تاريخ انتشار: 16 آذر 1398 ساعت 23:13:19
مسعود سلیمانی به همراه ظریف وارد ایران شد؛

با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌ تربیت مدرس که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یک سال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

مسعود سلیمانی استاد دانشگاه تربیت مدرس که به اتهام واهی در آمریکا زندانی بود، شامگاه شنبه به همراه وزیر امور خارجه کشورمان وارد فرودگاه مهرآباد شد.

"دکتر مسعود سلیمانی" شامگاه شنبه در پروازی اختصاصی به همراه "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از آزادی ۱۵ ماه دربند بودن در زندان‌های آمریکا، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌ تربیت مدرس که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یک سال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

در این روند همچنین با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی "ژئو وانگ" شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد./ ایرنا

ظریف: آمریکایی ها بارها به دکتر سلیمانی پیشنهاد داده بودند که در آمریکا بماند

ظریف وزیر امور خارجه ایران امشب (شنبه) 16 آذر ماه در بدو ورود مسعود سلیمانی به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران روز دانشجو را تبریک گفت و افزود: بسیار خوشحالیم در روز دانشجو یکی از بزرگ ترین اساتید و دانشمندان کشور به کشور بازگشتند.

وی با بیان اینکه 14 ماه است آقای سلیمانی استاد ارزنده کشور ما بدون هیچ دلیلی گروگان نیروهای آمریکایی بود، اظهار داشت: آمریکایی ها بعد از اینکه به ایشان ویزا دادند و برای تحقیقات علمی در بالاترین موسسه علمی آمریکا از او دعوت کردند، این استاد دانشگاه را با 500 مقاله علمی بی دلیل دستگیر کردند و امروز برای ما در وزارت خارجه روز خوشی است که پایان این 14 ماه سختی بی نهایت برای آقای سلیمانی، خانم و خانواده محترمشان پایان یافته است و به آغوش کشور بازگشتند.

*پیشنهادی که بارها به سلیمانی شده بود

ظریف ادامه داد: در این دوره بارها به ایشان پیشنهاد شده بود که به جای برگشتن به کشور و یا در زندان ماندن بپذیرد که در آنجا (آمریکا) بماند و این استاد وطن پرست ما این کار را انجام نداد و افتخار می کنم امروز در خدمت این مرد بزرگ هستیم و ایشان به جامعه علمی کشور و خانواده عزیزش برگشته است. به سرکار خانم دکتر ربیعی همسر ایشان که 14 ماه پیگیری کردند و جامعه دانشگاهی کشور که پیگیر موضوع بودند هم تبریک می گویم.

وزیر خارجه همچنین گفت: از شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی نیز تشکر می کنم که تصویب کردند که ما بتوانیم این روز خوب را با تبادل یک زندانی آمریکایی داشته باشیم که به جرم جاسوسی در ایران زندان بود و براساس رأفت اسلامی امروز صبح (شنبه) مورد بخشش قرار گرفت و به آمریکا بازگشت و در برابرش ما امروز این استاد بزرگوار (سلیمانی) را در ایران داریم.

*سلیمانی نشان داد که «ایرانی یعنی چه»

رئیس دستگاه دیپلماسی بار دیگر روز دانشجو و این مناسبت بسیار شیرین را در روز دانشجو تبریک گفت و از سلیمانی که این 14 ماه را تحمل و استقامت کرد و نشان داد که «ایرانی یعنی چه» قدردانی کرد و  افزود: آقای سلیمانی فردا اولین مصاحبه خود را در دانشگاه انجام خواهد داد تا به آمریکایی ها که گفته بودند ما کاری می کنیم که تو دانشگاه و تحقیق را فراموش کنی، نشان دهد که یک دانشمند وطن پرست ایرانی نه کشورش را فراموش می کند و نه دانشگاه و تحقیق را و با علم و فناوری باعث بالندگی هر چه بیشتر این کشور خواهد شد.

*علم و پیشرفتی که مردم ما به آن دست یافتند بزرگ ترین خار در چشم کسانی که خوبی این مردم را نمی خواهند

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی گفت: آمریکا در طول 40 سال گذشته تلاش کرده که جلوی پیشرفت ایران را بگیرد، فشار حداکثری آمریکا هدفش همین بوده که در ایران جلوی پیشرفت ما را بگیرد. آنچه از آقای سلیمانی در پنج ساعتی که افتخار داشتم در خدمت ایشان در هواپیما باشم، شنیدم این بود که بیشترین چیزی که زندانبانان، قضات و دادستان های آمریکایی را عصبانی می کرده، میزان دستاوردهای علمی ایشان بوده است و این نشانگر این است که علم، پیشرفت و فناوری که مردم ما توانستند با اعتماد به نفس به آن دست پیدا کنند، بزرگ ترین خار در چشمان کسانی است که خوبی این مردم را نمی خواهند/ فارس

  تعداد بازديدها: 2719
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84780
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.