لیلهالقدر در کلام علامه طباطبایی مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر گرانقدر المیزان میفرمایند: مراد از قدر، تقدیر و اندازهگیری است و شب قدر شب اندازهگیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر میکند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر میگرداند. در قرآن کریم آیهای که به صراحت بیان کند شب قدر چه شبی است دیده نمیشود. ولی از جمع بندی چند آیه از قرآن کریم میتوان فهمید که شب قدر یکی از شبهای ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو میفرماید: «انا انزلناه فی لیله مبارکه»(1). این آیه گویای این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است و ازسوی دیگر میفرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن»(2). و گویای این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. و در سوره قدر میفرماید: «انا انزلناه فی لیلهالقدر»(3). از مجموع این آیات استفاده میشود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما اینکه کدام یک از شبهای ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزی بر آن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار میتوان آن شب را معین کرد.
در بعضی از روایات منقول از ائمه اطهار علیهمالسلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخی دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگری متعین در شب بیست و سوم است(4). و عدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند. پس از دیدگاه روایات ائمه اهلبیت علیهمالسلام شب قدر از شبهای ماه رمضان و یکی از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت به طور عجیبی با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولی معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان. شب قدر است(5) و در آن شب قرآن نازل شده است.
شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن در آن نازل شد نیست بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار میشود. یعنی در هر ماه رمضان شب قدری است که در آن شب امور سال آینده تقدیر میشود. دلیل بر این امر این است که اولاً نزول قرآن بطور یکپارچه در یکی از شبهای قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده در آن شب بیمعنی است.
ثانیاً کلمه «یفرق» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم»(6). در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را میرساند و نیز کلمه «تنزل» در کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر»(7) به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد.
ثالثاً از ظاهر جمله «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن»(8) چنین برمی آید که مادامی که ماه رمضان تکرار میشود آن شب نیز تکرار میشود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست بلکه در هر سال در ماه رمضان تکرار میشود.
در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسی از ابوذر روایت شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسولالله آیا شب قدر شبی است که در عهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل میشده و چون از دنیا میرفتند نزول امر در آن شب تعطیل میشده است؟ فرمود: «نه بلکه شب قدر تا قیامت هست»(9).
در سوره قدر میخوانیم: «انا انزلناه فی لیلهالقدر وما ادریک ما لیلهالقدر لیلهالقدر خیر من الف شهر». خداوند متعال برای بیان عظمت شب قدر با این که ممکن بود بفرماید: «وما ادریک ما هی هی خیر من الف شهر» یعنی با این که میتوانست در آیه دوم و سوم به جای کلمه «لیلهالقدر» ضمیر بیاورد، خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند. و با آیه «لیلهالقدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان کرد به این که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- دخان / 3.
2- بقره / 185.
3- قدر / 1.
4- ر.ک. مجمعالبیان، ج 10، ص 519.
5- ر.ک. تفسیر الدر المنثور، ج 6.
6- دخان / 6.
7- قدر / 4.
8- بقره / 185.
9- تفسیر البرهان، ج4، ص488، ح 26.
|