تاريخ انتشار: 23 اسفند 1397 ساعت 09:41:25
تحلیل سیاسی هفته

روزهای پایانی دهه آخر اسفند را درحالی پشت سر می‌گذاریم که هفته آینده، آخرین هفته سال 97 است و به این ترتیب امسال نیز به یک چشم برهم زدن سپری گشت.‌‌ای کاش به همان اندازه که به امور ظاهری و خانه تکانی‌ها اهمیت می‌دهیم، گوشه چشمی هم به محاسبه نفس و عملکردهای سالانه‌مان در حوزه رفتارهای شخصی و تعاملات اجتماعی می‌کردیم و با اصلاح اشتباهات وتوبه به درگاه الهی، برای تحویل سال جدید و ورود به سال 98 آماده می‌شدیم. بهترین موقعیت برای این کار با حلول ماه رجب و به ویژه امشب که لیله الرغائب – شب آرزوها – نام گرفته، فراهم شده و می‌توان این پاکسازی معنوی را در چشمه طاهر و مطهر این ماه پرفضیلت انجام داد.
همانگونه که فصل بهار به پشت در خانه‌ها رسیده و زیبایی و تحول و طراوت را به ارمغان آورده، امروز نیز به عنوان اولین پنجشنبه ماه رحمت و مغفرت رجب المرجب – لیله الرغائب – روح و جان مان را با توبه و استغفار، تازگی ببخشیم و برای ورود به سال جدید مهیا شویم.
از روز دوشنبه هفته جاری سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و عربی داشت و برخی از آنها این سفر و استقبال گسترده از رئیس‌جمهوری ایران را در عراق، نشان دهنده شکست دشمنان در کارزار ضدایرانی توصیف کردند. بسیاری از کارشناسان منطقه معتقدند که سفر رسمی سه روزه روحانی به عراق علاوه بر گفتگو با همه طیف‌ها و سیاستمداران عراقی، دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی دو کشور همسایه و کاهش آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد داشت و پیام‌های مهمی را به آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای حامی داعش ارسال می‌نماید.
این سفر که در پی شکست توطئه دشمنان برای سلطه داعش بر عراق و منطقه انجام می‌شود می‌تواند روابط میان تهران و بغداد را از مرحله روابط امنیتی، نظامی و سیاسی به مرحله روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی منتقل کند که عزم دو کشور برای ارتقای حجم مبادلات تا 20 میلیارد دلار در سال نشان از اهمیت این سفر دارد.
درباره اهمیت و بازتاب این سفر همین بس که برخی از رسانه‌های عربی و غربی در مقالاتی، به مقایسه سفر دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا به عراق در فاصله زمانی 3 ماه از یکدیگر و تفاوت‌های آن و ترتیبات این سفرها پرداختند. شبکه «ان. بی. سی» امریکا در مقاله‌ای اذعان کرد رئیس‌جمهور یک کشور ابرقدرت جهان برای سفر به عراق مجبور است شبانه و اعلام نشده و مخفیانه به پایگاه نظامی آمریکا در استان الانبار وارد شود و هیچیک از مقامات عراقی حاضر به ملاقات با او نشوند و در عوض همه در عراق با آغوش باز از رئیس جمهوری ایران استقبال کنند.
