تاريخ انتشار: 21 فروردين 1398 ساعت 23:46:27
زنی سفیدپوش، سمبل حامیان انقلاب در سودان

به دنبال انتشار تصویری از یک زن سودانی معترض در شبکه‌های اجتماعی، یک فعال سودانی حقوق زنان تاکید می‌کند زندگی زنان کشورش در دهه‌های اخیر به صورت بنیادین تغییر کرده است و آن‌ها حالا فریاد انقلاب سر می‌دهند.

جمعیتی از معترضان سودانی که اکثرشان زنان هستند، گردن کشیده‌اند و تلفن‌هایشان را بالا گرفته‌اند تا لحظه‌ای که یک زن روی سقف خودرویی ایستاده و برای دیگران سخنرانی می‌کند، ثبت کنند. پیراهن سفیدش با آسمان خارطوم در آن وقت عصر تضاد دارد. او دست راستش را بلند کرده و جمعیت را در سر دادن شعار رهبری می‌کند. جمعیت فریاد "انقلاب" سر می‌دهند.

این تصویر از نگاه هلا الکریب، فعال سودانی حقوق زنان که "ابتکار استراتژیک برای زنان در شاخ آفریقا" را در دست دارد، لحظه‌ای است که "در ۳۰ سال گذشته منتظر آن" بوده است. واشنگتن پست قادر به تایید هویت این زن نیست اما الکریب می‌گوید پوشش این زن حامل پیامی است. پایگاه بازفید و تعدادی از وبسایت‌های خبری عرب‌زبان او را "علاء صلاح"، دانشجوی ۲۲ ساله رشته مهندسی و معماری معرفی کردند.

به گفته الکریب، پیراهن سفید نخی او پوشش زنان سودان در محل کار است. او می‌گوید: این سمبل یک زن شاغل است؛ یک زن سودانی که قادر به انجام هر کاری است اما همچنان به فرهنگ خودش احترام می‌گذارد. گوشواره‌های او هم جزو زیورآلات سنتی سودان است که مادربزرگ من هم دارد و تمام زنان سودانی از آن دارند و آنها را به دخترانشان می‌دهند. بر روی گونه راست او هم خط‌های سیاه رنگ به چشم می‌خورد. این احتمالا شبیه‌سازی زخم‌های صورت قهرمانان برجسته از گذشته سودان است.

اعتراضات سودانی‌ها در ماه‌های اخیر با شکایت از افزایش هزینه‌های زندگی و مواد غذایی آغاز شده و به سرعت به درخواست برای استعفای عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان تبدیل شد. البشیر از ۱۹۸۹ (حدود ۳۰ سال) قدرت را به دست دارد و سال‌هاست دادگاه بین‌المللی کیفری به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت و نسل‌کشی در صدد بازداشت اوست. معترضان از ارتش می‌خواهند تا حمایت از البشیر را متوقف کند و هدف اکثر شعارهای آنان سربازان هستند. معترضان شعار می‌دهند: "سودان به پا خاست، ارتش به پا می‌خیزد."

زنان در خط مقدم اعتراضات سودان هستند. هلا الکریب، فعال سودانی حقوق زنان معتقد است: زنان سودانی در حالی که با قوانین محدودکننده‌ای مواجه هستند که نوع پوشش‌ و اینکه کجا می‌توانند بروند را به آنها دیکته می‌کند، اما زندگی‌شان به صورت بنیادین در دهه‌های اخیر تغییر کرده است. آنها برای اینکه خودشان هستند، تحت پیگرد قرار می‌گیرند. از آنها بابت پوشیدن شلوار انتقاد می‌شود. جان آنها تهدید می‌شود. زنی که این تصویر را گرفته است، به سی‌ان‌ان گفت بانویی که روی سقف آن خودرو ایستاده است نماد تمام زنان و دختران سودانی است و او تمام زنان و دختران تحصن‌کننده را ترغیب می‌کرد. او گفت: آن زن قصه زنان سودانی را می‌گوید. او بی‌نظیر است.

*بهارنیوز

  تعداد بازديدها: 1158
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83036
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.