تاريخ انتشار: 18 بهمن 1397 ساعت 00:27:14
حاضریم توبه آمریکا را بپذیریم

رئیس جمهور با بیان اینکه شعار ایران با همه جهان است، گفت: حتی اگر آمریکا هم توبه کند و از مسیر گذشته خود برگردد و محاسبه دقیق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ایران عذرخواهی کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد و با احترام با مردم ایران سخن بگوید باز هم آماده‌ایم حتی با آمریکایی که سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.ما ملتی هستیم که روابط دوستانه و انسانی را با همه ملت‌های بزرگ تاریخ و بویژه با همسایگان خود خواستار هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: حتی آمریکا هم اگر از مسیر غلط خود بر گردد، از مداخلات گذشته عذرخواهی کند و با احترام با ملت ما سخن بگوید؛ حاضریم توبه او را بپذیریم.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه در دیدار سفرا و روسای نمایندگی ها و سازمان های خارجی مقیم تهران به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهارداشت:آمریکا با همه توان بدنبال فشار و یاس آفرینی علیه ملت ایران بود، اما مردم ما متحدتر از همیشه است.

روحانی پیروزی ملت ایران را غلبه حق بر باطل و مردم‌سالاری بر استبداد توصیف کرد و فرا رسیدن چهلمین سال حیات این انقلاب را به همه مردم ایران، ملت‌های منطقه و سراسر جهان تبریک گفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی مردم ایران، کاملاً داخلی و مردمی و بدون هرگونه وابستگی به خارج بود، افزود: در شرایطی که نظام دو قطبی در اوج قدرت خود بود، ملت ایران علیه دست‌نشاندگان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر جهان انقلاب کردند و بدون هیچ پشتیبانی خارجی و صرفاً با تکیه بر قدرت ایثار و وحدت توانستند رژیم تا دندان مسلح متکی به این ابرقدرت را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین خونریزی ساقط کنند و پیروز شوند.

روحانی اظهارداشت: این در حالی بود که رهبر انقلاب مردم ایران به خارج از کشور تبعید شده بود، اما انقلاب ملت ایران با قدرت به پیروزی رسید و این پیروزی باعث امیدواری ملت‌های منطقه و وقوع زلزله تکان‌دهنده برای آمریکا و صهیونیسم بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در برابر انواع توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها پیروز میدان بوده‌اند، تصریح کرد: اولین توطئه علیه انقلاب اسلامی ملت ایران در همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب، تلاش برای تجزیه ایران بود و در قدم بعدی تلاش برای کودتا علیه انقلاب این ملت که آن هم ناموفق بود. سومین توطئه بدخواهان علیه ملت ایران جنگ تحمیلی بود که در آن توطئه نیز ملت ایران پیروز شدند و پس از آن نیز شاهد چهارمین حضور توطئه بزرگ دشمنان علیه ملت ایران، یعنی اعمال تحریم‌های نابجا و ظالمانه بودیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به دلیل از دست دادن یک متحد بزرگ و پایگاه خود در منطقه تمام امکانات‌شان را در چهل سال گذشته علیه ملت ایران بکار گرفتند و البته در تمام عرصه‌های رویارویی با ملت ایران ناموفق بودند.

رئیس جمهور گفت: دلیل شکست‌های پیاپی آمریکایی‌ها در برابر ملت ایران این بود که محاسبات آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب، ناصحیح بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با حمایت رژیم شاه خواهند توانست ملت ایران را به شکست بکشانند و در همین راستا در روزهای پایانی نهضت مردم ایران در تدارک کودتا علیه مبارزات آنها بودند که ارتش ایران زیر بار توطئه آنها نرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با تحمیل جنگ، کمک ارتجاع منطقه و تسلیحات کشورهای مختلف، ملت ایران را شکست دهند که باز هم دچار اشتباه بودند.

روحانی با بیان اینکه مردم ایران در همه فراز و نشیب‌های 40 سال گذشته انتخاب راه درست خود را به رخ جهانیان کشیده است، اظهار داشت: ملت ایران قربانی تروریسم، ‌سلاح‌های شیمیایی و انواع توطئه‌های دشمنان بوده، اما در تمام این عرصه‌ها با تکیه بر توانمندی‌های خود توانسته بر مشکلات فائق آید، ویرانی‌های جنگ را بازسازی کرده، آثار تحریم‌ها را رفع کند و در همه شاخص‌ها موفقیت‌های بزرگ به دست آورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران توانسته در همه شاخص‌های انسانی، علمی، بهداشتی، علوم تکمیلی، دانشگاهی، ‌تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به موفقیت‌های بسیار بزرگ دست یابد که قابل مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب نیست و در عین حال ملت ایران نشان داده است که به تعهدات خود پایبند بوده و پشتیبان ملت‌های منطقه است.

