تاريخ انتشار: 24 فروردين 1398 ساعت 23:09:46
هلند سیل خیز، چگونه از فاجعه جلوگیری می‌کند؟

کشور هلند یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر سیل است. این موضوع از یک سو به تعداد رودخانه های متعدد این کشور و از سوی دیگر نزدیکی هلند به سطح دریا مرتبط است. با این وجود سال هاست که هلند برابر سیل مقاوم عمل کرده است.

به گزارش انتخاب، بخش عمده ای از خاک کشور هلند زیر سطح دریا است و این کشور در طول سال های مختلف با سیل هایی سنگین رو به رو شده است. اما همزمان  با افزایش بارندگی و بالا آمدن سطح دریا و در شرایطی که تهدید سیل در سراسر جهان افزایش می یابد، هلندی ها راه خود را به سمت مهندسی و مدیریت آب هموار می کنند.

شاید باورکردنی نباشد اما فقط 50 درصد از هلند (بیش از چند فوت) بالاتر از سطح دریا است، بنابراین در طول قرن ها، هلند به یک متخصص حرفه ای در مدیریت آب تبدیل شده است. اما حتی در دهه 1990 آنها با مشکلات ناشی از سیلاب ها رو به رو شدند و در نتیجه به سرعت پروژه های پیشگیری از سیل جدیدی را اجرا کردند.

کریس زونبرگن، استاد طراحی شیوه های مقاومت شهری در برابر سیل  در موسسه آموزش عالی آب و فاضلاب هلند در این خصوص می گوید:"در حال حاضر ما در مرحله گذار هستیم. ما یک باور قوی داریم که می توانیم به پیش بینی و کنترل طبیعت پرداخته ودر زمینه تغییرات آب و هوایی به یک قطعیت پایدار برسیم."

ده سال پیش، هلند در حال توسعه مفهوم "اتاق برای رودخانه ها"،بود. زونبرگن توضیح می دهد که  این طرح نوعی تلاش برای تغییر پارادایم های قدیمی بود. درواقع تا مدتی پیش تصور می شد تنها کار مهم برابر طغیان رودخانه ها این است که رودخانه ها را محدود کنیم و دره هایی که رودخانه ها را احاطه کرده را  تقویت کنیم، اما تصمیم گرفتیم یک رویکرد جدیدتر پیدا کنیم که در آن فضای بیشتری برای حرکت آب ایجاد کنیم. "

بخش های بزرگی از هلند شامل آنچه که پلدرز نامیده می شود شامل مناطق کم ارتفاع زمین هایی هستند که از دریا جدا شده و توسط دریاچه ها احاطه شده اند. این مناطق شامل برخی از مهم ترین بخش های کشور است.بر این اساس مقامات هلندی در تلاشند تا راه هایی برای کاهش توسعه شهری در مناطقی که تحت خطرند یافته و البته سیستم های پیشرفته تر برای هشدار ایجاد کنند تا مقامات دولتی و محلی در صورت وقوع یک سیل واقعی آماده باشند

درحال حاضر شهرهای که ریسک بالای خطر دارند و شامل پارک ها و فضاهای عمومی می شوند به مخازن اضطراری برای کنترل سیلاب های ناشی از باران های شدید مجهز شده اند. این سیستم بخشی از طرح حفاظت چند سطحی است که برای کنترل سطح اقیانوس ها و بارندگی طراحی شده است.

زونبرگن در این خصوص می گوید: "سطح اول سیستم های محافظت از سیل ما، سیستمی پویا را شامل می شود و برنامه ریزی های سطح دوم شامل برنامه ریزی های فضایی است. سیستم مورد استفاده توسط ما یکی از دقیق ترین سیستم ها در سطح جهان است و شانس شکست آن نیز یک در ده هزار است. "

بانک جهانی تخمین می زند که سرمایه گذاری هر یک دلار در حفاظت از جوامع در برابر سیل ها موجب صرفه جویی در هزینه های پس از  سیل بین 7 تا 10 دلار می شود، اما به دلایلی هنوز هم ضعف هایی در سیستم سرمایه گذاری در این حوزه دیده می شود.

به اعتقاد زونبرگن در شهرهای مختلف جهان 2 چالش و تهدید عمده وجود دارد:

چالش اول این است که  در کشورهای پرجمعیت جهان مثل چین بسیاری از مناطق که با خطر جاری شدن سیل رو به رو هستند، انعطاف پذیری پایینی برای تغییرات روی نقشه شهری از خود نشان می دهند.

چالش دوم در شهرهای کوچک و متوسط ​​آفریقا و آسیا دیده می شود. درواقع این شهرها که در مرحله درحال توسعه قرار دارند و به سرعت در حال رشد هستند، ظرفیت توسعه پایدار را ندارند و به تهدیدات رودخانه ها و طوفان ها توجهی نمی کنند.

به اعتقاد زونبرگن بهترین توصیه برای شهرهایی که در این دو شرایط قرار دارند این است که منتظر سیلاب بمانند و در فاجعه بعدی با کمک تجربیات خود تغییراتی در وضعیت آمادگی شهر خود برابر سیل ایجاد کنند. وی  می گوید: "در هلند، ما به فاجعه سیل پاسخ نمی دهیم، ما اقدام به پیش بینی یک فاجعه سیل می کنیم و این یعنی ما وقت داریم ببینیم بهترین استراتژی برای کشور ما چیست. این فرآیندی است که بسیار کامل و بدون نقص است.

  تعداد بازديدها: 1264
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83054
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.