید بدانیم که هرکس در این کشور قدرت و مسئولیت دارد مقصر است و نباید تقصیرها را صرفاً به گردن دولت انداخت. از مجلس، قوه قضائیه، دولت و ... همه مسئول هستیم و هر کس اختیارات بیشتری داشته باشد، مسئولیتش نیز بیشتر است. نمی‌توان با فرافکنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد.

امام در یک پیام خطاب به جوانان، طلبه‌ها و حوزه ها می فرماید: به شما سفارش می کنم که تندروی نکنید

هریسی در ادامه گفت: عوامل سیاسی وضعیت موجود از همه بیشتر است. اگر ما بخواهیم عوامل و مقصرها را رده‌بندی کنیم، یکی از مقصرهای بزرگ تندروها هستند. باید پرسید چرا تندروها در کشور تقویت می‌شوند؟ مقصود من فرد یا جناح خاصی نیست، بلکه تندروها را می‌گویم. آنها این کشور را به این وضعیت کشاندند؛ دیگر بس است، زیرا در اسلام تندروی وجود ندارد و هرچه افراط‌گری دیده می شود در خارج از اسلام است.

وی اظهار داشت: قرآن می‌گوید که خدا برای همه چیز اندازه تعیین کرده است و شاعر نیز می‌گوید، «اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست». این کار منجر به اعتدال شده و چنانچه از اندازه خارج شد به افراط ختم می‌شود. امروز می‌بینیم کشوری شبیه عربستان که جزو عقب افتاده‌ترین کشورهاست، در سایه تندروهای ما با دنیا ارتباط بهتری برقرار کرده‌است. امام(س) در یک پیام خطاب به جوانان، طلبه‌ها و حوزه‌ها می‌فرماید: «به فرزندان انقلابی‌‌ام بفرمایید که تندروی عاقبت خوبی ندارد.».(صحیفه امام، ج‌21، ص368)

فرد تندرو نه انقلابی و نه اسلامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خطاب امام به انقلابی‌هاست، این نشان می‌دهد که تندروی غیر از انقلابی‌بودن است و این‌گونه نیست که هرکس تندرو نباشد انقلابی نیست یا هرکس تندرو باشد انقلابی است. بی‌تردید فرد تندرو نه انقلابی و نه اسلامی است. در عین حال یک فرد معتدل هم انقلابی و هم اسلامی است.

وی بیان کرد: نباید با حرف‌ها و حمایت خود تندروی را تقویت کنیم. زیرا این عده بسیار اندک هستند و مردم از وجودشان در رنج هستند. اما آنها رنج مردم را درک نمی‌کنند و به آن دلیل که فریادهایشان بلند است، فریادهای مردم را نمی‌شوند. من قبل از انقلاب یکی از متمکنین بودند اما امروز در زیرزمینی می‌نشینم که باید روزها نیز در آن چراغ روشن کنم، درآمدم نیز حقوق بازنشستگی به اندازه یک کارمند معمولی است که کفاف هزینه‌هایم را در شرایط امروز نمی‌دهد، اما افتخار می‌کنم.

نباید به خاطر یک لایحه دنیا را علیه خودمان تحریک کنیم

هاشم‌زاده هریسی گفت: باید به فریاد مردم رسید زیرا کسی مانند من نیز با چنین وضعیتی نمی‌تواند درد آنها را درک کند، چه رسد به کسانی که سفره‌هایشان رنگین است و از چندین جا حقوق دریافت می‌کنند. بدتر از موضوع حقوق‌های نجومی کسانی هستند که از 10 الی 20 مرکز حقوق دریافت می‌کنند. متاسفانه چنین افرادی مردم را دعوت به صبر و تحمل می‌کنند. ما با رکود و گرانی که در کشور ایجاد کردیم وضعیت معیشتی سختی برای مردم ایجاد کردیم، آنها را قربانی تندروی‌ها کردیم. از این رو،  مردم بدشان می‌آید که چنین کسانی آنها را دعوت به تحمل کردن می‌کنند.

وی بیان کرد: لااقل افرادی مردم را دعوت به مقاومت و تحمل بیشتر کنند که خودشان نیز در آتش این وضع  می‌سوزند. نباید به‌خاطر یک لایحه دنیا را علیه خود تحریک کنیم. ما که نمی‌توانیم خود را از دنیا جدا کنیم. خداوند انسان‌ها را به همدیگر محتاج کرده است، یعنی علاوه بر آنکه انسان‌ها به خدا محتاجند، خداوند ما را به بندگان دیگر محتاج کرده است. بنابراین هم انسانها به یکدیگر و هم کشورها به همدیگر نیاز دارند. 