از جمله خبرهای هفته اینکه رئیس جدید قوه قضائیه کار خود را با وعده به مردم برای احقاق حقوق جامعه و مجازات متجاوزان به حقوق عمومی آغاز کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی که سابقه حضور در دستگاه قضائی را دارد از این ویژگی برخوردار است که با مسائل و مشکلات قوه قضائیه آشناست و بدون فوت وقت می‌تواند در جریان مسائل قرار گرفته و چرخ‌های سنگین آنرا به چرخش در آورد. واقعیت این است که این قوه از انبوه پرونده‌های قضایی رنج می‌برد که بعضاً در پرونده‌های دانه درشت نیز دست افراد با نفوذ و عوامل پنهان وجود دارد که مانع از اجرای عدالت می‌شود و با توجه به همین معضل است که آقای رئیسی در جلسه معارفه خود قول داد از دور زدن قانون و ایجاد حاشیه امن برای منتقدین جلوگیری خواهد کرد و با متخلف در هر رده و موقعیتی که باشد برخورد می‌کند. نکته مهم اینکه همانگونه که رئیس جدید قوه به آن اشاره کرد نظام قضایی کشور نیازمند تحولات اساسی و چرخش دقیق و در عین حال سریع کارها و پرونده‌های راکد و همکاری با سایر قوا برای پیشگیری از وقوع جرائم است. اکنون وضعیت به گونه‌‌ای است که آحاد جامعه انتظار اقدامات راهبردی رئیس جدید قوه قضائیه و تلاش برای اصلاح نگرش مردم به دستگاه قضا را دارند تا در عمل، شاهد عدالت محوری این قوه و دوری از جناح محوری باشند و ببینند که رئیس جدید با افزایش سعه صدر، نقدهای وارد به دستگاه قضایی را پذیرا بوده و خود را از این موهبت بزرگ، بی‌بهره نمی‌سازد.
در این هفته و در روزهای پایانی سال که از لحاظ اقتصادی و معیشتی، سال پرفراز و نشیبی برای مردم بود، شیب تند قیمت‌ها برای همه محسوس بود. در این موقعیت ضعف جدی مدیریت عرضه و تقاضا و گرانفروشی و تخلف سودجویان فشار زیادی را در این مدت کوتاه وارد کردبه گونه‌ای که قیمت کالاها از خیزهای بسیار پرشتاب و دور از دسترس مردم برخوردار شد.
هر روز یک کالا به بهانه‌‌ای کمیاب و گران شد و قیمت‌های نجومی از حد و انتظار مردم فراتر رفت و باعث ایجاد فشارهای جدی به مردم گردید. این روزها گرانی اکثر کالاها به ویژه خودرو، گوشت قرمز و مرغ، لوازم خانگی، مواد شوینده و بهداشتی، مواد خوراکی و اقلام ضروری مردم و رشد بیش از صد درصدی قیمت‌ها باعث سلب آرامش جامعه و ایجاد تلاطم در معیشت عمومی شده که قطعاً لازم است دولت با قاطعیت و مدیریت کافی که تابحال چندان از آن بهره نبرده، به تمشیت امور و مقابله با بحرانها بپردازد.
در مرور تحولات بین‌المللی هفته، ابتدا به انتقاد گسترده جهانی از نقض حقوق بشر، رفتارهای سرکوبگرانه و همچنین سیاست جنگ افروزی در منطقه توسط رژیم سعودی می‌پردازیم که اتفاقی نادر در این زمینه محسوب می‌شود و برای اولین بار از زمان تاسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل است که صورت می‌گیرد. 36 کشور جهان در چارچوب شورای حقوق بشر سازمان ملل، با وجود مخالفت‌های آمریکا، قطعنامه‌ای را علیه عربستان تصویب کردند. نکته مهم این است که این بار دلارهای نفتی نتوانست به داد حکومت ریاض برسد. در میان کشورهای امضا‌کننده این قطعنامه 28 کشور اروپایی قرار داشتند حتی استرالیا و کانادا نیز که همواره دنباله رو آمریکا بوده‌اند به قطعنامه رای مثبت دادند.
یک دیپلمات اروپایی تاکید کرد تصویب این قطعنامه موفقیتی برای اتحادیه اروپا بود که قادر شد با اتحاد کامل در این زمینه اقدام کند. در آمریکا نیز به جز دونالد ترامپ و دارودسته‌اش در حزب جمهوریخواه که اندک هستند، بخش زیادی از دموکراتها و جمهوریخواهان طی ماه‌های اخیر رژیم ریاض را رژیمی غیرقابل قبول، ظالم و خجالت‌آور عنوان کرده‌اند.
