تاريخ انتشار: 13 آذر 1397 ساعت 20:42:52
جنگ لفظی قطر و امارات بر سر خروج دوحه از اوپک

به گزارش جماران به نقل از وبسایت عربی21،  در پی خروج قطر از سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» میان مسئولان این کشور و مسئولان اماراتی جنگ لفظی رخ داد.

در پی اعلام خروج قطر از اوپک،«أنور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در حاسب شخصی اش در توئیتر نوشت:« بعد سیاسی تصمیم قطر برای خروج از اوپک این است که این اقدام اقرار به محدود شدن نقش آفرینی و کاهش نفوذ در سایه انزوای سیاسی دوحه است.»

قرقاش افزود:« مساله اقتصادی خروج از اوپک کم اهمیت است و این تصمیم را در این زمان توجیه نمی کند.»

وی در ادامه نوشت: « منتظر حملات تریبون های رسانه ای قطر به اوپک باشید.»

در مقابل، دولت قطر به سخنان انور قرقاش از طریق مدیر دفتر رسانه ای در وزارت خارجه پاسخ داد.

«احمد سعید الرمیحی» گفت:« تصمیم به خروج از اوپک اقرار به محدود شدن ایفای نقش و نفوذ نیست بلکه آزاد شدن و استقلال است.»

الرمیحی افزود: «اقتصاد کشورها نمی تواند وابسته به یک مکالمه تلفنی برای کاهش یا افزایش(تولید نفت)بدون کمترین احترام به اعضای سازمان باشد.»

قطر روز گذشته -دوشنبه- اعلام کرد که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) خارج می شود.

«سعد الکعبی» وزیر امور انرژی قطر گفت که دوحه ماه ژانویه سال 2019 از سازمان اوپک خارج می شود و بر صنعت گاز طبیعی متمرکز می شود.

الکعبی در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت که این تصمیم به سازمان اوپک امروز اطلاع داده شده است.

الکعبی افزود تصمیم قطر برای خروج از اوپک بازتاب دهنده تمایل قطر برای تمرکز بر تلاش هایش در توسعه و پیشرفت صنایع گاز طبیعی و اجرای طرح هایی است که اخیرا برای افزایش تولید گاز طبیعی مایع اعلام کرده است.

قطر از سال 1961 عضو سازمان اوپک بوده است.

در 5 جولای سال 2017 قطر به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیی مایع اعلام کرد که قصد دارد تولید گاز خود را در میدان شمال  به میزان 30 درصد افزایش دهد و از 77 میلیون تن در سال به 100 میلیون تن برساند. قطر این تصمیم را در اوج بحران به همسایگان حاشیه خلیج فارس خود اعلام کرد.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را در پنجم ماه ژوئن سال 2017 قطع کردند و این کشور را به حمایت از گروه های تندرو در خاورمیانه متهم کردند چیزی که دوحه بارها آن را تکذیب کرد.

بنابراین گزارش، قطر که مساحت آن 11 هزار و 600 کیلومتر مربع است تولید کننده و صادرکننده نخست گاز طبیعی مایع در جهان به شمار می رود و سودهای کلان به دست آمده از بخش گاز باعث شده است این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شود و توانست میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2020 را نیز به دست آورد.

  تعداد بازديدها: 1904
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=81938
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.