تاريخ انتشار: 04 مهر 1398 ساعت 11:54:20
محمدتقی رهبر: حرف‌هایی می‌زنند که واقعا در سطح مجلس نیست/ فکر می‌کنند هرکسی تندروتر باشد انقلابی‌تر است

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، که خود چند دوره بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده است، درباره تندروی‌های این روزها در مجلس می‌گوید: باید کسانی که تریبونی دارند و مخاطبانی دارند، شان مجلس را حفظ کنند، چون توهین به مجلس، توهین به نظام است.

به گزارش  خبرآنلاین ؛ امام جمعه اصفهان می‌گوید: یک عده‌ای ژست می‌گیرند که هر کسی که تندروی کند، انقلابی و شاخص است، اما این تندروی‌ها خوب نیست و تندروی هرکجایی که باشد بد است.
 
روز گذشته اظهارات نصرالله پژمانفر، نماینده جبهه پایداری در مجلس خطاب به علی لاریجانی و دیکتاتور خطاب کردن رئیس مجلس، جنجال زیادی به پا کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، که خود چند دوره بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده است، درباره تندروی‌های این روزها در مجلس می‌گوید: باید کسانی که تریبونی دارند و مخاطبانی دارند، شان مجلس را حفظ کنند، چون توهین به مجلس، توهین به نظام است.
 
امام جمعه اصفهان معتقد است که این تندروی‌ها و حرف‌ها نه سازنده است نه مفید است، بلکه باعث سوءاستفاده دشمنان هم می‌شود. او می‌گوید: خیلی‌ها می‌توانند این حرف‌ها را بزنند و مدام انتقاد کنند، اما این نوع رفتارها اصلا خوب نیست.
 
مشروخ گفتگو با عضو جامعه روحانیت را در ادامه بخوانید:
 
آقای رهبر! برخی نمایندگان گاها از تریبون مجلس حرف‌هایی می‌زنند که شان مجلس را پایین می‌آورند، از طرفی می‌گویند مجلس باید در راس امور باشد، اما خودشان در جهت تضعیف مجلس حرکت می‌کنند، فکر می کنید این قسم رفتارها چقدر نگاه مردم به خانه ملت را مردد خواهد کرد؟
 
مجلس همان طور که حضرت امام (ره) فرمودند در راس امور و عصاره ملت است لذا نمایندگان باید رعایت شئونات مجلس و خودشان را بکنند. من در مورد نماینده خاصی حرف نمی‌زنم، اما گاهی صحبت‌هایی می‌شود که واقعا در سطح مجلس نیست. مردمی که مجلس را نگاه می‌کنند اگر نقطه ضعفی از یک نماینده ببینند به حساب مجلس می‌گذارند، لذا به حق است که در عین حالی که نماینده محترم، مطالبشان را می‌گوید، حرمت همکارانش و نهادهای دیگر کشور را داشته باشد و این حفظ حرمت و شخصیت یک چیز اخلاقی است.
 
طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در دوره‌ای که من هم در مجلس بودم تصویب شد، برای اینکه اگر یک نماینده‌ای در جایی خلافی داشت و کاری انجام داد که در شان مجلس نبوده است، این هیئت به آن رسیدگی کند.
 
توهین به مجلس، توهین به نظام است
 
انتظار این است که افراد دیگر هم شان مجلس را نگه دارند و اگر کسی انتقادی به مجلس دارد باید سازنده باشد و توهین نکند. من دیدم روز گذشته رئیس مجلس از برخی اظهاراتی که از برخی تریبون‌ها شده بود – که من می‌دانم منظورشان چیست اما نام نمی‌برم- انتقاد کرده بود. باید کسانی که تریبونی دارند و مخاطبانی دارند، شان مجلس را حفظ کنند، چون توهین به مجلس، توهین به نظام است.
 