روحانی ادامه داد: با وجود آنکه صدام 8 سال کشور ما را مورد تجاوز نظامی قرار داد، اما ایران کشوری بود که در زمان حمله ائتلاف غربی‌ها به عراق به مردم این کشور پناه داد و با وجود اینکه برخی کشورهای منطقه در زمان جنگ با ایران به صدام کمک کردند، این ایران بود که در هنگام حمله صدام به کویت به مردم این کشور پناه داد و حتی پیش از اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمله عراق به کویت را محکوم کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران نه در 40 سال گذشته و نه پیش از آن هیچگاه قصد حمله و تجاوز به همسایگان یا کشورهای دیگر را نداشته و هرگاه که همسایگان نیازمند کمک بودند، بدون هیچ چشم‌داشتی و بدون آنکه ما به ازاء کمک خود را با اعداد و ارقام مالی محاسبه کرده و حساب‌های پس‌انداز کسانی که کمک خواسته بودند را بررسی کند، به آنها کمک کرده است.

روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها در ائتلافی که علیه صدام در زمان حمله به کویت تشکیل دادند، به ظاهر، به کویت کمک کردند، اما پیش از این کمک، حساب‌های بانکی عربستان و کویت را محاسبه کرده و کمک‌های خود را با آنها معاوضه کرده بودند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران، همواره با کشورهای منطقه روابط فرهنگی و متکی بر پیشینه مشترک تاریخی داشته و نفوذ ایران در منطقه، نفوذ فرهنگ بزرگ اسلامی – ایرانی است که در طول صدها و هزاران سال با فرهنگ مردم عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، قفقاز، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، کشورهای جنوبی، و شمال آفریقا و شبه قاره هند پیوند خورده و ایران همواره عمق راهبردی فرهنگ این منطقه بوده و هست.

روحانی خاطرنشان کرد: ایران همواره از آغاز اسلام تاکنون اسلام معتدل را در منطقه و جهان معرفی کرده است و هیچ‌گاه به دنبال تفکر افراطی نبوده‌ایم و هر کجا که اسلام از طریق ایران وارد شد، آن اسلام معتدل در آن منطقه بوده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه نبود، شاید امروز شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق بودیم.

روحانی افزود: اگر حمایت ایران از افغانستان در طول مبارزاتش برای استقلال نبود، شاید امروز شاهد شرایط جدیدی در منطقه بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر کشوری که از ما یاری خواست از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و قطر به یاری او شتافتیم و هیچ‌گاه توقعی خاص جز کمک و تعاون به همسایگان، برادران و دوستانمان نداشتیم، اظهار داشت: ما به خوبی در سال‌های گذشته ثابت کردیم در امضای تعهد بسیار دقیق هستیم ، اما زمانی که آن تعهد را امضاء کردیم، پای امضای خود می‌مانیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت بزرگ جهان، یکی از نمونه‌های تعهد ایران اسلامی در سال‌های اخیر بوده است، گفت: ایران از دیگران در این تعهد دقیق‌تر، سریع‌تر و بهتر عمل کرد و هیچ یک از تعهدات خود را زیر پا نگذاشتیم و این را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها به صراحت بیان کرده است.

روحانی با تأکید بر اینکه آمریکا در این آزمایش تاریخی دچار شکست، شد و امضاء و تعهد خود را زیر پا گذاشت، افزود: آمریکا به دلایل واهی و بر خلاف همه مقررات ، برای خود، ملت ایران، ملت‌های منطقه، شرکای ایران، شرکت‌های اقتصادی و تجاری منطقه و جهان ، مشکل آفرید.

رئیس جمهور تصریح کرد: علیرغم تخلف آمریکا و اینکه اروپا در اجرای تعهداتش بسیار سست و ناکارآمد بود، اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و این به معنای آن است که اخلاق، تعهدات اخلاقی و سیاسی برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است.

روحانی اظهار داشت: علیرغم اینکه امروز در منطقه سخت و مشکلی قرار داریم و زندگی می‌کنیم، اما امنیت ایران در سال‌های گذشته از بسیاری از کشورهای بزرگ جهانی و صنعتی بیشتر بوده است و در مقایسه با حوادث ناامنی در اروپا، فرانسه، انگلیس و حتی آمریکا امنیت ایران از همه این کشورها، برتر و بالاتر بوده است و این به معنای آن است که این ملت برای اهداف ملی، منطقه‌ای، انسانی و جهانی خودش همواره همه توان و تلاش خود را بکار گرفته است.

رئیس جمهور تأکید کرد: شعار جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی از ابتدا عدم تجاوز به دیگران و عدم پذیرش ظلم و تجاوز بوده است و بر این اساس به دیگران سلطه نداشته و سلطه دیگران را نمی‌پذیریم؛ با دوستان و مسلمانان جهان برادر و با هر آن کس که قصد ظلم بر ما ندارد، دارای هر دین و مذهبی که باشد با او بتوانیم به بهترین شیوه عمل کرده و روابط حسنه و دوستانه داشته باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: شعار ما خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی است و بیش از 40 سال است که بر آن پای فشردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شعار ما خاورمیانه برای خاورمیانه است، گفت: شعار ما این است که حضور نیروهای خارجی در این منطقه و مداخلات آنها باید پایان پذیرد.

