تاريخ انتشار: 12 دي 1397 ساعت 18:46:33
مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ارکان بزرگ انقلاب بود

آیت‌الله جلالی خمینی از شاگردان امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه هستند که تحصیلات ابتدایی خود را در شهر خمین گذرانده و مقداری از دروس مقدماتی حوزه را در آن شهر به اتمام رساندند. ایشان پس ازپایان تحصیلات مقدماتی همراه پدر مرحوم آیت‌الله غلامرضا رضوانی (ره) که بعدها از اعضای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی شد، از خمین به شهر مقدس قم آمد و از همان ابتدا خدمت امام خمینی(ره) معرفی گردید. امام (ره) به واسطه آنکه آقای جلالی خمینی و آیت‌الله رضوانی اهل خمین بودند و خانواده آنان را از نزدیک به خوبی می‌شناختند، همواره آنها را مورد لطف و محبت خود قرار می‌دادند. این دیدار کوتاه که آیت‌الله جلالی خمینی آن را یکی از موهبت‌های خداوند به خود می‌داند، نقطه آغاز آشنایی امام با یکی از نزدیک‌ترین و فعال‌ترین شاگردانش در راه پیروزی انقلاب اسلامی بود. پس از این دیدار، امام خمینی(ره)، آقای جلالی را برای پیشرفت در درس حوزوی با فرزند ارشدش حاج آقا مصطفی (ره) آشنا کرد تا زمینه‌های آشنایی و نزدیکی این عالم مبارز با بیت امام (ره) در همان سنین نوجوانی فراهم شود. آیت‌الله جلالی خمینی در سال 1342 از طرف امام خمینی برای امامت مسجدی در خیابان نارمک انتخاب شد و ایشان از آن زمان شرق تهران را مرکز فعالیت‌های انقلابی و مذهبی قرار داد و توانست علاوه بر فعالیت‌های انقلابی، دهها مسجد در شرق تهران بسازد. آیت‌الله جلالی همچنین وصی امام(ره) برای تقسیم اموال ایشان میان فقرا در خمین بود و امامت جمعه خمین را نیز بر عهده داشت.
آیت‌الله جلالی خمینی در گفتگویی که با خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی داشت، بخشی از سخنانش را به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اختصاص داد که در آستانه دومین سالگرد رحلت ایشان تقدیم خوانندگان گرامی روزنامه می‌شود.
***
*در جریان مبارزات انقلابی با کدام یک از این انقلابی‌ها بیشتر ارتباط داشتید و با آنها فعالیت می‌کردید؟
- بعد از اینکه امام تبعید شدند به ترکیه و بعد هم به نجف، یک نامه‌ای نوشتند به مرحوم آیت‌الله مطهری. سابقاً آخوندها جمع نمی‌شدند یعنی جلسه‌ای نداشتند در روحانیت. ایشان نوشتند به آقای مطهری که آقا ! علمای تهران و شاخص‌های علمای تهران را جمع کنید ولو به خوردن یک چای. از آن تاریخ به بعد مرحوم مطهری این کار را اقدام کرد و از مناطق تهران افرادی را دعوت کردند از شرق تهران، از غرب تهران، از جنوب تهران، از همه دعوت به عمل آوردند. آقای ملکی بود، آقای خسروشاهی بود، بنده بودم، آقای خامنه‌ای وآقای هاشمی رفسنجانی بودند، آقای مطهری بودند، آقای بهشتی بودند و... یک جلسه اینگونه در تهران تشکیل شد. این جلسه خیلی برد عجیب و خوبی داشت. برد جلسه این بود که هر وقت امام سخنرانی می‌کرد و یا اطلاعیه‌ای می‌داد این جلسه وظیفه‌اش این بود که این سخنرانی و اطلاعیه را چاپ کند بدهد به هر کسی که در هر جایی هستند. شخصی که در شرق تهران بود، آن که در غرب تهران بود. اینها وظیفه شان این بود که در اسرع وقت این اطلاعیه را در مساجد پخش کنند و در اسرع وقت مردم تهران می‌فهمیدند که امام چه سخنرانی کرده و چه صحبتی کرده است. در خدمت آقایان بودیم و به این کیفیت و خیلی بردش خوب بود. مرحوم آیت‌الله رفسنجانی بود آقا بودند و بالاخره همه بودند آقای مهدوی کنی هم بودند.
*باتوجه به اینکه در آستانه سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم قرار داریم و شما نسبت به سابقه انقلابی افراد که از سال 42 می‌شناسید اطلاعات خوبی دارید، قدری درباره نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران مبارزه و پیشبرد فعالیت‌های انقلابی برای ما توضیح بدهید.
- مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واقعاً یکی از ارکان بسیار بزرگ انقلاب بود و خداوند ایشان را رحمت کند. وی در مبارزات و زندانی شدن‌های خود، در سخنرانی‌ها و...حتی قبل از آغاز انقلاب، مبارز بود. قبل از انقلاب ایشان کتابی نوشته بودند درباره اسرائیل و صهیونیست‌ها و سرگذشت فلسطین. خیلی باعث گرفتاری ایشان شد آن هم زمانی که ایشان طلبه بود در قم و اصلا بحث انقلاب در میان نبود و ایشان را دستگیر کردند.
