تاريخ انتشار: 03 آبان 1398 ساعت 23:43:19
به دروغ گفتند من تظاهرکنندگان را تهدید کرده‌ام / این جنبش مردمی به هیچ حزب یا سفارتی وابسته نیست / امیدوار بودم که تظاهرکنندگان به اقدامات خرابکارانه دست نزنند

سید حسن نصرالله در سخنان امروز خود به تحولات داخلی لبنان و اعتراضاتی که وارد دومین هفته خود شده است، اشاره می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز جمعه در سخنانی گفت: لبنان در شرایط حساسی است و همه باید مراقب گفته‌ها و اعمال خود در این شرایط حساس باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به وضعیت فعلی در لبنان اشاره کرده و آن را حساس خواند و خواهان آن شد که همه در این شرایط مراقب اعمال و گفتار خود باشند.

وی گفت: روز شنبه بعد از آغاز جنبش مردمی که جنبشی محترم و دور از طایفه‌گرایی و فراحزبی است سخنانی را ایراد کردیم که برخی شیاطین و رسانه‌های خلیجی و غیر خلیجی تلاش کردند طور دیگری وانمود کرده و از آن بهره برداری کنند. من گفتم این جنبش مردمی به هیچ حزب یا سفارتی وابسته نیست. این یک جنبش مردمی است که از فرقه‌ها و مناطق عبور می‌کند و درد مردم را بیان می‌کند. برخی رسانه‌ها از روز اول تلاش کرده‌اند به دروغ بگویند من تظاهرکنندگان را تهدید کرده‌ام. ما از تظاهرکنندگان خواسته‌ایم که به احزاب اجازه موج سواری بر روی ناآرامی‌ها و سوء استفاده از اعتراضات را ندهند.

نصرالله ادامه داد: من از هواداران حزب‌الله خواستم در این تظاهرات شرکت نکنند به این دلیل که در این صورت تظاهرات رنگ و وجهه حزب‌الله به خود می‌گرفت و برخی که به دنبال سوء استفاده از موضوع هستند مساله را جور دیگری وانمود می‌کردند و تظاهرات مردم را سیاسی و حزبی کرده و باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شدند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: اتفاقات روزهای اخیر که نتیجه جنبش مردمی است دستاوردهای مثبتی داشته است که باید حفظ شود و مسئولیت آن بر عهده همه مردم است. دستاورد اول آن این بود که دولت را مجبور کرد بودجه را بدون مالیات و عوارض تدوین کند که این در تاریخ لبنان بی سابقه است. دستاورد دیگر این جنبش مردمی این است که دولت را مجبور به اعلام اصلاحات در کابینه و دیگر نهادهای دولتی و تدوین قانون استرداد اموال غارت شده کرد که رویدادی به شدت مهم است گرچه برخی تلاش کردند آن را کم اهمیت جلوه دهند.

وی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم وعده‌هایی که دولت برای اصلاحات داده اجرا نشده باقی بماند. جنبش مردمی باعث شد که مسئولین حکومت شروع به اجرای وعده‌های خود کنند و دولت مصمم است که تصمیماتش را در زمان مقرر انجام دهد. جنبش مردمی ثابت کرد که ملت لبنان برای دفاع از حقوق خود ایستاده ، در مقابل همه فریاد می‌زند و اعتماد به نفسش را بار دیگر به دست آورده و می‌تواند برای تحقق خواسته‌هایش به خیابان‌ها بیاید.

نصرالله در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تلاش برخی جریان‌ها برای خارج کردن تظاهرات از مسیر اصلی‌اش گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد برخی جریان‌ها خواستار ناسزا گویی و تغییر جریان جنبش مردمی هستند. باید خواسته‌های فقرا، افراد بیکار و تظاهرکنندگان معترض مدنظر قرار گیرد و جزو اهداف این جنبش مردمی باشد. جنبش مردمی زمینه را برای جریان‌های سیاسی جهت اصلاح شرایط و مبارزه با فساد هموار کرد ما نیز همراه با دیگر جریان‌ها به سمت اجرای قوانین بازپس‌گیری اموال غارت شده می‌رویم و حافظ این قوانین خواهیم بود.

وی ادامه داد: میشل عون، رئیس جمهور لبنان زمینه گفتگو برای حل مشکلات را فراهم کرده است هرگونه راهکاری باید براساس عدم تعطیلی دولت و نهادهای حکومتی باشد. تعطیلی نهادهای دولتی باعث فروپاشی کشور در شرایط حساس فعلی خواهد شد. ناامنی و تنش باعث شکاف‌های امنیتی می‌شود. حزب الله خلف وعده نمی‌کند و خواستار سرنگونی دولت نیست و برگزاری انتخابات زودهنگام را نمی‌پذیرد. ما از کشور در مقابل تعطیلی نهادهای دولتی و خلأ حکومتی حمایت می‌کنیم و آماده تقدیم آبرو و خون خود برای حمایت از کشور هستیم. اجازه نمی‌دهیم که کشور به خلأ سال‌های قبل بازگردد.