یک عده‌ای ژست می‌گیرند که هر کسی تندروی کند، انقلابی است
 
اینکه این تندروی‌ها در آستانه انتخابات صورت می‌گیرد و اینکه در تریبون مجلس گفته می‌شود که رئیس مجلس دیکتاتور است، روی فکر مردم درباره انتخابات تاثیر نمی‌گذارد و آنها از مجلس ناامید نمی‌کند؟
 
تندروی در سال انتخابات به هیچ‌وجه پسندیده نیست. امیرالمومنین وقتی دیدند که برخی از یارانشان به معاویه توهین می‌کنند، فرمودند که «انی اکره لکم ان تکونوا سبابین»، من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید. اگر بدی دارند، بدی‌ها آنان را بگویید.
 
توهین و فحش و ناسزا پسندیده نیست. نهج‌البلاغه جلوی ما گشوده است و سخنان امیرالمومنین به ما می‌گوید که انتقاد باید سازنده و راهنما باشد و تنش‌زا و از سر لج‌بازی نباشد. انتخابات و غیرانتخابات هم ندارد و پرخاشگری‌ها جز اینکه آب به آسیاب دشمن بریزد ثمری ندارد و لجاجت را بیشتر می‌کند.
 
ما قرآن و اهل بیت را پیش‌روی خودمان داریم. تعبیر قرآن درباره سخن گفتن موسی و هارون با فرعون این است که «فقولا له قولا لینا» با زمان نرم با او صحبت کنید. اما حالا یک عده‌ای ژست می‌گیرند که هر کسی که تندروی کند، انقلابی است، اما این تندروی حتی از جانب چهره‌های انقلابی ما هم خوب نیست، تندروی هرکجایی که باشد بد است.
 
اگر به دولت هم انتقاد داریم باید انتقاد ما سازنده باشد. من بارها گفته‌ام اگر منبری یا خطیب جمعه هستیم، بهتر است که راهکار ارائه کنیم و انتقاد خود را با زبان نرم بیان کنیم. تذکر خوب است، اما پرخاشگری و برخوردهای تند جواب نمی‌دهد و کار را بدتر می‌کند. از طرفی هم این برخوردها دشمنان را شاد می‌کند.
 
خواص امروز بیشتر به درس اخلاق نیاز دارند
 
اینکه از تریبون مجلس گفته می‌شود که کل مملکت دست سه نفر است و منظورشان آقای لاریجانی و آملی لاریجانی و روحانی است، آیا این توهین به کلان نظام و ولی فقیه نیست؟
 
این حرف اصلا درست نیست، حالا این سه نفر هر کسی که می‌خواهند باشند. نظام جمهوری اسلامی، مجلس، دولت، قوه قضاییه، نهادهای انقلابی، سپاه و ارتش دارد. این‌ها همان تندروی‌هایی است که متاسفانه وجود دارد و جواب هم نمی‌دهد.
 
این تندروی‌ها و حرف‌ها نه سازنده است نه مفید، بلکه باعث سوءاستفاده دشمنان هم می‌شود. انسان اگر گفتارش نیش‌دار و زننده باشد و مطابق شرع نباشد، اول به خودش ضربه می‌زند، ضمن اینکه مردم را هم ناامید می‌کند. مردم وقتی نگاه می‌کنند می‌گویند اینها خودشان هم با هم جنگ دارند.
 
تندروی هم برای خود شخص تندرو مطلوب نیست، هم برای جامعه سازنده نیست و هم برای دشمن خوراک تهیه می‌کند، لذا خوب است که پختگی سیاسی داشته باشیم. خیلی‌ها می‌توانند این حرف‌ها را بزنند و مدام انتقاد کنند، اما این نوع رفتارها اصلا خوب نیست.
 
ما امروز نیاز به کلاس اخلاق داریم. من یادم هست در گذشته افرادی مانند آقای مشکینی را دعوت می‌کردیم، که ایشان صحبت‌ اخلاقی می‌کردند و امروز هم نیاز داریم که با علمای وارسته، درس اخلاق داشته باشیم. امروز خواص، بیشتر از مردم به این مورد نیاز دارند.

  تعداد بازديدها: 2308
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84219
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.