تاريخ انتشار: 08 آبان 1397 ساعت 20:43:56
ارادت خاندان خامنه‌ای به بیت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی به قبل از انقلاب برمی‌گردد/ باید نسبت به جزمیت دینی حساس باشیم که عده ای از ما روحانیون نیز گرفتار آن هستیم

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام اظهار داشت: آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع روشن اندیش و عمیق در امور دینی و فقهی است و سابقه ی آشنایی ما و خانواده ی ما و ارادت خاندان خامنه ای به بیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به سال های قبل از انقلاب تا به امروز برمی گردد که رابطه ی صمیمی ما با مرحوم والد ایشان حضرت آیت الله زنجانی و والده ی ایشان قدیمی و خانوادگی بوده است.

به گزارش شفقنا؛ دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در مراسم اربعین حسینی در دارالزهرا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای کربلا و لزوم پاسداشت ارزش های حقیقی قیام اباعبدالله، همگان را به تفکر و تأمل در دلایل و ریشه های واقعه ی کربلا فرا خواند و تأکید کرد: آنچه امروز نگران کننده و هشدار دهنده است جریانی است که محوریت خود را بر معنا زدایی از عاشورا و محرم قرار داده است.

سیدهادی خامنه ای افزود: اصرار بر شکل و فرم بی محتوا و قالب های تهی از معنا در عزاداری ها اصل این فریضه ی تعالی بخش در جامعه را که همان تعظیم واقعه ی حرکت اباعبدالله بر محور روشنگری در جامعه و مقابله با ظلم و تعدی به حقوق و آزادی اندیشه در جامعه بود را تحت الشعاع قرار می دهد. متأسفانه امروز شاهدیم که افراط در شکل گرایی و ظاهرگرایی در عزاداری ها اصل محتواها و معناهای حقیقی محرم و عاشورا را زیر سوال برده و نسل امروز و جوان جامعه ای که آگاهی کمتر و مطالعه ی کمتری نسبت به حرکت عاشورا دارد را با تردیدهای جدی مواجه می کند.

خامنه ای با اشاره به سوابق تاریخی پیاده روی اربعین و لزوم پاسداشت و گرامیداشت این سنت حسنه ی قدیمی و اصیل تأکید کرد: نگران آن هستم که توجه بیش از اندازه به تشریفات و شکل راهپیمایی باشکوه اربعین موجب آن شود که مانند برخی دیگر از مراسم و مناسک دینی و مذهبی اصل آن زیر سوال رود و محل تردید قرار گیرد و در نهایت به تضعیف آن بینجامد. پیاده روی اربعین سنتی عالی و حسنه است اما اگر ساز و برگ آن را زیاد کنیم اصل آن زیر سوال خواهد رفت به قول ما طلبه ها هر چیزی اگر از حدش تجاوز کند معانی و نتیجه اش برعکس می شود.

وی تصریح کرد: توجه بیش از حد تشریفات مراسم مذهبی فارغ از محتواهای اصیل و عمیق آن مانند موریانه اصل و اساس سرمایه ی معنوی ما را نابود می کند.

سید هادی خامنه ای با اشاره به جنایات وهابیت در تاریخ بشریت و تفکر بسته، منجمد و ماقبل تاریخ این جریان سیاسی به آدم کشی ها و توهین های مذهبی و عقیدتی این جریان سیاسی نسبت به اصل شریعت نبوی و شیعی اشاره کرد که از جمله ی آن توهین و تخریب ائمه ی بزرگوار بوده است افزود: نباید فرصت را با برخی حواشی و اقدامات غیراصیل مان نسبت به اصل مناسک دینی دستاویزی به این افراط گرایی و وهابی گری دهیم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام افزود: تهی کردن سرمایه های معنوی باعث از دست رفتن اصل آن می شود و متأسفانه آنها را به اموری مبتذل و پیش پا افتاده تبدیل می کند. ما قدسی زدایی نمی کنیم اما تهی کردن حقیقت های بلند دین و انسانیت از معنا و محتوا باعث قدسی زدایی شده و بنای اساسی و اصلی اندیشه و تفکرات اصیل ما را بر هم ریخته و ساحت قدسی آن را مضمحل می کند.

