تاريخ انتشار: 09 تير 1398 ساعت 23:24:49
سریال سیما بر ادعای اسراییلی‌ها صحه نهاد!

در سریالی به نام گاندو که از شبکه سوم صداوسیما در حال پخش است، گفته می‌شود که انفجار ۸ سال پیش در انبار موشکی سپاه، کار موساد بوده است، انفجار که در آن چهل نفر از جمله سردار تهرانی مقدم، که پدر صنایع موشکی سپاه معرفی می‌شد، شهید شدند.

سریال "گاندو" ساخته "موسسه آوینی" که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود ادعایی را که ۸ سال پیش ایهود باراک، نخست‌وزیر وقت اسرائیل درباره "انفجار بیدگَنِه" مطرح کرده بود تائید کرد. "انفجار بیدگنه" حوالی ظهر روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ در یکی از انبارهای موشکی سپاه پاسداران در پادگان مدرس رخ داد. این پادگان و انبار موشکی سپاه میان دو روستای "بیدگنه" و "اخترآباد" شهرستان ملارد (استان تهران) و در نزدیکی کوهی به نام کیکاوس واقع است. طبق گزارش منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران، در این انفجار ۲۷ تن از کارکنان رسمی سپاه کشته (شهید) و ۱۶ نفر نیز زحمی شدند اما منابع دیگر شمار تلفات را حدود ۴۰ نفر اعلام کرده‌اند. سردار سرلشکر حسن تهرانی مقدم، که پدر صنایع موشکی ایران معرفی شد، از جمله شهدای این انفجار مهیب بود.

مقا‌م‌های جمهوری اسلامی انفجار در انبار موشکی سپاه را "حادثه" اعلام کردند. اما چند روز پس از حادثه مجله آمریکایی "تایم" به نقل از یک "مقام اطلاعاتی غربی" نوشت که "انفجار بیدگنه" کار تشکیلات امنیتی اسرائیل (موساد) بوده است. همان زمان برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز این انفجار را ناشی از "خرابکاری" دانسته و نوشتند که اسرائیل در آن دست داشته است. رسانه‌های اسرائیلی همچنین به انفجار سال ۱۳۸۹ در پادگان امام علی خرم‌آباد اشاره کرده و نوشتند: «یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند.»

اکنون و پس از گذشت ۸ سال از انفجار بیدگنه، "خبرگزاری باشگاه خبرنگاران" وابسته به صداوسیما، ویدئوی کوتاهی از سریال "گاندو" با عنوان "ماجرای شهادت شهید تهرانی مقدم در سریال گاندو طرح شد" منتشر کرده که در آن یک افسر امنیتی درباره این انفجار صحبت می‌کند. در این سکانس مامور امنیتی می‌گوید: «در انفجار بیدگنه ابتدا ما فکر می‌کردیم انفجار یک سانحه بوده اما دو سال بعد در اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرد، مشخص شد جاسوسی که با نام "رحمت والی" به عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده بود این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق (منافقین)انجام داده است.»

خبرآنلاین در این باره نوشته است: اظهارات فوق این ادعایی بود که پس از انفجار بیدگنه، ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل آن را طرح کرده بود و همان زمان از سوی سردار کوثری نماینده وقت مجلس شورای اسلامی و سردار رمضان شریف مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران رد شده بود. برآنلاین گزارش داده در تازه‌ترین قسمت از سریال جاسوسی - پلیسی گاندو که دیشب از شبکه سوم پخش، ادعای ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل درباره «انفجارهای بیدگنه و شهادت حسن تهرانی‌مقدم»، مقام ارشد صنعت موشکی و هوا فضای سپاه‌پاسداران تایید شده است. به‌نوشته خبرآنلاین درست پس‌از انفجارهای بیدگنه، ایهود باراک نخست‌وزیر وقت اسراییل، ادعا کرد که این انفجارها یک عملیات از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده علیه ایران بود. ولی در «آیین بزرگ‌داشت پنج‌مین سال‌گرد این انفجار و شهادت تهرانی‌مقدم» هم برادر این شهید، مدعی شد که شهادت برادرش، «جنایت تروریستی» بوده و مقامی یا نهادی، این ادعا را تایید نکرد.

در آبان سال ۱۳۹۰، زاغه‌های مهمات در یکی‌از پادگان‌های سپاه در بیدگنه در نزدیکی ملاردِ کرج، ترکید و بنابر آمار رسمی در آن ماجرا، ۱۷تن، از جمله حسن تهرانی مقدم، که به پدر موشکی ایران، شناخته می‌شود، شهید و ده‌ها تن زخمی شدند. ویکی‌لیکس، یک سازمان. وب‌سایت برای افشای سندهای امنیتی از سوی منبع‌های ناشناس است که از سوی جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار استرالیایی‌ بنا گذاشته شد. به‌جز ویکی‌لیکس، مجله تایم آمریکا، روزنامه دیلی‌تلگراف در بریتانیا و نیز چند تحلیل‌گر برجسته امنیتی و نظامی، انفجارهای بیدگنه را خراب‌کاری اسراییل خوانده بودند. گاندو، سریالی‌است درباره یک تیم از ماموران اطلاعاتی و امنیتی کشورمان که با برخی جاسوسان غربی در ایران درگیرند. این سریال به‌ویژه پرونده با جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست در ایران که در این سریال مایکل هاشمیان خوانده‌می‌شود، در پیوند است. رضاییان سال ۱۳۹۳، به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شد و سپس گویا در جریان دادوستد زندانیان میان ایران و آمریکا، در جریان برجام، آزاد شد.

*بهارنیوز

  تعداد بازديدها: 2733
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83685
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.