تاريخ انتشار: 06 آبان 1397 ساعت 21:11:37
زندگی‌نامه حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی


درس خارج فقه را با تدریس کتاب الحج در زمان حیات استاد محقق خود مرحوم آیت‌الله محقق داماد (م 1388) آغاز نمود که این درس بیش از 15 سال گاه بر مدار کتاب عروة الوثقی و گاه کتاب شرائع ادامه یافت.

حضرت آیت‌الله موسوی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه ساکن قم است.

به گزارش عصر ایران، زندگی‌نامه آیت‌الله شبیری زنجانی به نقل از سایت این مرجع تقلید در پی می‌آید:

حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی  در هشتم ماه رمضان سال 1346 (اسفند ماه 1306) در شهر قم دیده به جهان گشود و به احترام حضرت معصومه (ع) موسی نام گرفت.

ایشان دروس حوزوی را در سال 1359- 1360 قمری آغاز کرده و فراگیری کتب سطح را در خلال سه یا چهار سال به پایان رسانیده، در دروس خارج مرحوم آیت‌الله العظمی سید صدرالدین قدس سره (1299 ـ 1373) حاضر گردید. دروس مرحوم آیت‌الله صدر مملو از فضلا و علمای بزرگ بوده و معظم له کم سن‌ترین شرکت کننده بود. معظم له برای بهره گیری از معارف حوزه عریق و ریشه‌دار نجف اشرف، دوباره به این مرکز بزرگ علمی سفر کرد، بار نخست در سال 1373 و بار دوم در سال 1374 بوده و در دروس فقه مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی قدس سره (1305 ـ 1382) در کتاب الصلاه، و در دروس فقه مرحوم آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم قدس سره (1306 ـ 1390) کتاب الحج حاضر گشت و در دروس اصول و فقه (بحث رضاع) مرحوم آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خویی قدس سرّه (1317 ـ 1413) شرکت نمود. ایشان بیش از چهل سال به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشته است.

درس خارج فقه را با تدریس کتاب الحج در زمان حیات استاد محقق خود مرحوم آیت‌الله محقق داماد (م 1388) آغاز نمود که این درس بیش از 15 سال گاه بر مدار کتاب عروة الوثقی و گاه کتاب شرائع ادامه یافت.

پس از کتاب حج، مدار بحث کتاب عروة الوثقی قرار گرفت و سالها به بررسی کتاب الاجاره و کتاب الخمس پرداخت، سپس تدریس کتاب النکاح را آغاز نموده که پس از پایان مباحث کتاب عروة الوثقی در این باب، سایر مباحث آن را بر پایه کتاب شرائع ادامه داد.

تدریس خارج اصول نیز سال‌ها ادامه یافت، ولی در حال حاضر اهتمام بیشتر معظّم له بر فقه بوده و مباحث لازم اصولی در ضمن بحث فقه بررسی می گردد.

اساتید:

1ـ آیت‌الله العظمی بروجردی (1292 ـ 1380) هـ ق (البته ایشان پس از ورود آیت‌الله بروجردی به قم در درس خارج اصول ایشان و همچنین در درس فقه (کتاب الغصب، کتاب الاجاره و کتاب الصلاه) شرکت کرد.)

2ـ آیت‌الله العظمی سید محمد داماد (م 1305ـ 1328 هـ . ق) که تقریبا یک دوره کامل اصول و 21 سال فقه را نزد او فراگرفت.

3ـ آیت‌الله العظمی سید عبد الهادی شیرازی (1305 ـ 1328 هـ ق) در کتاب الصلاة

4ـ آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم (1306 ـ 1390 هـ . ق) در فقه کتاب الج

5ـ آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خویی (1317ـ 1413 هـ ق) درس اصول فقه وبحث رضاع

6ـ آیت‌الله العظمی سید صدرالدین صدر (1299 ـ 1373 هـ . ق) فعالیت‌های علمی:

الف) تألیفات در فقه:

1ـ تحریر الجواهر (کتاب حج)

2ـ تجری فتاوی الجواهر (کتاب حج)

3ـ شرح بر حج عروة الوثقی (فصل اقسام حج)

4ـ حاشیه بر جامع احادیث شیعه مخصوصاً کتاب حج که ایشان بر بسیاری از احادیث این کتاب حاشیه‌های متنی وسندی ارزشمندی نوشته است تا در موارد نیاز, ساده و قابل فهم باشد.

5ـ پژوهش‌هایی در احکام حج

6ـ برگزیده‌هایی از کتب فقهی و حدیثی و ... به ویژه آنچه با کتاب حج ارتباط دارد.

7ـ توضیح المسائل فارسی

8ـ دروس اجاره

9ـ دروس خمس ، تقریرات این دروس به تفکیک هر درس در 6 مجلد تنظیم و منتشر شده که البته تنظیم کاملی نیست.

10ـ دروس نکاح، تقریرات این دروس به تفکیک هر درس به گونه نسبتاً مطلوبی تنظیم شده که تاکنون 20 مجلد آن انتشار یافته است.

11ـ تقریرات پراکنده ای از دروس اساتید

12ـ بحث‌هایی در تعادل و تراجیح

13ـ بحث‌هایی در قاعده فراغ و تجاوز

14ـ کتب مناسک حج (به فارسی و عربی و مناسک مختصری به فارسی با نام مناسک

زائر مطابق با فناوای معظم له)

ب) در حدیث و رجال و درایه:

1ـ حاشیه بر اکثر کتب حدیثی بویژه درباره سند آنها، بالاخص در کتب اربعه

2ـ دو تعلیقه بر رجال شیخ: تعلیقه کبیره (تا اواسط باب ما روی عن النبی صلی الله علیه و اله من الحابه) در یک مجلد، و تعلیقه صغیره (تا آخر کتاب) در یک مجلد.

3ـ تعلیقات بر کتب رجالی همچون کتاب رجال نجاشی، کتاب رجال نجاشی با تحقیق دقیق معظم له انتشار یافته است که البته در آن تنها به ارائه متنی صحیح ( نزدیکترین متن به متن مؤلف با توجه به نسخه های موجود اکتفا شده است.

4ـ دروس در درایه و قواعد کلی علم رجال

5ـ فهارس رجالی بر اسناد اکثر کتب حدیثی (بجز کتب اربعه) در مجلدات بسیار.

این فهارس با دو روش ترتیب الاسانید و اعلام الاسانید با تعیین راوی و مروی عنه تنظیم شده و از آنجا که در معجم رجال الحدیث و نیز در تجرید اسانید الکافی و تجرید اسانید التهذیب مرحوم آیت‌الله بروجردی فهرست رجالی کتب اربعه (تا حد نسبتاً مطلوبی) ارائه شده، فهارس معظم له به دیگر کتب حدیثی اختصاص یافته است.

6ـ اسناد اصحاب اجماع با تعیین راوی و مروی عنه (در پنج جلد)

ایشان از فهارس رجالی که سال‌ها وقت و تلاش طاقت فرسا برای تهیه آن صرف کرده اند، در بررسی مباحث رجالی و اثبات مبانی خاص خود و نیز در تعلیقاتی که بر اسناد احادیث زده اند، استفاده شایانی نموده، و در کنار آنها از فهارس دیگر و نرم افزارهای رجالی بهره مند می باشند.

  تعداد بازديدها: 2438
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81600
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.