تاريخ انتشار: 10 آذر 1397 ساعت 17:44:11
ترامپ با بن‌سلمان دیدار نكرد، پوتین دستش را به‌ گرمی فشرد!

در حالیكه مقامات غربی بخاطر ماجرای قتل فجیع جمال خاشقجی، حملات خود علیه محمد بن سلمان را همچنان ادامه می‌دهند و دونالد ترامپ اغلام كرده است در نشست گروه 20 در آرژانتین با بن‌سلمان دیدار نخواهد كرد، اما ولادیمیر پوتین در حاشیه این نشست دیداری صمیمانه با ولیعهد عربستان داشته است! و همزمان، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از آماده شدن مقدمات سفر رئیس جمهوری این کشور به عربستان خبر داد. تحلیل‌گران می‌گویند هدف پوتین این است كه در صورت بحرانی‌تر شدن روابط غرب با عربستان‌سعودی، روسیه روابط اقتصادی و خصوصا فروش تسلیحات نظامی با این كشور نفت‌خیز و ثروتمند را از آن خود نماید. این موضوع البته از نگاه ترامپ دور نمانده است و به همین دلیل اخیرا صراحتا به یك شبكه آمریكایی گفت: «ما بخاطر یك فرد (خاشقچی) كه نه آمریكایی بود و نه در خاك آمریكا كشته شده است، باید روابط اقتصادی‌مان با یك كشور ثروتمند (عربستان) را قطع كنیم تا روسیه و چین جایگزین ما شوند؟ من هرگز چنین كاری را نخواهم كرد.»
هشدار شدید مکرون به بن سلمان
 «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه که در نشست گروه 20 در آرژانتین به سر می برد، جمعه شب در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، پیام شدید اللحنی در خصوص یمن و کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه عربستان به وی داده است.

گقتنی اینكه، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از آغاز اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس «رویکرد بیهوده به تحریم‌های یکجانبه» و اتکا به «سیاست های حمایتی در زمینه اقتصاد» را محکوم و تقبیح کرد. پوتین در حاشیه این نشست و در جریان ملاقات با رهبران کشورهای عضو «بریکس»، گروهی متشکل از قدرت‌های نوظهور اقتصادی (برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) طی سخنانی کنایه آمیز به سیاست های دولت آمریکا یادآور شد: «نمی توان تنها شاهد این باشیم که یک رقابت نادرست و غیر اصولی بیش از هر زمان دیگری جایگزین نوعی دیالوگ صادقانه و مبتنی بر اصل برابری میان کشورها باشد.»
 
رئیس جمهوری روسیه که کشورش به دلیل درگیری در بحران اوکراین از سال ۲۰۱۴ تحت تحریم های سنگین اقتصادی از سوی اروپا و ایالات متحده آمریکا است در ادامه تصریح کرد: «رویکرد باطل و بیهوده به تحریم های یکجانبه و پروتکسیونسم اقتصادی بیش از هر زمان دیگر رو به گسترش است.» این سخنان انتقاد آمیز از سوی ولادیمیر پوتین در حالی مطرح می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش از عزیمت به آرژانتین برای شرکت در نشست گروه بیست با انتشار توییتی دیدار از پیش برنامه ریزی شده خود با رئیس کرملین را لغو و تاکید کرد ترجیح می دهد پس از حل شدن بحران اخیر میان مسکو و کی یف بر سر توقیف ناوهای اوکراینی در دریای سیاه با همتای روس خود ملاقات کند. این بحران که روابط مسکو با اروپا را نیز تیره‌تر از قبل کرده ممکن است تاثیر منفی بیشتری بر روابط اقتصادی میان مسکو و کشورهای اروپایی برجای بگذارد. بر همین اساس دونالد توسک، رئیس شورای اروپا روز جمعه ابراز اطمینان کرد که مجازات های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا بر ضد روسیه در ماه دسامبر تمدید خواهد شد.

سیزدهمین اجلاس گروه بیست از امروز در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین با حضور سران بزرگترین اقتصادهای دنیا آغاز شده است.

*بهارنیوز

  تعداد بازديدها: 1640
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81911
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.