من در خاطرم هست یک وقتی ایشان را بردند و لباس‌هایش را خارج کردند و لباس سربازی به تنش کردند که به صورت لباس سربازی می‌آمد قم و ما ایشان را می‌دیدیم. مردی بود که از آغاز و حتی قبل از شروع انقلاب بسیار انقلابی بود. در زمان امام هم سنگ تمام گذاشت یعنی واقعا در سخنرانی‌های خود، در حرفهایش در موضع‌گیری‌های خود که در جلسات می‌گرفت و نظریه‌هایی که داشت و در پیروزی انقلاب و در قبل از انقلاب. انصافاً آن چیزی که من در خاطرم می‌آید در جلساتی که در شبها خدمت ایشان بودیم و در خدمت مقام معظم رهبری هم بودیم می‌دیدیم مواضع ایشان خیلی مواضع بسیار خوبی است و بسیار سازنده می‌باشد و بسیار هم پراهمیت بود.
*با توجه به آشنایی که شما قبل از انقلاب با ایشان داشتید و بعد از انقلاب هم قاعدتاً از آن مباحثی که در مورد ایشان مطرح شد اطلاع دارید، در مورد اتهاماتی از قبیل تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی که به ایشان وارد می‌شد چه نظری دارید؟
- اینها بیشترش دشمنی بود با ایشان. ایشان بواسطه پیروزی انقلاب ثروتی کسب نکرده بود. ایشان اولاً پدرشان آدم ثروتمندی بود و اصلاً قبل از انقلاب هاشمی فرد ثروتمندی بود در قم. در آن زمان خانه سازی می‌کرد. یعنی هم درس می‌خواند و هم خانه می‌ساخت و می‌فروخت. یعنی فرد ثروتمندی بود. بطوریکه مقام معظم رهبری نیز درباره ایشان صحبت خوبی کردند و آن شخصی که برگشته و گفته بود که اینها برنده بیت‌المال هستند و غارت‌کننده بیت‌المال و... و آن اهانت‌ها را به ایشان کرد و مقام معظم رهبری خوب جواب دادند و گفتند نه این حرف‌ها حرف درستی نیست چرا که من آیت‌الله رفسنجانی را مشاهده کرده‌ام از قبل از انقلاب از همان زمان انقلاب خانواده‌های کسانی را که انقلابی بودند را ایشان پول می‌داد و کمک می‌کرد و هیچ ثروتی بر ثروتش اضافه نشده بود و همان بود که داشت اینکه ایشان ریالی از بیت المال تصرف کرده باشد دیده نشد و از اموالی که پدرش به ایشان داده بود کم شد که زیاد نشد.
*بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ما همچنان می‌بینیم که یک جریانی خیلی دوست ندارد که نام آقای هاشمی مطرح باشد حتی بعد از فوت‌ ایشان. همان‌طور که در جریان انتخابات‌های مختلف تهمت‌هایی به ایشان زدند اینها هنوز استمرار دارد. دلیل این کار را شما در چه چیزی می‌بینید؟
- دلیل آن را در صراحت آقای رفسنجانی می‌بینم. آقای رفسنجانی فردی بود که نظریه‌اش صریح بود. آن چیزی که به نظر می‌آمد که باید انجام بشود و خوب است آن را می‌گفت یعنی پرده‌پوشی نمی‌کرد و این باعث شده بود که دشمنی‌ها علیه ایشان صورت بگیرد. ایشان واقعاً نظرشان را راجع به دولت قبل و ایده‌هایی که داشت ارائه کرد. ایشان نامه‌ای نوشت به رهبری انقلاب آقای خامنه‌ای که آقا من می‌دانم که این مملکت 50 سال به عقب بازخواهد گشت و مساله مملکت این جور و به این شکل است. این مسائلی که ایشان مطرح کردند به ضرر مملکت است. اینها همگی به‌گونه‌ای تلخ بود برای یک عده‌ای که حمایت می‌کردند از وی و این که می‌خواستند آن دولت سرکار باشد و خیلی این مسائل برای آنها تلخ بود. این بود که علیه ایشان موضع‌گیری صورت می‌گرفت و الان هم که بازهم روشن شده که آنچه که ایشان می‌گفت درست بوده یعنی واقعاً آنچه را که آیت‌الله هاشمی گفت همان شد. واقعاً مملکت ضرر کرد، خسارت دید. به عقب کشیده شد. این است که بازهم دنباله نظریه ایشان آن افرادی که صدمه می‌دیدند این دشمنی‌ها برای ایشان در کار بود و صورت می‌گرفت و می‌گیرد.

*آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حتی قبل از شروع مبارزات انقلاب، انقلابی بود، آن هم زمانی که طلبه‌ای بود و اصلاً بحث انقلاب مطرح نبود ولی ایشان را بخاطر نوشتن کتاب سرگذشت فلسطین دستگیر کردند
*اتهاماتی که اغلب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد کردند بیشترش از روی دشمنی با ایشان بود، رهبر معظم انقلاب در مقطعی جواب این اتهامات را دادند و گفتند پس از پیروزی انقلاب هیچ بر ثروت آقای هاشمی اضافه نشده است
*آیت‌الله هاشمی فرد صریحی بود و نظریاتش صریح بود، پرده‌پوشی نمی‌کرد و این باعث شده بود که دشمنی‌ها علیه ایشان صورت بگیرد .

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1588
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82228
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.