سید هادی خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرائت هایی که از حرکت امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری-قمری می شود، تأکید کرد که رفتار و گفتار حضرت امام حسین (ع) به خوبی گویا و روشن است و می تواند سند و مدرک مهمی برای تحلیل وقایع سال ۶۱ باشد. خب طبعا برخی تحلیل ها بر محور واقع گرایی و تکلیف محوری تعریف می شود تحلیل هایی هم همچون تحلیل مرحوم حجت الاسلام صالحی نجف آبادی که در کتاب شهید جاوید آمد نیز سال ها محل بحث محققان و علاقه مندان بود. البته از دیگر سو ضمن توجه به همه ی قرائت ها و تحلیل هایی که از این واقعه ی تاریخی می شود می توان مجموعه ی این نظراتی که مطرح شده است را در قالب یک پکیج و مجموعه از اهداف اباعبدالله تعریف و تحلیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنده بارها گفته ام همان طور که در سال ۵۷ و در سال های مبارزه از انقلاب اسلامی ایران احتمالات گوناگونی در نتیجه ی مبارزات مردم و حرکت روشنگرانه ی امام وجود داشت که از شهادت تا پیروزی را در بر می گرفت واقعه ی عاشورا نیز می تواند مجموعه ای از این تحلیل ها را در بر داشته باشد.

وی تأکید کرد: حضرت امام حسین (ع) صراحتا فرموده اند که آمده ام تا در جامعه ای که جدم برای تعالی آن تلاش ها و زحمت های فراوان کشیده و امروز حاکمان و عامران آن در تلاش اند تا این جامعه را به فساد بکشند اصلاح کنم و امر به معروف و نهی از منکر کنم.

سیدهادی خامنه ای گفت: قطعا معروف و منکر محدود به شرابخواری و سگ بازی یزید نبود بلکه مهم ترین فساد آن بود که افرادی در پس این انقلاب بزرگ اسلامی بر سر کار آمده بودند که به نام دین در جامعه فساد و ظلم و تعدی را جایز می شمردند. پس اباعبدالله اصلی ترین هدفش همان امر به معروف و نهی از منکر بود و بنده تأکید می کنم تشخیص معروف و منکر نیازمند انسان هایی والا و واجد صلاحیت فکری و عملی است. متأُسفانه امروز مشاهده می شود بعضا افرادی متصدی امر به معروف و نهی از منکر هستند که خود از تشخیص ابتدایی ترین مسائل عاجزند چه برسد به عمل کردن به آن.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: در هر حال آنچه در میانه ی همه ی تحلیل ها و گفت وگوها به عنوان اصلی ترین و مهم ترین موضوع نباید به حاشیه رانده شود، آن است که حضرت برای اصلاح جامعه ی اسلامی همه ی سرمایه ی خود را فدا کردند پس این خود هدفی بسیار متعالی و بزرگ است. اهداف نامبارک و نامقدسی که بنی امیه به دنبال آن بودند و حسین بن علی در مقابل آن مبارزه کرد عبارت بودند از؛ انهدام اسلام از بیخ و بن و سطحی گری دینی و به ابتذال کشیدن حقیقت دین داری.

سیدهادی خامنه ای افزود: امروز نیز تهدیدهای نگران کننده و منکراتی که باید از رشد آنها جلوگیری کرد آن است که نسبت به سیر صعودی تفکر شکل گرا در دین و مراسم دینی تحجر و دگماتیسم و به اصطلاح جزمیت دینی حساس باشیم که عده ای از ما روحانیون نیز بعضا گرفتار آن هستیم.

وی با اشاره به انتخابات شوراها و ماجرایی که بر سر رأی آوردن یک زرتشتی و انتخابات شورای شهر یزد رخ داده بود، گفت: فردی در آن موقع با اشاره به آیه نفی سبیل انتخاب این فرد را خلاف دین برشمرده بود و در آن زمان به خاطر آنکه پاسخی در خور به این فرد داده نشده بود دوباره این فرد خطای فاحشی دیگر مرتکب شد و با جسارت به ساحت مرجعیت آن هم عالمی که در علم و عمل هماوردی ندارد و به مرجعی اعلم و انسانی بزرگوار، متواضع و اخلاقی شهرت دارد که همان حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی است جسارت می کند و برای او خط و نشان می کشد.  آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع روشن اندیش و عمیق در امور دینی و فقهی است و سابقه ی آشنایی ما و خانواده ی ما و ارادت خاندان خامنه ای به بیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به سال های قبل از انقلاب تا به امروز برمی گردد که رابطه ی صمیمی ما با مرحوم والد ایشان حضرت آیت الله زنجانی و والده ی ایشان قدیمی و خانوادگی بوده است.

سید هادی خامنه در پایان افزود: وجود چنین عالمان سترگ و آزاداندیش و فقیهان عامل به دین را سرمایه های معنوی بزرگ جامعه دانست و چنین جسارت هایی را به شدت محکوم کرده و آن را موجب وهن کسانی دانست که مدعی دین و دینداری اند. در پایان هم برای سلامتی و طول عمر این مرجع تقلید دعا کرد.

  تعداد بازديدها: 1846
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81623
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.