تاريخ انتشار: 01 تير 1398 ساعت 14:05:37
.... به شوشتر زدند گردن مسگری

گفتم: آقاجون پوشش برخی بانوان هنرمند در سفر خارجی که بعنوان عملی ضد اخلاقی و مغایر احکام شرع به کشف حجاب معرفی می شود مجددا خبر ساز شد.
گفت: کشف حجاب از اصطلاحات غلط مصطلح است که مانند اقدام به برداشتن حجاب توسط برخی زنان در خیابان های تهران به مخالفت و مقابله با خواست و ارزش های نظام سیاسی مذهبی کشورمان یا اصرار به حقوق فردی در انتخاب پوشش تعبیر می گردد.
گفتم: نوشتند تصاویر کشف حجاب خارج از کشور یک بازیگر زن مشهور شده به وسیله سریال‌های صداوسیما منتشر شده است بازیگرانی که از بودجه و امکانات عمومی و دولتی ارتزاق می‌کنند و باید نماینده فرهنگ ایرانی محسوب شوند.
گفت: ارتزاق از بودجه عمومی صدا و سیما مرتبط با دولت نیست چرا که دولت ، مجلس و دستگاه های نظارتی عملا قادر به اعمال نظارت و سیاست در صدا و سیما نیستند بنابراین می توانستند به صراحت از گسترش ابتذال فرهنگی ، برهنه نمایی و گرایش به دو رویی و نفاق رفتاری از طریق صدا و سیما اشاره کنند.
گفتم: چرا پس از چهل سال چنانکه نویسندگان مدعی هستند با موج فزاینده رفتار وقیحانه اجتماعی روبرو هستیم مگر تمامی نسل منتهی به پنجاه سال ذیل برنامه های آموزشی و تربیتی نظام ما رشد و نمو نکردند؟
گفت: فارغ از اینکه چه کسانی ، مقاماتی یا مراکزی مسئول و باید پاسخگوی شرایط و دوگانگی رفتار اجتماعی افراد باشند باید از منتقدین و توهین کنندگان به امثال هنرپیشه کشورمان پرسید آیا برای یک نوبت دلایل اقدامشان را در شرایطی غیر توهین آمیز و فارغ از تهدید مورد سوال قرار داده اند؟ آیا به فرض مسلمانی فقط یکبار به جای ایفای نقش پلیس ، دادستان و قاضی ، فرد مذکور را موکل خود دیده و در صد دفاع از موکل مورد هجوم دادستان و قضاوت قاضی باشند.
گفتم: تخطی از قوانین ، احکام دینی و هنجارهای اجتماعی نیازمند برخورد ارشادی و تنبیهی نیست؟
گفت: حتما باید به هنجارهای اجتماعی احترام گذاشته و مراعات کرد اما وقتی می توان با تغییر جمله اعتیاد جرم نیست بیماری است ماهیت امر قهریه را به همراه دلسوزانه تبدیل کرد حتما می توان مبارزه با فرزند شیطان و شراره های اتش را نیز به دعوت برآمده از عشق مادرانه به اخلاق پذیری فرزندان جامعه تغییر داد.
قطعا در چنین شرایطی می پذیریم که هیچ پدری دختر بدحجابش را کنار خیابان از خودرو پیاده نخواهد کرد و هیچ قوم و قبیله ای برای مقابله و شکستن دختر به پشتیبانی از پدر لشگر کشی نخواهد کرد.

گفتم: چرا برای رفع مشکل اعتقادی یا رفتاری بخش قابل توجهی از جامعه چاره اندیشی نمی شود مگر ده ها و هزاران مقام و کارشناس تحت همین عناوین طی چهل سال گذشته روز به شب نرساندند؟
گفت: وقتی مسائل فرهنگی به برنامه و اقدام دشمن تعبیر شد طبیعی است که راه های برون رفت نیز در دشمن ستیزی تعریف و هرگز به مباحث و موضوعات فرهنگی از منظر رفتار شناسی فرهنگی و تغییرات اجتناب ناپذیر اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار نخواهد گرفت لذاست که ادبیات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره بیش از همه متکی بر دشمن شناسی و دشمن ستیزی استوار است.
گفتم: بهرحال هنرمندان سربرآورده از برنامه ها و بودجه تولیدی صدا و سیما بعنوان قدرشناسی یا نماینده فرهنگ ملی و دینی یا حداقل ضوابط سازمانی به رعایت حدودی مقید و پایبند باشند.
گفت: هنرمندان شاغل در برنامه های صدا و سیما هم می توانستند مانند بسیاری دیگر بدون صدا و سیما هم بخت خود را در کسب معروفیت و سرشناسی به محک امتحان بگذارند.
گفتم: هنرمندان همکار صدا و سیما باید به ارزش های اخلاقی یا اداری سازمان پایبند باشند.
گفت: هنرمندان تولیدات صدا و سیما مستخدم و تابع ضوابط سازمان نبوده و صرفا در چارچوب محتوای قرار داد با تهیه کننده برنامه تولیدی تعهد دارند هر چند غالبا تابع و مقید به ارزش های جامعه هستند.
گفتم: اینکه نوشتند باید نماد ارزش ها و فرهنگ کشورمان باشند بی راه نیست.
گفت: تنها ایرانیان دارای سفر ماموریتی اعم ، فارغ از رنگ جلد پاسپورت بعنوان نماینده دولت و کشور شناخته و معرفی می شوند و اتباع هیچ کشوری در سفر خارجی بعنوان نماینده فرهنگ ، مذهب و کشورش معرفی نمی شوند.
گفتم: واقعا مشکل رفتاری برخی از ما ایرانیان از چیست؟
گفت: آقاجون اولا نویسندگان معترض و صدا و سیما با سانسور هر ساله مراسم جشنواره فیلم فجر عملا تاکید می کنند که بسیاری را حتی در کشورشان هم نماد هیچ چیز نمی دانند.
ثانیا باید بفهمیم که اعمال اقتدار برای اعمال خواست قانونی معنایی جز بیگانگی یا ناامیدی از اثرگذاری ارزش های مذهبی ، اخلاقی و فرهنگی ندارد.
باید با اتکا بر تجربه چهل ساله دشمن شناسی در فرهنگ را واگذار و عالمانه به شناخت و راه حل یابی مسائل و دغدغه ها و نیازهای فرهنگی و تغییرات اجتناب ناپذیر اجتماعی بیندیشیم.

  تعداد بازديدها: 3684
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83636
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.