تاريخ انتشار: 01 مرداد 1398 ساعت 22:45:48
اعتراف روباه پیر استعمار

جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس طی یادداشتی در نشریه «دیلی‌میل» با مروری به سوابق جنایات و خیانت‌های انگلیس در ایران اعتراف کرد که مردم ایران حق دارند از انگلیس به‌عنوان روباه پیر استعمار خشمگین باشند.
استراو به فهرستی طولانی از دخالت‌های آشکار و نهان لندن در ایران به کودتا و تجاوز نظامی اشاره می‌کند و با اعتراف به نقش انگلیس در ایران، از برکناری و به قدرت رساندن پهلوی‌ها گرفته تا حمایت از صدام در جنگ 8ساله علیه ایران و حمایت از تروریست‌های منافق و... می‌گوید غرب هنوز مردم ایران را نشناخته و هر اقدامی براساس یک برداشت غلط از روحیات ایرانیان، هرگز نتیجه نمی‌دهد. چون ایران پس از دو قرن تحقیر، بیش از هرچیز به دنبال عزت، احترام و به رسمیت شناخته شدن است.
ناگفته پیداست که حتی همین سخنان جک استراو هم تمامی واقعیت‌ها و دیدگاه‌های وزیر خارجه اسبق انگلیس نیست و در انتشار این مطالب نیز «ملاحظات انگلیسی» در نظر گرفته شده است ولی بازگو کردن همین مطالب هم از یک تریبون رسانه‌ای سابقه نداشته است.
ای کاش جک استراو این دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتش را به دولت مستعفی و درمانده «ترزا می» هم گوشزد می‌کرد که آنها با رفتار غیرمنطقی و به‌شدت خصمانه‌ای که در پیش گرفته‌اند، اوضاع منطقه و مناسبات بین‌المللی را بیش از این دچار التهاب نکنند و مطمئن باشند که از این قبیل حرکات وقیحانه ازجمله دنباله‌روی کورکورانه از آمریکای ترامپ و توسل به دزدی دریائی به درخواست و دستور آمریکا به جز بی‌آبروئی‌ بیشتر و اثبات ناتوانی و درماندگی انگلیس، چیزی عاید لندن نخواهد شد.
نقطه‌نظر کلیدی جک استراو در مقاله‌اش با تاکید بر یک جمله خلاصه می‌شود و آن اینکه «ما شاید رفتار ایران را دوست نداشته باشیم اما فهمیدن دلایل این رفتار می‌تواند حیاتی باشد». انگلیس امروزه در موقعیت و جایگاه قابل اعتنائی نیست ولی تلاش می‌کند با دنباله‌روی از آمریکا نقش زائده شرم‌آور آمریکا را ایفا کند و برخی مشکلات خود را تا حدودی حل و فصل نماید.
ماجرای توقیف غیرقانونی و اقدام شرورانه انگلیس که به دستور واشنگتن، کشتی حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق متوقف ساخته، دقیقاً تلاشی آگاهانه برای احیای سیاست‌های ناکام انگلیس در گذشته است که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند نفعی را برای لندن تضمین کند. در سطح بین‌المللی نیز نه‌تنها هیچ کشوری از این اقدام انگلیس حمایت و استقبال نکرد بلکه برعکس، بسیاری از کشورها نسبت به عملکرد لندن موضع گرفتند و رفتار انگلیس را زیر سوال بردند.
این مسئله بسیار قابل تامل است که از یک طرف انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا همه‌چیزش را به نابودی کشانده و در بحران برگزیت گرفتار شده و ازسوی دیگر به بهانه اجرای مصوبات اتحادیه اروپا، مرتکب اقدامات غیرمنطقی می‌شود. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران از یک طرف خواستار رفع توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران شده و ازسوی دیگر با توقیف دو کشتی حامل پرچم انگلیس در آب‌های خلیج‌فارس که اولی حامل نفت قاچاق ایران بوده و دومی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته، عملاً مانع رفتار غیراصولی انگلیس در آب‌های خلیج فارس شده است.
انگلیس ابتدا به تهدید متوسل شد ولی پس از آنکه دریافت از این تهدیداتش طرفی نمی‌بندد، عقب‌نشینی کرد و دریافت که دوره قایق‌های توپدار انگلیسی به سر آمده است. اشتباه بزرگ دولت مستعفی و ناتوان ترزا می ‌درخصوص مسائل منطقه اینست که با خوش‌رقصی برای ترامپ رسماً اعلام کرد که در صورت ضرورت و درخواست آمریکا در جنگ علیه ایران در خلیج فارس با آمریکا همراهی می‌کند. همین موضع‌گیری ناشیانه باعث شد ترامپ با دستور آمریکا به نیروی دریائی انگلیس، نفتکش حامل نفت ایران توقیف شود. این دنباله‌روی کورکورانه لندن شرم‌آور است و انگلیس را که در باتلاق برگزیت دست و پا می‌زند، حتی در خلیج‌فارس هم دچار مشکل کرده است.
نباید از نظر دور داشت که آنچه جک استراو مطرح ساخته، حاوی نکاتی نیست که وی اخیراً دریافته و در زمان تصدی وزارت خارجه انگلیس به‌کلی از این واقعیت‌ها بی‌اطلاع بوده است. وزیر خارجه اسبق انگلیس به مطالبی اشاره کرده که مقامات رسمی ترجیح می‌دهند در دوره تصدی مقام خود تعمداً همه‌چیز را نادیده بگیرند و رمز و راز شکست و ناکامی آنها نیز در همین مسائل نهفته است. مطلقاً تصادفی نیست که جک استراو به تمامی طرف‌های برجام گوشزد می‌کند بدون در نظر گرفتن حقایق تاریخی در مورد ایران در مسائل هسته‌ای و سایر مسائل مورد علاقه‌شان راه به جائی نخواهند برد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 978
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83860
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.