تاريخ انتشار: 10 آذر 1397 ساعت 17:11:55
خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی از مصوبه سران قوا در مورد چک تضمینی: پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده امکان پذیر است / ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به دیگری، فاقد اعتبار خواهد بود


سران قوا در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی، درباره قانون چک تصمیم گرفته اند که به زودی جزییات آن از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خبررسانی خواهد شد. به گفته همتی، با تصویب سران قوا، از این پس پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده چک (ذینفع) امکان پذیر است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: از این پس وصول چک‌های تضمینی فقط با درج نام گیرنده امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش انتخاب، عبدالناصر همتی پس از نشست امروز اعضاء شورای هماهنگی سران قوا خاطرنشان کرد:‌ از مسائل مهم بازار پول، چک‌های تضمینی بود که در طول سالهای گذشته پشت نویسی و دست به دست شدن چک توسط افراد مختلف معضل بزرگی به وجود آورد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بررسی‌های ما طی یکی دو ماه گذشته نشان می دهد ارزش این چک‌ها ۸ هزار میلیارد تومان بود که چرخش فاقد شفافیت و بدون اطلاع نظام بانکی از مشکلات آن به شمار می رود.

وی گفت: بنا به پیشنهادی که امروز در شورا طرح کردیم ، مصوب شد که دیگر چک‌های تصمینی، قابل ظهرنویسی نیست و متقاضی چک حتما باید نام ذینفع (گیرنده) چک را به همراه شماره ملی او در چک قید کند.

به گفته همتی، چک هایی که اکنون در اختیار مردم است قابل انتقال به سایرین نیست و فاقد اعتبار خواهند بود. وی در عین حال تاکید کرد: بنابراین چک‌های فعلی دیگر قابل انتقال نیستند و برای چک‌های موجود در اختیار مردم طبق مصوبه شورا، یکماه فرصت داده شد تا با مراجعه به بانک‌ها نقد شوند ضمن آن که از این به بعد چک‌ها با شرایط جدید توسط بانک‌ها ارائه و صادر خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت این اقدام به شفافیت بیشتر و مبارزه با پولشویی کمک می‌کند و از این به بعد با گردش مالی درست، واقعی و شفاف در کشور از عملیات غیرشفاف در بازار جلوگیری می‌کنیم.

  تعداد بازديدها: 1493
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81909
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.