تاريخ انتشار: 03 آبان 1398 ساعت 23:09:15
رهبری عالی شرط لازم پیشرفت

گفتم: آقاجون به نقل از سرلشگر سلامي فرمانده کل سپاه نوشتند: آمریکایی‌ها می‌گویند ما قدرت داریم اما به واسطه نداشتن رهبر شکست می خوریم، بزرگ ترین ضعف دشمن نداشتن یک رهبر است.
گفت: تا جایی که می دانم هیچ اندیشمندی در اهمیت کلیدی عامل رهبری در سعادت و موفقیت سازمان و جامعه ابراز تردید نکرده است، اما جوامع بسیاری بوده و هستند که علی رغم برخورداری از رهبران ممتاز متحمل رخوت ، آشفتگی ، شکست و حتی سقوط شدند.
گفتم: یعنی وجود رهبران بزرگ در راس سازمان ، حکومت و جامعه تنها ضامن موفقیت و سعادتمندی نیست؟
گفت: امام علی علیه السلام علی رغم تمایل به عدم پذیرش مسئولیت به ناچار رهبری حکومت پس از خلیفه سوم را پذیرفتند، آیا جامعه در آن دوران و پس از خلافت امام علی (ع) مظهر جامعه سعادتمند و موفق بود؟ آیا ظلم و جنایت در حق امام حسن علیه السلام یعنی خلیفه پنجم و امام حسین علیه السلام در محدوده حاکمیت مستقیم امام علی علیه السلام حادث نشده است؟
گفتم: یعنی وجود مبارک و بی نظیر خلقت پس از رسول مکرم اسلام (ص) حتی در هدایت جامعه اسلامی پس از پیامبر اسلام(ص) به سمت سعادت ، شکوفایی و عزتمندی نمی توانست موثر باشد؟
گفت: امام علی علیه السلام در اولین خطبه فرمودند:
بیعت بايد با رضاى مسلمين و در ملاء عام صورت گيرد.
می دانید نه طمع خلافت دارم و نه حاضر به قبول اين تكليف بودم بلكه به اصرار شما سرپرستى قوم را بعهده گرفتم.
شما را طاقت حمل خلافت من نیست دير يا زود از من روی گردان مي شويد.
پا از دائره حقيقت بيرون نگذاشته و بخاطر عناوين موهوم حق مردم را پايمال نکرده و سفارش و توصيه نمی پذیرم.
جز تقوى هيچگونه امتيازى ميان افراد مسلمين وجود ندارد
بناى حكومت من بر پايه عدالت و مساوات است
تا داد مظلوم را از ظالم نستانم وجدانم آرام نمي گيرد و تا بينى گردن كشان را بر خاك سرد و تيره نمالم خود را راضى نمی توانم کرد.
بدانيد شما را به راه حق خواهم راند و روش پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را كه سال ها متروك مانده است تعقيب خواهم کرد.
كوچكترين انحرافى از فرمان خدا و سنت پيغمبر نخواهم کرد.
هميشه آسايش شما را بر خود مقدم شمرده و فقط به صلاح شما عمل خواهم کرد.
چنانچه اشخاص بر خلاف حق و موازين شرع ثروت و دارائى اندوخته باشند آنها را مجبور خواهم کرد اموالشان را به بيت المال مسلمين مسترد کنند.

گفتم: امام در اولین خطبه پس از بیعت به صراحت و صداقت به مشی حکومتش اشاره می کند.
گفت: دقیقا تنهایی امام از همین نقطه و لحظه آغاز و بسیاری که دیگر تحمل عدالت و سلامت را نداشتند به صف آرایی می اندیشند، رویارویی که تا شهادت امام ادامه دارد و سپس تحمیل صلح به امام حسن و پیمان شکنی با امام حسین و واقعه کربلا ادامه می یابد.
گفتم: یعنی رهبری عالی حتی در سطح امام علی علیه السلام هم شرط کافی برای تحقق جامعه پیشرفته ، پیشرو و سعادتمند نیست؟
گفت: آقاجون شاید موضوع مورد نظر سرلشگر سلامی فمانده کل سپاه به درستی تعبیر نشده باشد در عین حال باید به چند نکته توجه کرد.
اولا مگر بنابر فهم و تاکید شیعه غیبت چیزی جز انتظار دستیابی به شرایط لازم برای تحول اجتماعی منجر به پذیرش ظهور منجی و رهبری آخرین مبشر الهی نیست؟
ثانیا رهبری مناسب یکی از شرایط لازم تحول و پیشرفت اجتماعی است اما شرط کافی نیست.
ثالثا رهبری عالی به زعم بسیاری از کشورها و حکومت ها سال هاست به نظریه رهبری اجتماعی یا خرد جمعی تعبیر و از رهبری فردی فاصله گرفته است.
رابعا کشورهای مذکور از قبیل آمریکا با توسل به همین شیوه میان رهبری - مدیریتی طی نزدیک به سه قرن موقعیت فعلی اعم از اقتصادی تا سیاسی را بعنوان مدل کاربردی موفق تجربه کردند.
خامسا اگر نقل شخص آمریکایی درست باشد به این معناست که سازمان اجتماعی پیشرو آمریکایی اگر از حیث رهبری جامعه نیز به افرادی با ویژگی های رهبری ایران سپرده می شد حتما امروز در شرایطی رویایی قرار داشت.

  تعداد بازديدها: 4122
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84439
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.