تاريخ انتشار: 10 خرداد 1398 ساعت 17:06:17
خط سرخ تماس ایران و امریکا

گفتم: آقاجون یوسف بن‌علوی وزیر امور خارجه عمان اظهار کرد کشورش به شدت نگران بروز اشتباه در قضاوت عمل نظامی میان ایران و آمریکا است.
گفت: آمریکا و شوروی علی رغم برخورداری از تمام سیستم های ارتباطی معمول برای ممانعت از  بروز هر اشتباه منجر به رویارویی ناخواسته نظامی بین دو کشور و دو بلوک جهانی قدرت مکانیسم خط تماس سرخ در دفتر دو رییس جمهور را پیش بینی کرده بودند تا جهان با یک اشتباه در قضاوت نسبت به عمل مقابل به کام جنگ بدون بازگشت کشانده نشود.
گفتم: ایران و آمریکا علاوه بر قطع کامل و همه جانبه روابط دو جانبه از خشن ترین ادبیات ممکن برخوردارند.
- ایران و آمریکا برای انتقال پیام راهی جز شیوه غیر مستقیم و با واسطه تاخیری ندارند.
- آیا دو کشور برای پرهیز از قضاوت اشتباه ناشی از عمل مقابل مکانیسم ضروری باید ارتباطی مانند خط سرخ شوروی و آمریکا دسترسی داشته باشند؟
گفت: ابزار ارتباطی نوین علی رغم محکومیت و اعمال سانسور از سوی برخی مراجع داخلی می تواند به مثابه خط تماس سرخ عمل کند.
- دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی دو سال پر تنش گذشته به خوبی از ظرفیت مذکور برای انتقال بی واسطه پیام رسمی ایران به مخاطبین خاص و جهانی بهره گرفته است.

گفتم: ابزار دیگری مانند سخنرانی نیز می تواند برای انتقال پیام به مخاطب خارجی مورد استفاده مقامات کشورمان قرار گیرد؟
گفت: سخنرانی وجه عمومی داشته و غالبا جهت مصرف داخلی و با توجه به شرایط مراسم و میهمانان ارائه می شود لذا کمتر مورد توجه رسمی مخاطب خارجی قرار می گیرد.
- مگر اینکه سخنران در شرایط خاص و خطاب صریح به مخاطب خارجی مشخص مواضعی را اعلام و همزمان خطاب به دستگاه های داخلی فرامین اجرایی را صادر نماید مانند مواردی که مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در سخنرانی پایگاه دریایی انزلی خطاب به رهبران سعودی بیان فرمودند.

گفتم: ایران پس از انقلاب تجربه موفقی در گفتگوی مستقیم با مخاطب خارجی فاقد روابط رسمی دارد؟
گفت: پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شاهد در شرایط نه جنگ نه صلح بودیم تا اینکه نامه صدام رهبر عراق خطاب به رییس جمهور ایران واصل و پاسخ نیز ارسال شد.
- مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ایران پس از مبادله دو سه نامه حاوی گلایه هایی که از سوی طرفین مطرح شد صدام را از اطاله کلام پرهیز و به حل فوری مسائل فی مابین مثل اعلام خاتمه جنگ ، آزادی اسرا و میله گذاری مرزی براساس معاهده ۱۹۷۵ الجزایر فرا خواند که با موفقیت انجام شد.

گفتم: یعنی ایران و آمریکا علی رغم پیچیدگی و اصرار بر خصومت فی مابین  می توانند برای ممانعت از بروز فاجعه مبتنی بر اشتباه در قضاوت فوری به خط ارتباطی سرخ از نوع امروزی دسترسی داشته باشند؟
گفت: آقاجون همانطور که رهبری هم به مناسبتی فرمودند در سال ۹۰ برای پاسخگویی به چنین ضرورتی دیدار و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا به میزبانی عمان انجام تا به برجام منجر گردید.
- ایران و آمریکای امروز نیز می توانند با پذیرش دشمنی متقابل برای پرهیز از بروز قضاوت و نتیجه گیری اشتباه از تصمیم یا اقدام طرف مقابل به ایجاد شیوه انتقال پیام رسمی بین دو دولت اقدام کنند، مانند انتشار توئیت رسمی و متقابل وزرای خارجه دو کشور که بی واسطه و به لحظه قابل دریافت برای طرفین و توضیح مجدد می باشد.

  تعداد بازديدها: 2914
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83471
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.