تاريخ انتشار: 15 تير 1398 ساعت 19:39:58
آلمان: دلسردی ایران درباره برجام قابل‌درک است/ ما نباید به راحتی برجام را کنار بگذاریم/ استراتژی فشار ترامپ، ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورد

وزیر مشاور در وزارت امور خارجه آلمان دلسردی ایران در عمل به تعهدات خود در برجام را قابل درک دانسته همچنین تأکید کرد که استراتژی فشار حداکثری ترامپ ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورد.

به گزارش تسنیم، "نیلز آنن"، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه آلمان در گفتگویی با روزنامه "دی‌ولت" آلمان درباره این اعلان ایران مبنی بر اینکه از روز یکشنبه تعهدات خود نسبت به برجام را کاهش می‌دهد گفت: در اصل من از ایران انتظار دارم که همچنان به مفاد توافق هسته‌ای پایبند باشد. ما این را همچنین آشکارا از ایران خواسته‌ایم. اما با این حال ایران مدتهاست که اعلام می‌کند با چنین اقدامی می‌خواهد به کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای واکنش نشان دهد.

دلسردی ایران درباره برجام قابل‌درک است

وی در عین حال گفت که برجام یک معاهده مبتنی بر توافق متقابل است و این مسئله قابل درک است که ایران وقتی طرف دیگر آن را نقض می‌کند خود را به آن متعهد احساس نمی‌کند.

آنن همچنین تصریح کرد: من می‌توانم دلسردی در ایران را در این رابطه که امتیازات اقتصادی مورد انتظار در این توافق در حال حاضر برآورده نشده است درک کنم، از این رو ما مکانیسم مالی اینستکس را تأسیس کرده‌ایم که حداقل کمک کنیم با وجود تحریم‌های آمریکا تحویل کالاهای انسانی و پزشکی به ایران امکان‌پذیر باشد. اما اگر تهران حالا دیگر نخواهد به مفاد این توافق پایبند باشد همچنین برای حامیان برجام حفظ این توافق سخت‌تر می‌شود.

ما نباید به راحتی برجام را کنار بگذاریم

در عین حال این مقام آلمانی در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: مسلماً ما نباید در این شرایط به‌راحتی از کنار این توافق بگذریم چرا که این توافق مکانیزمی برای کنترل و بازرسی ایران ایجاد کرده تا ایران را از تولید غیرقانونی تسلیحات هسته‌ای بازدارد.

وی همچنین ابراز کرد: اگر ما به‌راحتی اجازه بدهیم ایران از این توافق خارج شده و آن را لغو کنیم فرصت مهم کنترل برنامه هسته‌ای ایران را از دست می‌دهیم.

آنن با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به حال ایران به این توافق پایبند بوده است همچنین گفت: به این ترتیب این توافق تا به حال این هدف خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را برآورده کرده است.

این مقام آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو انتظارات ایران از اروپا برای حفظ برجام را غیرواقع‌بینانه ارزیابی کرده گفت: هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در سفر اخیر خود به تهران هم یک بار دیگر این مسئله را آشکار کرده است. با خلق سیستم مالی اینستکس فرانسه، انگلیس و آلمان یک تلاش بی‌مثال را در این راستا در پیش گرفته‌اند. هفت کشور اروپایی دیگر هم تا به حال حمایت خود از این مکانیزم را آشکارا اعلام کرده‌اند.

آنن در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا هم ممکن است در صورتی که ایران به روند کنونی‌اش ادامه دهد تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور مقرر کند گفت: ما به این توافق پایبند هستیم و در این توافق همچنین چگونگی رفتار با ناقضان آن پیش‌بینی شده است.

وی همچنین گفت که به‌خلاف آن چیزی که برخی‌ها در آمریکا تصور می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران یک توافق دوستی نیست، بلکه این توافق یک مسئله مهم برای امنیت اروپا یعنی مسئله هسته‌ای را تنظیم و قاعده‌مند می‌کند.

