تاريخ انتشار: 12 آبان 1397 ساعت 18:24:13
جهانگیری: در ماه هاى گذشته به اندازه کافى نفت فروخته ایم / امروز آمریکا برای اعمال سیاست‌های خود تنهاست؛ ما هم به جهت سیاسی موقعیت برتری داریم و هم از نظر اخلاقی نشان دادیم که قابل اعتماد هستیم / ترامپ در مقطعی توانست مردم را نگران کند، ولی مردم در مدت کوتاهی متوجه ماجرا شدند / مطمئن هستیم در قتل خبرنگار سعودی تلاش داشتند آن را مرتبط با ایران نشان دهند

معاون اول رییس جمهوری گفت: در مساله اقتصادی که به تعبیر آمریکا جنگ اقتصادی علیه ایران است، ملت ما به دنیا نشان داد که در مقابل یک جانبه گرایی امریکا ایستادگی خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم معارفه فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزود: امروز امریکا برای اعمال سیاست های خود تنهاست و ما هم به جهت سیاسی موقعیت برتری داریم و هم از نظر اخلاقی به دنیا نشان دادیم که کشوری قابل اعتماد هستیم و آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که نمی شود با آن توافق کرد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه 13 آبان هستیم، ادامه داد: این روز هم از جهت تاریخی برای ملت ما روز مهمی است چرا که اتفاقات سرنوشت سازی در این روز افتاده و در سال 43 زمانی که امام را تبعید کردند برای خیلی ها باور کردنی نبود که نهضت اسلامی بتواند به مسیر خود ادامه دهد و به پیروزی برسد.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: امریکایی ها در تبعید امام نقش تعیین کننده داشتند چرا که امام در ارتباط با لایحه مصونیت امریکایی ها که در مجلس آن زمان مطرح شد، موضع گیری کرده بود.

جهانگیری گفت: در سال 57 که مبارزات انقلابی در اوج خود بود، رژیمی که تحت کنترل امریکا قرار داشت دست به کشتار دانش آموزان زد و فکر می کرد با این حرکت خشونت آمیز علیه دانش آموزان ترس جدی ایجاد کرده و مانع حرکت انقلاب می شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: این اقدامات نه تنها مانع حرکت انقلاب نشد، بلکه پیروزی انقلاب شتاب جدی گرفت و در سال 58 با تسخیر لانه جاسوسی حوادث دیگری رقم خورد، به همین جهت آمریکا و ترامپ تصمیم گرفتند تحریم ها را در این روز برگردانند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در مبارزه با ملت ایران کارنامه سیاهی دارند، خصوصا در ارتباط با حرکت مردمی در نظام اسلامی هر جا که دست بگذارید می بینید که آمریکا دشمنی خاصی به ملت ایران داشته است، کودتای 28 مرداد، پیروزی انقلاب و یا شلیک موشک به سوی هواپیمای مسافربری و تحریک صدام برای جنگ، از این قبیل موضوعات است.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: در همه این اتفاقات امریکا از ملت ایران سیلی خورده و عکس العمل ملت ایران جدی بوده است، ولی همچنان به دشمنی خود با ملت ایران اصرار دارد.

جهانگیری عنوان کرد: اینکه گفته می شود هدف نظام و یا ایران است، دروغ است، آخرین اقدام ما با امریکا در موضوع هسته ای بود که امریکایی با تصمیمی که گرفتند تلاش دارند از نظر روانی و رسانه ای فضا را در دست خود بگیرند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در مذاکرات هسته ای از دوره اصلاحات که بیش از 20 سال مذاکرات طول کشید و چه در دوره جدید که 18ماه طول کشیده و به نتیجه رسید، امریکایی ها اصرار داشتند که به دنیا القا کنند ایرانی ها قابل اعتماد نیستند و اقداماتی برخلاف توافقات انجام خواهند داد، ولی براساس گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی که مکرر اعلام شده ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است.

جهانگیری افزود: با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در امریکا هم در دوران تبلیغات انتخابات و هم بعد از آن مکرر اعلام کرده بود که در این توافق کلاه بر سر آمریکایی ها رفته و با نهایت پررویی اعلام کرد که از توافق برجام کنار خواهد کشید.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه ترامپ از خروج از برجام دو هدف اصلی را دنبال می کرد، گفت: ابتدا جنگ روانی و رسانه ای علیه ملت ایران بود و در مقطعی توانست فضای روانی را تحت تاثیر خود قرار دهند و شاید هم در حدی موفق شد مردم را نگران کنند، ولی مردم با سابقه و شناختی که از طرف امریکایی داشتند در مدت کوتاهی متوجه شدند که در این فضای روانی چگونه امریکا، صهیونیست ها و سعودی ها نقش دارند.

