تاريخ انتشار: 05 خرداد 1398 ساعت 23:40:51
برگزیت ایران چیست؟

گفتم: آقاجون خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس با قرائت بیانیه‌ گفت اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست وزیر تازه بهتر تامین می شود.
گفت: ترزا می بدلیل عدم موفقیت به کسب اکثریت مجلس برای تصویب برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) استعفا می دهد تا مردم با انتخاب نمایندگان جدید مجلس تکلیف برگزیت را مشخص کنند.
گفتم: یعنی استعفای نخست وزیر بعنوان قدرتمندترین مقام کشور بازگشت به رای مستقیم و مجدد مردم است؟
گفت: بازگشت مجدد به رای مردم در انگلیس و بسیاری از کشورها امری رایج و پر تکرار است لذا مقامات و احزاب و البته مردم برای تصمیم گیری در موارد خاص به سادگی به این رویه پیروی ارجاع می دهند.
گفتم: در کشورهای مذکور نزدیکی آراء موافق و مخالف به تنش و برخورد تند سیاسی و اجتماعی نمی رسد؟
گفت: بریتانیا پس از چهل سال در صدد خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) است تا برگزیت مردم بریتانیا و اروپا را به اتخاذ مواضع افراطی و خشونت ورزی متقابل نکشاند.
- ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ضمن ترغیب بریتانیا به بازگشت بدنبال توافق قابل اصلاحی هستند که متضمن منافع و مصالح بلند مدت اتحادیه اروپا و بریتانیا باشد.

گفتم: براساس همه پرسی عمومی ۲۰۱۶ بریتانیا اکثریت ۵۱.۹ در برابر ۴۹.۱ برگزیت را پذیرفتند ولی دولت در اقناع مجلس بریتانیا ناتوان و مجلس در سه مرحله این توافقنامه را با اختلاف ۲۳۰، ۱۴۹ و ۵۸ رأی رد کرده است وضعیتی که ترزا می را برای تغییر احتمالی ترکیب نمایندگان انتخابی مردم در همسویی با برگزیت به استعفا کشاند.
گفت: امروزه رویه مذکور در بسیاری از کشورها بعنوان بازگشت به مرجع مشروعیت حکومت شناخته و بدون هیچ بحران سازی اجتماعی مورد عمل قرار می گیرد لذا برگزیت نیز بعنوان تصمیم بسیار مهم برای مردم بریتانیا و اتحادیه اروپا احتمالا با آخرین رای عمومی تعیین تکلیف خواهد شد.
گفتم: چرا ما در موضوعات کلیدی و سرنوشت ساز ملی از قبیل FATF , برجام یا جنس مقابله ایران با آمریکا مانند برگزیت در بریتانیا به رای مستقیم و حتی غیر مستقیم مردم رجوع نمی کنیم؟
گفت: مسئله و رویه های ما در موارد متعددی متفاوت از اتحادیه اروپا ،بریتانیا و بسیاری از کشورهاست چنانکه برجام یا FATF علی رغم موافقت و تصویب منتخبین مردم در قوه مجریه و مغننه توسط مراجع بالا دستی شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت یا شورای عالی امنیت ملی قابل اصلاح و توقف می باشند.
گفتم: یعنی برخلاف برگزیت بریتانیا، ما در مواردی مانند برجام ، FATF یا مقابله با آمریکا با مراجعه به رای مستقیم و مجدد مردم قادر به عبور از بن بست تصمیم گیری نیستیم؟
گفت: براساس اصل ۵۷ قانون اساسی، رهبری مسئول تنظیم و مدیریت قوی کشور است ابلاغ و نظارت بر سیاست کلی خارجی نیز براساس اصل ۱۱۰ بعهده رهبری است لذا معظم له می توانند از طریق مراجع بالا دستی دولت و مجلس یا اعلام نظر مستقیم مسیر مصوباتی از این دست را مشخص و قطعی نمایند چنانکه رهبری هرگونه مذاکره بر سر روابط دو جانبه با آمریکا در هر سطحی را به صراحت منع فرمودند.
گفتم: رییس جمهور( دولت) و مجلس در صورت اصرار بر مواردی مانند برجام و FATF که علی الظاهر در مغایرت با نظر صریح رهبری است چه وظیفه و تکلیفی به عهده دارند؟
گفت: آقاجون براساس اصل ۵۹ قانون اساسی ۲/۳ مجلس می تواند راسا مراجعه به رای مردم را تصویب کند.
- رییس جمهور نیز براساس اصل ۱۳۰ می تواند با تقدیم استعفا به رهبری راه را برای انتخابات جدید و اعلام نظر مردم از طریق انتخاب مجدد باز کند.
- ارسال دیدگاه دولت و مجلس به رهبری و درخواست صریح و مشخص اعلام موافقت یا مخالفت رهبری با موارد مذکور نیز همچنان مورد عمل قرار نگرفته است.
- شفافیت در مورد ماهیت مرجع اتخاذ تصمیم در موضوعات سرنوشت ساز ملی مانند برجام ، FATF و مقابله با آمریکا زمینه شفافیت در مسئولیت پذیری در قبال بروز بحران های ملی و بین المللی می باشد.

  تعداد بازديدها: 2781
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83426
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.