روحانی اظهار داشت: شعار ما جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است و بر این شعار یعنی wave تأکید کردیم و تأکید خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران با همه جهان است، گفت: حتی اگر آمریکا هم توبه کند و از مسیر گذشته خود برگردد و محاسبه دقیق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ایران عذرخواهی کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد و با احترام با مردم ایران سخن بگوید باز هم آماده‌ایم حتی با آمریکایی که سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.

روحانی افزود: ما ملتی هستیم که روابط دوستانه و انسانی را با همه ملت‌های بزرگ تاریخ و بویژه با همسایگان خود خواستار هستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در پی روابط حسنه با جهان در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم.

روحانی تأکید کرد: مطمئن هستیم راه و مسیری که آمریکا انتخاب کرده و برگزیده به جایی نخواهد رسید؛ آمریکا هرگز به اهداف ناصحیح خود دست نخواهد یافت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آمریکا در طول یکسال اخیر با همه توان در پی فشار بر مردم ایران و تهدید برای ایجاد یأس، نابسامانی و پریشانی در این منطقه و کشور بود، اما امروز ملت ایران از همیشه متحدتر و مقاوم‌تر در برابر آمریکا و دشمنان خودش است.

روحانی ادامه داد: حتی اگر دغدغه آمریکا در این منطقه برای اسراییل است، این را باید بدانند تا ملت فلسطین به سرزمین خود بازنگردند، امنیت برای این منطقه تاریخی و سرزمین فلسطین تضمین نخواهد شد؛ اگر حتی آمریکا امنیت را برای اسراییل می‌خواهد آن زمانی امکان دارد که مردم فلسطین به سرزمین خود بازگردند و در یک فرایند دمکراسی و آرای عمومی آنچه نظر مردم است در این سرزمین بوقوع بپیوندد.

رئیس جمهور تأکید کرد: راه‌حل منطقه، راه‌حل دمکراسی و احترام به آراء مردم است؛ ما می‌توانیم با وحدت، اتحاد و یکپارچگی بدون خونریزی و بدون آنکه افراطی‌گری را در منطقه گسترش دهیم و تشویق کنیم به این مهم دست یابیم.

روحانی اظهار داشت: آنهایی که در این منطقه داعش و طالبان را بوجود آوردند و مشکلات را ایجاد کردند در فکر آن بودند که نوعی انقلاب اسلامی تقلبی در این منطقه را در برابر انقلاب اسلامی واقعی در ایران بسازند و خود فهمیدند که اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: افراطی‌گری راه نجات منطقه و برقراری امنیت و صلح و ثبات در منطقه نیست، بلکه راه آن اعتدال است.

روحانی تأکید کرد: ما ملت‌های منطقه و جهان بدون اعتدال، احترام و بدون آنکه به حقوق یکدیگر معترف باشیم، نمی‌توانیم به اهداف بلندمان دست یابیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته، خواهان صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان بوده و باز هم همین اهداف بلند را ادامه خواهد داد.

روحانی افزود: این انقلاب و این نهضت بر مردم ایران، منطقه و جهان مبارک باشد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنانی با بیان اینکه خیلی‌ها توقع نداشتند که انقلاب و نظام اسلامی مردم ایران حتی یکسال هم دوام بیاورد، گفت: امروز 40 سال است که نظام برآمده از انقلاب اسلامی مردم ایران، مسیر پیشرفت خود را طی کرده و همین مسیر را با جدیت ادامه خواهد داد.

ظریف افزود: امروز در شرایطی که منطقه درگیر جنگ و بی‌ثباتی است، ایران یک قدرت با ثبات و کمک کننده به صلح، ثبات و امنیت منطقه است. ایران همواره در طول 40 سال گذشته در طرف درست تاریخ ایستاده و امروز هم در مبارزات مردم عراق،‌ سوریه، یمن و فلسطین در طرف درست ایستاده است.

وی اظهار داشت: این افتخار بزرگی برای مردم ایران است که با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، ‌مسیر خود را به پیش برده و از امنیت، علم و پیشرفت درون‌زا برخوردار است. البته نگاه ملت ایران به جهان بیرون نگاه از سر همکاری و تعامل با همسایگان یا کشورهای دیگر دنیا است و امیدواریم روابط و همکاری‌های دوستانه ایران با کشورهای همسایه و جهان، هر چه بیشتر توسعه و تعمیق یابد.

صلاح الزواوی سفیر فلسطین در کشورمان نیز به نمایندگی از دیگر سفرا در سخنانی فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را تبریک گفت.

  تعداد بازديدها: 1683
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82539
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.