جهانگیری افزود: مطمئن هستیم غربی ها خواهند گفت که در قتل خبرنگار سعودی تلاش داشتند آن را مرتبط با ایران نشان دهند و پول هایی به رسانه ها داده بودند تا علیه ایران تبلیغات کنند و میلیون ها دلار پول اختصاص دادند تا بتوانند با بسیج رسانه ها فضا را علیه ملت ایران سازماندهی کنند.

جهانگیری یادآور شد: ما به جهت سیاسی در موقعیت برتر بوده و از نظر اخلاقی نیز نشان دادیم که کشوری قابل اعتماد هستیم و آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که نمی شود با آن توافق کرد.
 

اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رییس جمهور:

آقای طیب نیا به عنوان یکی از وزرای اقتصاد، سابقه درخشانی در دوران وزارت خود ایفا کردند.

باید قدردان مدیران کشور باشیم.

آقای دژپسند کارنامه خوبی در برنامه نویسی کشور در سال گذشته داشتند.

آمريكا هميشه از ايران سيلى خورده اما همچنان به دشمنى با ايران ادامه مى دهد.

آمريكا به دنبال اين بود كه به دنيا نشان دهد ايران پايبند توافقات نيست اما آژانس بين المللى رسما اعلام كرد كه ايران به همه توافقات خود پايبند بوده است.

آمريكا بعد از برجام دو هدف براى خود در پيش گرفت. ابتدا ايجاد فضاى جنگ روانى بود كه البته تا حدودى موفق شدند اما مردم ايران به نقش آمريكا در اين فضا پى برده اند.

ملت ايران در دنيا نشان دادند كه در مقابل يكجانبه گرايى آمريكا ايستادگى مى كنند و آمريكا در اين مسير تنها است.

امروز هم به جهت سياسى و هم اخلاقى در دنيا مطرح شده ايم كه به صحبت هاى خود پايبند هستيم.

آمريكا اصرار داشت نشان دهد به دنبال فشار روى ملت ايران نيست اما نمى شود دولت را تضعيف كرد و فشار روى مردم نباشد.

در ماه هاى اخير اتفاق افتاده بود كه پول داشتيم دارو بخريم اما مانع ما شدند ولى به فضل الهى كارهايى كه خواستيم را انجام داديم.

شوراى عالى اقتصادى سه قوه با اختيارات ويژه جهت تصميم گيرى شرايط كشور ايجاد شد.

اولين موضوعى كه آمريكا شفاف اعلام كرد، توقف فروش نفت ايران بود. برخى از طرف هاى نفتى ما نيز برداشت خود را به صفر رساندند اما آمريكا به اين فكر نكرد كه نفت ما ويژگى ای دارد كه به راحتى قابل حذف شدن از عرصه جهانى نيست.

به فضل خدا در ماه هاى گذشته به اندازه كافى نفت فروخته ايم و روز دوشنبه آمريكا نام ٨كشورى كه مى توانند از ايران نفت بخرند را اعلام مى كند.

وزارت اقتصاد مهم ترين وزارت خانه اقتصادى كشور است و هركدام از سازمان هاى مستقل اين وزارتخانه از وزارتخانه هاى ديگر دامنه فعاليت گسترده ترى دارند.

اگر امروز در اداره اقتصاد كشور خوب عمل كنيم به معنى اين است كه ملت ايران از يك چالش سخت با موفقيت عبور كرده اند.

ايران ظرفيت هاى بسيارى دارد و صاحب نظران اقتصادى يكى از اين ظرفیت‌ها است كه تيم اقتصادى دولت بايد از آن ها استفاده كند.

مسئله وحدت و انسجام ملى در حال حاضر مهم ترين مسئله كشور است.

بهبود فضاى كسب و كار و توانمند سازى و استفاده از ظرفيت هاى بخش خصوصى بايد در دستور كار دولت قرار گيرد.

اخيرا سوء استفاده ها و رانت هاى بسيارى در كشور ايجاد شد اما بخش خصوصى واقعى نبايد وارد چنين فضايى شود.

  تعداد بازديدها: 1984
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81656
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.