تاريخ انتشار: 12 فروردين 1398 ساعت 02:00:26
امام موسی کاظم (ع)در اندیشه امام خمینی(س)

امام خمینی(س): موسی بن جعفر در حبس هم مقابله می‏کرد و مخالف رژیم طاغوتی بود.

امام خمینی(س) دستگیری و حبس حضرت موسی بن جعفر(ع) به دست ‏هارون ‏الرشید را به خاطر قدرت طلبی خلفای عباسی می‏داند.

به گزارش جماران، هفتم ماه صفر، روز تولد هفتمین امام، حضرت موسی کاظم علیه السلام است. ایشان در یکی از روستاهای بین مکه و مدینه به نام «اَبواء» به دنیا آمدند. حضرت موسی کاظم علیه السلام ، از 21 سالگی، رهبری مسلمانان را برعهده گرفتند و تا زمان شهادت، 35 سال رهبر مردم بودند. به ایشان، به دلیل خوبی هایی که داشتند، لقب هایی چون کاظم (کسی که خشم خود را کنترل می کند)، صابر (صبر کننده)، صالح (درستکار) و امین داده اند. ایشان یک لقب مهم دیگر هم به نام باب الحوائج دارند. این لقب، به این معناست که اگر کسی خواسته و آرزویی از خداوند داشته باشد، با توسل و واسطه قرار دادن امام کاظم علیه السلام می تواند به آرزوی خود برسد.

حضرت کاظم ( ع ) داراى قامتى معتدل بود. صورتش نورانى و گندمگون و رنگ مویش سیاه و انبوه بود. بدن شریفش از زیادى عبادت ضعیف شد , ولى همچنان روحى قوى و قلبى تابناک داشت . امام کاظم به تصدیق همه مورخان , به زهد و عبادت بسیار معروف بوده است. موسى بن جعفر از عبادت و سختکوشى به عبد صالح معروف و درسخاوت و بخشندگى مانند نیاکان بزرگوار خود بود. از حضرت موسى کاظم روایت شده است که فرمود : پدرم ( امام صادق - ع - ) پیوسته من را به سخاوت داشتن و کرم کردم سفارش می کرد. امام ( ع ) با آن کرم و بزرگوارى و بخشندگى خود لباس خشن بر تن میکرد ,چنانکه نقل کردهاند : امام بسیار خشن پوش و روستایى لباس بود و این خودنشان دیگرى است از بلندى روح و صفاى باطن و بیاعتنایى آن امام به زرق و برقهاى گول زننده دنیا .امام موسى کاظم ( ع ) نسبت به زن و فرزندان و زیردستان بسیار با عاطفه ومهربان بود. همیشه در اندیشه فقرا و بیچارگان بود , و پنهان و آشکار به آنهاکمک می کرد. برخى از فقراى مدینه او را شناخته بودند اما بعضى - پس از تبعیدحضرت از مدینه به بغداد - به کرم و بزرگواریش پى بردند و آن وجود عزیز راشناختند. امام کاظم ( ع ) به تلاوت قرآن مجید انس زیادى داشت. قرآن را باصدایى حزین و خوش تلاوت می کرد .

امام موسی کاظم علیه السلام در اندیشه امام خمینی(س)

امام خمینی(ره) دستگیری و حبس حضرت موسی بن جعفر(ع) به دست‏هارون‏الرشید را به خاطر قدرت طلبی خلفای عباسی می‏داند. (الملک‏عقیم) و معتقد است: خلفا می‏دانستند اولاد علی(ع) داعیه خلافت وتشکیل حکومت اسلامی را دارند و خلافت و حکومت را وظیفه خودمی‏دانند; زیرا وقتی از آنها خواسته شد حدود «فدک‏» را تعیین ‏کنند، حدود کشور اسلامی را تعیین کردند، یعنی این حدود حق آنها بود و می‏بایست ‏بر آن حکومت داشته باشند. حکام جائر می‏دانستند اگر امام موسی‏بن جعفر(ع) آزاد باشد، زندگی را بر آنها حرام‏خواهد کرد و ممکن است زمینه‏ای فراهم شود که حضرت قیام کند وسلطنت را براندازد.

امام راحل(ره) می‏فرماید: موسی بن جعفر در حبس هم مقابله می‏کردو مخالف با رژیم طاغوتی بود. مسلما هفت‏سال و احتمالا چهارده سال امام در حبس بود; زیرا این‏راهی است که همه اولیای خدا پیمودند.

  تعداد بازديدها: 2051
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=82963
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.