تاريخ انتشار: 28 مهر 1397 ساعت 21:03:06
انگلیس: در حال بررسی «گامهای بعدی» هستیم/ طرح جدی مسئله تحریم تسلیحاتی عربستان

وزارت خارجه انگلیس به بیانیه عربستان در خصوص قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول واکنش نشان داد.

به گزارش جماران، وزارت خارجه انگلیس در واکنش به بیانیه عربستان در خصوص قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه گفته است که در حالی بررسی «گام های بعدی» است.

عربستان سعودی می گوید که خاشقجی که پس از بازدید از کنسولگری این کشور در استانبول در 2 اکتبر ناپدید شد، در درگیری با مقامات سعودی کشته شده است.

این اطلاعیه که به نتایج اولیه از تحقیقات رسمی اشاره دارد، در روز جمعه در تلویزیون دولتی این کشور قرائت شد.

پس از این بیانیه، یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: «ما پس از این تایید مرگ خاشقجی، با خانواده او ابراز همدردی می کنیم. ما در حال بررسی گزارش سعودی ها و گام های بعدی هستیم.»

او ادامه داد: «همانطور که وزیر خارجه گفته است، این یک اقدام وحشتناک بود و عاملان آن، باید به جزای کار خود برسند.»

در همین حال، اعضای حزب کارگر و دموکرات های لیبرال از انگلیس خواستند تا گام هایی را برای توقف فروش سلاح به این پادشاهی بردارند.

«وینس کیبل» رهبر لیبرال دموکرات ها گفت که وابستگی شدید انگلیس به سعودی ها برای فروش اسلحه «در این شرایط مبهوت کننده است».

«بری گاردینر» وزیر تجارت بین المللی دولت در سایه به رادیو 4 بی بی سی گفت: «آنچه که ما در حال حاضر انجام می دهیم، و من فکر می کنم که دولت باید این کار را انجام دهد، این است که تمام فروش تسلیحات را به پادشاهی متوقف کند.»

گاردینر اذعان کرد که در انگلیس مشاغل زیادی در ارتباط با بخش تجارت دفاعی وجود دارد اما گفت: «مهم این است که چه کشوری خریدار باشد.»

وی افزود: «ما یک صنعت دفاعی پرطرفدار داریم و البته این امر به آن صنایع ضربه خواهد خورد.»

پیشتر «جان ساورز» رئیس سابق ام‌ آی 6 هم گفته بود تمامی شواهد حاکی از آن است که قتل جمال خاشقجی به دستور فردی نزدیک به «محمد بن سلمان» انجام شده است.

ساورز که از سال 2009 تا 2014 رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس بود، همچنین از دولت دونالد ترامپ بابت قدرت‌ بخشی به این ولیعهد جوان انتقاد کرد.

خاشقجی منتقد ولیعهد عربستان، پس از ورود به کنسولگری، برای دریافت اسناد لازم برای ازدواج بعدی اش ناپدید شد. چند روز بعد، مقامات ترکیه گفتند که آنها معتقدند که وی در این ساختمان کشته شده است؛ ادعایی که عربستان سعودی قبلا به شدت انکار می کرد.

  تعداد بازديدها: 1378
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81499
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.