اگر در این گونه مسائل مخالفت و کارشکنی کنیم و ضرری را به کشور و مردم وارد سازیم، حرام است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این نیازها باید تامین شده و چنین ارتباطاتی وجود داشته باشد. شرایط زندگی در دنیا باید فراهم شود. اما در هرجا که خلاف شرع بیّن وجود داشت،  آن استثناء است. در غیراین‌صورت اگر در این گونه مسائل مخالفت و کارشکنی کنیم و ضرری را به کشور و مردم وارد سازیم، بدون شک حرام است. حرام شرعی و خیانت واقعی همین است. در کشور ما اقتصاد در اولویت نیست، بلکه سیاست در اولویت قرار دارد و سیاست یکی از عوامل موثر در به وجود آمدن وضع فعلی است.

وی افزود: جوانان کره جنوبی قبل از انقلاب به ایران می‌آمدند و در اینجا کار می ‌کردند و ایران را بهشت می‌دانستند، اما در عرض چند سال به شدت پیشرفت کردند. برعکس در کره‌شمالی به دلیل آنکه مردم را در ناآگاهی نگه داشتند و دیکتاتوری حاکم است، خیال می‌کنند از همه جای دنیا بهتر هستند و با اینکه این دو کشور در یک منطقه قرار دارند، اما به دلیل متفاوت بودن سیاست‌هایشان با وضعی متفاوت در حوزه اقتصاد مواجه هستند.

نباید گمان کنیم که به هیچ کشوری احتیاج نداریم

هاشم‌زاده هریسی گفت: دوقطبی کردن‌ها، منفی‌بافی‌ها و بریدن از همه جا نتیجه‌ای در برندارد. قرآن می‌گوید که افرادی خیلی حرفها را می‌زنند، خیلی شعارها را می‌دهند و خیال می‌کنند که کارخوبی می‌کنند، در حالی که بدترین کارها را می‌کنند. آنها گمراه‌ترین افراد هستند که کارهای بد را به نام کارهای خوب انجام می‌دهند و شعارهای بد را به نام شعارهای اسلامی و انقلابی سرمی‌دهند.

وی بیان کرد: درباره این لوایح نیز، به دلیل اینکه ما در جهان هستیم و خداوند نیز همه انسان‌ها و کشورها را به یکدیگر محتاج خلق کرده که از همدیگر استفاده کنند. نباید گمان کنیم که به هیچ کشوری احتیاج نداریم و این به ضرر نظام و انقلاب است. اگر ما در این‌گونه کنوانسیون‌ها حضور داشته باشیم، می‌توانیم در کنترل آنها کمک کنیم. حتی اگر در شورای حقوق بشر نیز حضور داشته باشیم، می‌توانیم در مسائل دنیا اثرگذار باشیم.

نباید کاری کنیم که مردم ما را لعنت کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر ما دیوان لاهه را قبول نداشتیم، نمی‌توانستیم از آن حکم بگیریم. بنابراین منفی‌بافی کار درستی نیست. این انقلاب و این نهضت مایه عزت ماست. نباید آن را مفت و مجانی از دست دهیم. نباید کاری کنیم که مردم ما را لعنت کنند و بگویند؛ آمدند یک دوره به نام اسلام حکومت کردند و مملکت را خراب کرده و رفتند. نباید بگذاریم این‌گونه شود.

وی گفت: امام‌خمینی نیز در جایی گفتند:«اگر ما در این انقلاب شکست می‌خوردیم، هیچ اشکالی نداشت.  آن وقت رژیم، رژیم طاغوتی بود و همۀ دستگاهها دستگاههای طاغوتی بودند. ولکن حالا که حکومت ما می‌گوییم اسلامی، همه‌تان رأی دادید به جمهوری اسلامی و رژیم تغییر کرد از رژیم سلطنتی به حکومت جمهوری اسلامی، الآن ما که معمّم هستیم و شما که پاسدار هستید و سایر قشرهایی که در این مملکت هستند، همه در حکومت اسلامی هستید، همۀ ما در جمهوری اسلامی واقعیم، الآن رژیم ما جمهوری اسلامی است، آن خطری که الآن متوجه به ماست خطر کشته شدن نیست؛ خطر شکست یک جمعیت اسلامی در مقابل طاغوت نیست؛ آنها اصلاً خطر نیست. آن خطری که الآن برای ماست این است که مکتب ما شکست بخورد؛ اسلام شکست بخورد. این خطر بزرگترین خطری است که الآن متوجه به ماست. » (صحیفه امام خمینی،جلد ۸، صفحه ۴۸۴)

هاشم‌زاده هریسی در پایان گفت: امروز اسلام و مکتب انقلابی ما در معرض آسیب و خطر قرار دارد. باید این شعارها و رفتارها را کنار گذاشت و همه دست در دست هم داده و اسلام‌، انقلاب و مکتب‌خود را دریابیم. این موضوع نیز بدون رضایت و تامین رفاه و معیشت مردم ممکن نیست.

  تعداد بازديدها: 1430
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81373
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.