تاريخ انتشار: 10 مرداد 1398 ساعت 22:30:59
احادیثی گوهر بار از امام جواد (علیه السلام)

قالَ الإمام الجواد عليه السلام
 
ثلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِي الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِي الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلي قَلْب سَليم
سه خصلت جلب محبّت مي كند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردي در مشكلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنويات.

التَّوْبَةُ عَلي أرْبَع دَعائِم: نَدَمٌ بِالْقَلْبِ، وَاسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوارِحِ، وَ عَزْمٌ أنْ لايَعُودَ
شرايط پذيرش توبه چهار چيز است: پشيماني قلبي، استغفار با زبان، جبران كردن گناه ـ نسبت به همان گناه حقّ الله و يا حقّ النّاس ـ، تصميم جدّي بر اين كه ديگر مرتكب آن گناه نشود.

حقيقَةُ الاْدَبِ اِجْتِماعُ خِصالِ الْخيْرِ، وَ تَجافي خِصالِ الشَّرِ، وَ بِالاْدَبِ يَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَكارِمَ الاْخْلاقِ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ، وَ يَصِلُ بِهِ اِلَي الْجَنَّةِ
حقيقت ادب و تربيت عبارت است از: دارا بودن خصلت هاي خوب، خالي بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسيله أدب - در دنيا و آخرت - به كمالات اخلاقي مي رسد; و نيز با رعايت أدب نيل به بهشت مي يابد.

ثلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ كَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ وَ خَفْضِ الْجْانِبِ وَ كَثْرَةِ الصَّدَقَةَ
سه چيز سبب رسيدن به رضوان خدا است استغفار از گناهان ، تواضع و فروتنی و زیادی صدقه

الْعامِلُ بِالظُّلْمِ وَالْمُعينُ لَهُ وَالرّاضي بِهِ شُرَكاءٌ
ظالم، واسطه ظلم و پذیرنده ظلم هر سه شريك خواهند بود.

التَّواضُعُ زينَةُ الْحَسَبِ وَالْفَصاحَةُ زينَةُ الْكَلامِ وَ الْعَدْلُ زينَةُ الاْيمانِ وَالسَّكينَةُ زينَةُ الْعِبادَةِ وَالْحِفْظُ زينُةُ الرِّوايَةِ
تواضع و فروتني زينت بخش حسب و شرف ، فصاحت زينت بخش كلام ، عدالت زينت بخش ايمان ، وقار زینت بخش عبادات و دقّت و حافظه زينت بخش سخن مي باشد

ملاقاةُ الاْ خوانِ نَشْرَةٌ وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ كانَ نَزْرا قَلیلا.
ملاقات و دیدار با دوستان و برادران موجب صفاى دل و نورانیّت آن مى گردد و سبب شكوفائى عقل و درایت خواهد گشت گرچه در مدّت زمانى كوتاه انجام پذیرد.

ایّاكَ وَ مُص احَبَةُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ كَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ
مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور چون كه او همانند شمشیرى زهرآلود برّاق است كه ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناك خواهد بود

كیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ كافِلُهُ، وَكَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إ لى غَیْرِاللّهِ وَ كَّلَهُ اللّهُ إ لَیْهِ
چگونه گمراه و درمانده خواهد شد كسى كه خداوند سَرپرست و متكفّل اوست . چطور نجات مى یابد كسى كه خداوند طالبش مى باشد. هر كه از خدا قطع امید كند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار مى كند

منْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ اءعْیَتْهُ الْمَصادِرُ
هركس موقعیّت شناس نباشد جریانات او را مى رباید و هلاك خواهد شد.

منْ عَتَبَ مِنْ غَیْرِارْتِیابٍ اءعْتَبَ مِنْ غَیْرِاسْتِعْتابٍ
سرزنش كردن دیگران بدون علّت و دلیل سبب ناراحتى و خشم خواهد گشت ، در حالى كه رضایت آنان نیز كسب نخواهد كرد

أفْضَلُ الْعِبادَةِ الاْ خْلاصُ
با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است كه خالص و بدون ریا باشد

عزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ
عزّت و شخصیّت مؤ من در بى نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است .

لا یَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ
كسى كه طالب رضایت خداوند متعال باشد، دشمنى ستمگران ، او را زیان و ضرر نمى رساند

لوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ
چنانچه افراد جاهل و بى تجربه ساكت باشند مردم دچار اختلافات و تشنّجات نمى شوند.

منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحا كانَ شَریكا فیهِ
هر كه كار زشتى را تحسین و تأیید كند، در عِقاب آن شریك مى باشد

منِ انْقادَ إ لَى الطُّمَاءنینَةِ قَبْلَ الْخِیَرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ وَالْعاقِبَةِ الْمُغْضِبَةِ
هركس بدون تفّكر و اطمینان نسبت به جوانب (هر كارى ، فرمانى ، حركتى و...) مطیع و پذیراى آن شود، خود را در معرض سقوط قرار داده ؛ و نتیجه اى جز خشم و عصبانیّت نخواهد گرفت

*به کوشش آقای حاج حسن وفایی*

  تعداد بازديدها: 2301
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83919
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.