تاريخ انتشار: 07 آبان 1397 ساعت 18:50:59
آیا تو چنانکه می نمایی هستی؟

جماران: نامه رییس جامعه مدرسین به یک مرجع تقلید و توبیخ ایشان به سبب اینکه به ملاقات برخی شاگردان خود رفته است، یک داستان دراز دامن است. 

نگارنده این سطور امروز می خواهد از زاویه ای دیگر به این داستان بنگرد. 

در میان  مدافعین امروز حضرت آیت الله زنجانی همه جور آدم می توان دید. از جناح سنتی حوزه که اصلا سیاسی نیستند تا خط امامی های راستین، از سیاسیون اصلاح طلب تا سیاسیون خارج نشین. از حوزویان آشنا با آیت الله زنجانی که در واتس آپ و تلگرام می نویسند تا جوانانی که او را نمی شناسند و در توییتر به نفع او توییت می کنند. این هم عجیب نیست و در بازار سیاست ایران سابقه دارد. 

البته مخالفین امروز آیت الله زنجانی هم حق دارند که دوغ و دوشاب را با هم قاطی کنند و از سخنان سابق برخی که مثلا گفته بودند با تقلید مخالفند، به نقد همه ی طرفداران راه بیابند و همه آنها را با یک چوب برانند. 

توجه کنید که اینکه می گویم حق دارند نه به این معنی است که این «یکسان سازی»، کاری درست و اخلاقی است، بلکه به این معنی است که در منش و روش سیاسی ایشان و البته رقبای سیاسی ایشان، چنان رویه ای مسبوق به سابقه است. 

اما درس امروز ما ، توجه به رفتار راست گرایان و مقدس مآبان است. ایشان که همیشه درد دین دارند و فریادشان از یک توهین به عبای یک مرجع و یا حتی یک عالم معمولی به هوا بلند بوده است، چرا ساکت نشسته اند؟ 

فقط کافی است بروید و روزنامه های ایشان را در طول سالهای اخیر ورق بزنید. هر از چند گاهی یک فریاد و «واویلا» از ناحیه ایشان بلند است که چرا فلان اصلاح طلب، به حریم مقدس فلان عالم دینی حرمت نگذاشته است. 

سخن امروز من با این جماعت اصول گرا آن است که: گیرم اصلاح طلبان بازی سیاسی خود را می کنند؛ شما که همیشه مدافع مرجعیت بوده اید چرا به وظیفه ی دینی خود عمل نمی کنید؟

گیرم آیت الله صانعی را مرجع نمی دانید، آیت الله زنجانی را که همین جامعه مدرسین به عنوان مرجع معرفی کرده است. او که به شهادت همه آشنایان به علوم حوزوی در صدر عالمان روزگار خود است، با رهبر انقلاب رابطه ای حسنه دارد، همواره در جرگه بالاترین عالمان شیعه شناخته شده است، یک نقطه سیاه در کارنامه علمی و سیاسی خویش ندارد و اکثر علمای امروز قم از شاگردان ایشان به حساب می آیند. 

آیا باید مراجع خود را با شما تطبیق دهند یا شما خود را با فتوای فقهی منطبق سازید؟

اوضاع به هم ریخته ای است. این اوضاع بهترین شاهد است بر اینکه مدعیان دیروز که دفاع از روحانیت را سر لوحه وظایف خود قرار داده بودند، چندان صداقت نداشته اند. سهل است که مرجعیت را پلی برای عبور به مطامع خود و نقابی برای پنهان داشتن حقیقت خویش بر گرفته بودند. 

اصلا بگذارید راحت تر سخن بگوییم. ما هر چه را شما درباره مدافعین امروز آیت الله زنجانی بگویید، قبول می کنیم، ولی شما آیا آنگونه که ادعا می کردید هستید؟ باور ندارم.

  تعداد بازديدها: 1367
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81606
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.