تاريخ انتشار: 17 دي 1397 ساعت 10:49:53
فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در سودان همزمان با هشدار دولت

درحالی که سودان به دنبال درخواست‌ها برای انجام تظاهرات در خارطوم و دیگر شهرها از جمله عطبره و مدنی، در آرامش شکننده به سر می‌برد، نخست‌وزیر این کشور هشدار داد، انجام هرگونه اقدامات تخریبی و داشتن افکار خاص درباره حکومت توسط مردم مردود است.
به گزارش ایسنا، معتز موسی، نخست‌وزیر سودان در دیدار مشورتی با رهبران سازمان اطلاعات این کشور استفاده از زور و خشونت و انتشار انزجار در عملکرد سیاسی را رد کرده و آن را اقدامی غیر اخلاقی خواند.
وی تاکید کرد، تنها راه خروج سودانی‌ها از بحران سیاسی برگزاری انتخابات آزاد و شفاف 1399 است و آسیب رساندن به کشور خط قرمز بوده و بیان به عنوان یک حق تضمین شده است.
موسی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، دولت با وجود شرایط کنونی متعهد است و درحال حاضر برای مهار شرایط دشوار مردم اقدامات موقتی اجرایی شده است.
وی گفت، اقتصاد کشور قوی است و نیازی به کمک ندارد.
همچنین وزارت آموزش و پرورش که از ماه دسامبر و از زمان آغاز تظاهرات اعتراض‌آمیز مدارس و دانشگاه‌ها را در خارطوم و تعدادی از شهرها تعطیل کرده بود، اعلام کرد، مدارس در همه مقاطع در خارطوم از روز سه‌شنبه باز می‌شوند. هنوز در دیگر استان‌های سودان مدارس تعطیل هستند.
در این راستا، مقامات سودان همچنین فیصل محمد صالح، روزنامه‌نگار برجسته این کشور را پس از بازداشتش به دلیل حمایت او از تظاهرات ضد دولتی، رها کردند.
صالح، برنده جایزه اخلاق و شجاعت روزنامه‌نگاری "پیتر مالکر" گفت: نیروهای امنیتی برای بازجویی به دنبال موافقتم با اعتراض‌ها مرا از دفترم بیرون کشیده و با خود بردند. من به آنها گفتم از تظاهرکنندگان صلح‌آمیز حمایت می‌کنم اما عضو هیچ گروه تظاهرات‌کننده نیستم، بازرس‌ها می‌خواستند نظر مرا بدانند و پس از بررسی‌های بسیار مرا نیمه شب رها کردند.
این روزنامه‌نگار مجرب به دفاع از حقوق بشر و آزادی مطبوعات معروف است و در سال 1392جایزه مذکور را کسب کرد. او به دلیل انتقاد از دولت البشیر چند روز زندانی شد.
همچنین سازمان اطلاعات سودان تعداد زیادی از فعالان و روزنامه‌نگاران را از زمان آغاز اعتراض‌ها ضد افزایش قیمت نان بازداشت کرده است.
عمر البشیر به معترضان: برای انتخابات آینده آماده شوید
ازسوی دیگر رئیس جمهوری سودان در واکنش به کسانی که خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند، اعلام کرد، برای انتخابات 1399 و رسیدن به قدرت آماده شوند.
عمر البشیر،‌ رئیس جمهوری سودان گفت: ما از جانب مردم اختیار تام داریم و از طریق انتخابات با نظارت کمیسیون انتخابات که همه گروه‌های سیاسی آن را به رسمیت شناخته‌اند به قدرت رسیدیم.
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وی در گفت‌وگو با تلویزیون "المستقله" که دفتر آن در لندن است، گفت، همه گروه‌های سیاسی درباره قانون اساسی کنونی توافق‌نظر دارند و پیمان ما با ملت منجر به انجام اقداماتی برای فراهم کردن زندگی کریمانه و امنیت شد و ما به کشور خدمت می‌کنیم و در سایه آشفتگی بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال تامین زندگی مردم سودان و امنیت هستیم.

  تعداد بازديدها: 1044
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82269
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.