این هفته، جنگنده‌های ائتلاف آمریکا در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، منطقه‌ای از «دیرالزور» را بمباران کردند که به کشته شدن بیش از 50 غیرنظامی منجر شد که بیشترشان زن و کودک بودند. ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «ضد داعش» که توسط آمریکا رهبری می‌شود اخیراً اذعان کرد که در حملات این ائتلاف در عراق و سوریه تاکنون 1257 غیرنظامی کشته شده‌اند. با این وجود، منابع سوری و نهادهای حقوق بشری تعداد قربانیان حملات ائتلاف آمریکا را بسیار بیشتر از این تعداد می‌دانند.
آمریکا در مرداد 1393 ائتلافی را با چند کشور دنباله رو خود ایجاد کرد که هدف از آن را مقابله نظامی با «داعش» عنوان کرد. کسی نیست نداند که تروریستهای فعال در منطقه از جمله داعش، زاییده سازمان‌های جاسوسی آمریکا و غرب هستند که در سایه آن تلاش می‌کنند کشورهای منطقه و مسلمان را درگیر و ضعیف کنند و فضای امن برای رژیم صهیونیستی ایجاد نمایند. اخیراً نیز گزارش‌های متعددی از تلاش آمریکا برای حفظ و نجات تشکیلات داعش در منطقه منتشر شده است.
این هفته، رژیم سعودی با همدستی ائتلاف و تحت رهبری‌اش در ادامه جنایات خود علیه مردم محروم و بی‌دفاع یمن، منطقه‌ای در استان «حجه» را مورد حمله وحشیانه قرار داد و دهها نفر از مردم عادی را به خاک و خون کشید. در این جنایت بیش از 40 نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند. منابع یمنی وضعیت منطقه مورد حمله بسیار بحرانی اعلام کردند به گونه‌ای که امدادرسانان اندکی که در منطقه فعالیت می‌کنند از بیرون کشیدن کشته‌ها از زیر آوار عاجز مانده‌اند.
این جنایت، برگ دیگری بر پرونده سیاه تجاوز سعودی‌ها در یمن و سکوت ننگین مجامع جهانی اضافه کرد. سازمان‌های متولی و در راس آن‌ها، سازمان ملل به دلیل نفوذ حامیان عربستان، از کنار این جنایت نیز همچون موارد گذشته گذشتند و هیچگونه عکس‌العملی نشان نداد.
مقاومت مردم یمن و تسلیم نشدنشان در مقابل خواسته‌های غیرقانونی و مداخله گرانه رژیم ریاض، حکومت عربستان را به شدت مستاصل کرده و این رژیم را به بدنامی، رسوایی و شکست‌های سنگین نظامی و حیثیتی دچار ساخته است.
اواخر این هفته، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی در جمع صهیونیست‌ها مدعی شد که این رژیم توانسته است با 6 کشور اسلامی مهم رابطه برقرار کند. نتانیاهو مدعی شد این روند درحال گسترش است و به صهیونیست‌ها وعده داد که «خبرهای خوش» دیگر در این باره در راه است و کشورهای دیگری نیز پیام داده‌اند که حاضرند به این روند بپیوندند. وی از این تحول به عنوان «انقلاب» برای رژیم صهیونیستی یاد کرد.
تحقیر آن دسته از حکام عرب که به ننگ برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی تن داده‌اند در اظهارات این صهیونیست جنایتکار کاملاً آشکار است ونشان می‌دهد که برای صهیونیست‌ها این روابط، تا چه حد مهم و حیاتی است و این ننگ بزرگ در پیشانی حاکمان این رژیم‌های سازش طلب برای همیشه باقی خواهد ماند. با اینحال، سران رژیم صهیونیستی نباید به لبخند سران مرتجع عرب دل خوش دارند زیرا جبهه مقاومت که یکی از پایه‌های اصلی آن مردم فلسطین هستند تمام رویاهای صهیونیست‌ها را برباد خواهد داد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1104
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82848
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.