تاريخ انتشار: 06 آذر 1398 ساعت 22:43:09
تهران حال خوبی ندارد؛ نفس ها به شماره افتاده است / نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم

شهردار تهران معتقد است با وجود آلودگی هوای پایتخت نیازمند اجرای پروژه‌های پایلوت هستیم چراکه شهر الان حال خوبی ندارد و برنامه‌های کوتاه مدت هم برای کاهش آلاینده‌ها کارساز نیست.

پیروز حناچی عصر چهارشنبه در اختتامیه چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژی در بوستان گفتگو اظهار داشت: البته ایده های خوبی هم در این زمینه در دنیا وجود دارد. به طور مثال، برجی وسط شهر میلان ایتالیا قرار دارد که فضای سبز انبوه و عمودی دارد ما هم باید شیوه های جدید را در این زمینه تجربه کنیم و امیدوارم همکاران در حوزه معماری و شهرسازی این ایده را تعقیب کنند.

وی با بیان اینکه موضوع آلودگی اهمیت ویژه ای در شهر دارد و در اکثر کلان شهرها با این مشکل مواجه هستیم اظهار داشت: در هفته گذشته پدیده نادری در منطقه یک داشتیم که همان جزیره گرمایی است و برای جلوگیری از این مسائل باید تلاش کنیم نگاهمان را تغییر دهیم.

حناچی با بیان اینکه باعث خوشحالی است که قرار است برای منازل مسکونی برچسب انرژی صادر شود، گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم.

شهردار تهران تصریح کرد: در دهه ۷۰ اولین کسی که در حوزه حاکمیتی موضوع مصرف بهینه انرژی را مطرح کرد چیت‌چیان وزیر اسبق نیرو بود، وی همان موقع که مصرف انرژی ارزان بود دستور دادند وسایل خانه و خودروهای تولید داخلی باید برچسب مصرف بهینه انرژی داشته باشند تا مصرف انرژی و آلودگی های ناشی از آن کاهش یابد.

وی ادامه داد: آن زمان بر ضرورت بهینه کردن مصرف انرژی را نمی دانستیم اما اکنون می دانیم مصرف بهینه انرژی در تمامی بخش ها به خصوص ساختمان ها باید در نظر گرفته شود تا میزان مصرف انرژی مشخص شود.

شهردار تهران تصریح کرد: در زمینه مصرف بهینه انرژی نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم و در این زمینه کشور آلمان ۲ تا ۳ قدم از ما جلوتر هستند و آنها برای خرید ساختمان به میزان مصرف انرژی دقت می کنند و بر اساس آن اجاره بها تعیین می شود.

وی با بیان اینکه حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داده گفت: هر چند مصوبه اجرای مصرف بهینه سوخت در اواخر دهه ۷۰ به تصویب رسیده و از اجرای مقررات ملی در این زمینه بیش از ۲ دهه می گذرد.

حناچی افزود: ما بطور نسبی در برخی بخش ها در زمینه انرژی موفق عمل کرده ایم و در بعضی بخش ها در کشور به لحاظ رده بندی انرژی که یکی از آیتم های موجود هر کشور است وضعیت خوبی نداریم و مصرف انرژی در بخش های غیر مولد و تولید ناخالص بالا است.

وی تصریح کرد: کشور چین در ظرف یک دهه ۱۴ برابر انرژی مصرف کرده ولی اکنون ضریب شدت مصرف انرژی را کاهش داده است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب بحرانی در زمینه مصرف انرژی در اروپا اتفاق افتاد و آنها چندین پروژه در مورد کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها انجام دادند و مصرف انرژی از ۱۱ لیتر به ۸ لیتر و در پروژه های بعدی به ۶ لیتر رساندند.

وی گفت: نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم چرا که شهر وضع و حال خوبی ندارد و نفس ها به شماره افتاده است.

حناچی همچنین از راه اندازی مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته شهر تهران در روز دوشنبه هفته آینده خبر داد.

*ایرنا

  تعداد بازديدها: 1006
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84686
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.