نصرالله پیشنهاد داد اگر تظاهرکنندگان قادر به انتخاب یک رهبری واحد برای بیان خواسته‌های خود نیستند هر تجمع و میدان محل تظاهرات یک نفر را به عنوان نماینده برای گفتگو با رئیس جمهور انتخاب کند. بستن راه‌ها یکی از راه‌های تظاهرات و اعلام نارضایتی مدنی است و ما خود قبلا این کار را کرده‌ایم اما بعد از ۹ روز از بستن خیابان‌ها برخی گروه‌ها و مردم دچار آسیب و خسارت در کار و زندگیشان شده‌اند. علاوه بر این در بستن راه‌ها و جاده‌ها و ایجاد ایست‌های بازرسی به مردم توهین‌هایی شده است و برخی از راه‌های بسته شده به ایست‌های بازرسی دارای گرایش‌های خاص تبدیل شده است. اگر تنها ۵۰ درصد از مردم با بسته شدن راه‌ها موافق هستند پس ادامه یابد.

وی افزود: از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که راه‌ها را باز کنند و کسی از شما نمی‌خواهد که از میدان‌ها خارج شوید بلکه تنها راه‌های عبور و مرور را باز کنید. برخی تلاش دارند که اوضاع را متشنج کنند و این طور القا می‌کنند که ارتش قصد برخورد با تظاهرات را دارد و این صحت ندارد آنچه از ارتش مورد انتظار است حمایت از جنبش مردمی است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به خارج شدن تظاهرات مردمی از مسیر اصلی خود و پول‌های هنگفت هزینه شده در برخی تجمعات اعتراضی گفت: تظاهرات در برخی میادین دیگر جنبش مردمی نیست بلکه برخی سفارت خانه‌ها و جریان‌های خارجی و افراد متمول هزینه‌های هنگفتی را برای تغییر مسیر این تظاهرات سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شاید تغییر و انحراف این مسیر هستیم. آیا این سفارت‌خانه‌ها و جریان‌ها واقعا دنبال منافع ملت لبنان هستند؟ آنچه امروز شعار داده می‌شود خواسته فقرا نیست . ما امروز آماده‌ایم برای اجرای مکانیسم‌های صلح آمیز و قانونی در راستای پایان دادن به طایفه‌گرایی سیاسی گام برداریم.

نصرالله در ادامه به تظاهرکنندگان توصیه کرد برای جنبش مردمی آغاز شده یک رهبری انتخاب کنند چرا که اکنون برخی پشت پرده در حال هدایت تظاهرات‌ها هستند که وابستگی سیاسی و خارجی آن‌ها کاملا مشهود است.

وی گفت: تظاهرکنندگان فعلی دو دسته‌اند؛ دسته اول دلسوزان مردم و کشور که مطالبات بر حق مردم را بازگو می‌کنند. دسته دوم اما احزاب با منافع و مطامع مشخص و وابستگی‌های خارجی به سفارت‌خانه‌هاو نهادهای امنیتی خارجی هستند برخی نیز مفسدان اقتصادی هستند که پرونده‌های قضایی سنگین در دادگاه‌های لبنان دارند وهمان‌ها صدای خود را برای مبارزه با فساد بالا می‌برند. اگر قید محرمانه پرونده‌های آن‌ها را دستگاه قضایی لغو کند خواهیم دید چه کسی فاسد است این تظاهرکنندگان هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی رهبری جنبش آن‌ها را بر عهده بگیرد آیا رضایت می‌دهند که فاسد را با فاسد و شکست خورده را با شکست خورده جایگزین کنند.

نصرالله افزود: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که شرایط در لبنان وارد فاز تسویه‌ حساب‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شده است. آنچه سفارت‌های خارجی به ویژه سفارت آمریکا می‌گوید باور نکنید. ما نگران کشور هستیم برخی دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان هستند. ما نگران این مساله هستیم. ببینید در کشورهای اطراف چکونه تلاش برای جنگ داخلی وجود دارد. حزب‌الله در لبنان جریان قوی‌تر کشور است. ما نگران سرنوشت جریان مقاومت نیستیم بلکه نگران کشور هستیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی در مقایسه تظاهرات فعلی لبنان با قیام امام حسین(ع) گفت: قیام اما حسین (ع) یک جنبش مشخص با خواسته‌ها، شعارها و رهبری مشخص و آماده ایپار و فداکاری بود و من می‌گویم اگر چنین جنبشی شکل بگیرد ما آماده فداکردن خود، اموال و فرزندانمان در راه تحقق آن هستیم اما مقایسه قیام امام حسین(ع) با جنبش فعلی لبنان ممکن نیست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مقاومت در صورت نیاز آماده ورود به میدان است اما اکنون به صلاح نیست که حامیان مقاومت وارد این اعتراضات شوند ما از مردم هم می خواهیم که تظاهرات را ترک کنند. ترک گفتگو با رئیس جمهور و سرباز زدن از پاسخ به پیشنهاد او به معنای هدف قرار دادن کشور و منافعش است.

  تعداد بازديدها: 2619
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84443
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.