وی با اظهار اینکه "ما در بسیاری مسائل مهم مانند نقش منطقه‌ای ایران چیزها را مشابه آمریکا می‌بینیم و در ماه‌های اخیر هم اقداماتی در این راستا انجام داده‌ایم" در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا با توجه به برنامه موشکی ایران و گسترش نقش منطقه‌ای آن دلایل خوبی در این باره دارد که به ارزش توافق هسته‌ای شک کند گفت: این انتقادها را من بارها شنیده‌ام، اما اولاً توافق هسته‌ای هیچ ربطی با این مسائل منطقه‌ای ندارد و ثانیاً نقش روزافزون ایران در منطقه پیامد سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا است.

وی افزایش نفوذ ایران در عراق را نتیجه دخالت نظامی آمریکا در این کشور دانسته در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که همچنین یک امیدی که به توافق اتمی پیوند خورده بود یعنی اینکه اعتماد خلق شده و مسائل منطقه‌ای به‌صورت مشترک با ایران بتواند حل شود برآورده نشده است. از طرف دیگر ایران تا همین هفته گذشته همچنان به این توافق پایبند بوده است.

وی همچنین گفت: مذاکرات سال‌های طولانی ما با ایران نشان می‌دهد که نگرانی‌های ما درباره ماهیت نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران چقدر بالا است. دقیقاً به همین دلیل ما نیازمند این کنترل بی‌سابقه در توافق هسته‌ای هستیم. اما ما نباید ایران را با اظهاراتی که می‌کند قضاوت کنیم بلکه باید به اقداماتش توجه کنیم، به همین دلیل ما بعد از روز یکشنبه منتظر ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌مانیم قبل از اینکه درباره گام‌های بعدی تصمیم‌گیری کنیم.

وی همچنین درباره تنش‌های روزافزون در منطقه پیامد تشدید مناقشات اتمی بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده راجع به تلاش‌های دیپلماتیک آلمان برای کاهش تنش‌ها گفت: ما در ارتباط دائمی با شرکای خود در منطقه خلیج فارس هستیم، از این رو ما همچنین می‌دانیم که حتی رقیبان ایران هم مخالف یک راه‌حل نظامی در این باره هستند. آن‌ها از تنش و ناپایداری تمام منطقه می‌ترسند.

استراتژی فشار حداکثری ترامپ ایران را به‌پای میز مذاکره نمی‌آورد

این مقام آلمانی در بخش پایانی این گفتگو خاطرنشان کرد: من در پیش‌بینی چگونگی در پیش گرفته شدن این وضعیت محتاط هستم. اما من اعتقاد ندارم که استراتژی فشار حداکثری ترامپ ایران را به‌سمت میز مذاکره با این کشور سوق خواهد داد. ایران کره شمالی نیست. کره شمالی همواره خواستار گفتگوهای هم‌سطح با آمریکا بوده است. در مقابل ایرانی‌ها در سال‌های هشتاد تقریباً هشت سال جنگ علیه عراق را تحت سخت‌ترین تحریم‌ها و انزوای کامل بین‌المللی پشت‌‌سر گذاشتند در حالی که غرب و همچنین آلمان شدیداً از عراق حمایت می‌کردند، این اتفاقات در ایران هنوز فراموش نشده است.

ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام (18 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که اجرای برخی از تعهدات خود در برجام را به‌حال تعلیق در می‌آورد و مهلتی 60روزه به 5 کشور باقی‌مانده در این توافق داد تا به تعهدات خود در برجام و به‌خصوص در حوزه بانکی و نفتی عمل کنند. رئیس جمهور کشورمان هم چهارشنبه گذشته هشدار داد در صورتی که این کشورها به تعهدات خود تا یکشنبه (16 تیرماه) عمل نکنند جمهوری اسلامی هم دیگر خود را متعهد به حفظ سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد 3.67 درصد نمی‌داند.

  تعداد بازديدها: 978
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83737
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.