تاريخ انتشار: 26 آذر 1398 ساعت 23:27:16
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

گفتم: آقاجون حجت الاسلام عبدالله حاج صادقی مسئول جدید دفتر ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: ولایتمداری یعنی اگر پذیرفتیم این ولی خداست باور کنیم که از خود حکمی نمی‌دهد وقتی ولایت را پذیرفتیم باید نسبت به آن تعبد داشته باشیم و چون و چرا نیاوریم.
گفت: حاج صادقی هم حتما می داند که حضرت باریتعالی در اولین مواجه رسول مکرم اسلام(ص) با فرشته وحی فرمود اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (۱) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (۲) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (۳) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (۴) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(۵) که آیات قرآن مملو از دعوت و تاکید بر اهمیت و کارکرد تفکر و تعقل است.
گفتم: تعبیر ولایتمداری به تبعیت تعبدی لزوما به معنای نهی از تفکر نیست؟
گفت: اگر چه حاج صادقی با اظهار نظر مذکور در صدد نفی تفکر و اندیشیدن نبوده اند، اما استنباط از آیات و روایات به معنای صحت و جامعیت استنباط محقق و عالم نیست، برداشتی که با دانش افزایی و تغییر بسیاری از شرایط می تواند بی هیچ حب و بغضی به بیان متفاوت حتی متضادی برسد.
گفتم: حاج صادقی درصدد القاء صحت برداشت و عمل ولایت فقیه بوده و عملا ولایت فقیه را بری از اشتباه دانسته، لذا همه را موظف به تبعیت می داند.
گفت: بنابر اعتقاد شیعه مصونیت از گناه و خطا صرفا منحصر به چهارده معصوم(ع) است، لذا هر ادعایی به هر مناسبت غلو آمیز و می تواند آغاز انحراف در مبانی اندیشه دینی تلقی گردد، شاید حجت الاسلام حاج صادقی هم به یاد داشته باشند سخن امام خمینی(س) را که بی هیچ تظاهر و ریاکاری به مواردی بعنوان تصمیم یا عملکرد خود در پذیرش تصمیم دیگران بعنوان اشتباه تاکید فرمودند.
گفتم: ولایت فقیه بنابر اصل ۱۰۷قانون اساسی توسط نمایندگان مجلس خبرگان انتخاب و معرفی می گردد، انتخابی که مانند مرحوم آیت الله منتظری با گذشته بسیار درخشان که به سرانجام نمی رسد یا رهبری معظم که به عنوان گزینه اصلح مطرح و علی رغم مخالفت خودشان انتخاب می شوند، رهبری که باید  بنابر اصل ۱۱۱قانون اساسی بطور مستمر توسط مجلس خبرگان نظارت گردند که حتما در قرابت با نظریه پردازی امثال حاج صادقی نیست.
گفت: فارغ از لزوم نظارت پذیری ولی فقیه که توسط اصل ۱۱۱قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، تبعیت غیر تعبدی در باور و اعتقادات فکری،  توسط علمای دینی مکرر و مستمر بعنوان حکم دینی مردود شمرده می شود، چنانکه مسئله اول تمام رساله های عملیه تاکید دارند عقيده مسلمان به اصول دين بايد از روی دليل باشد ولی در احكام غير ضروری دين بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روی دليل به دست آورد، يا به دستور مجتهد رفتار نمايد و يا از راه احتياط طوری به وظيفه خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، بنابراین برخلاف نظر مسئول جدید دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه تبعیت از ولایت مطلقا به معنای تعطیلی عقلانیت و اجتهاد نیست.
گفتم: آیا وقتی رهبری معظم بعنوان فقیه جامع الشرایط و علی رغم تجربه حداقل ۱۰ نوبت اجرایی، که طی ۷ سال دوران ریاست جمهوری و ۳۰ سال رهبری دارند به صراحت فرمودند: بنده در این قضیّه سررشته ندارم، یعنی تخصّص این کار را ندارم، اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت می کنم آیا مسئول جدید دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه، نباید در برداشت انحصار نظریه پردازی به شخص مقام معظم رهبری و لزوم تبعیت تعبدی تشکیک و تجدید نظر کنند؟
گفت: شاید حاجی صادقی با نگاه به موقعیت خود در یک مجموعه نظامی که بر صدور امریه با تیتر به فرموده استوار است به چنین برداشتی از لزوم تبعیت  سلسله مراتبی یکسویه از حاکم دینی رسیده باشد.
گفتم: رهبری معظم در چند نوبت فرمودند در موارد اختلافی سران با امام بحث می کردیم، اگر امام را قانع می کردیم نظر ما را می پذیرفتند، استدلال امام را پذیرفته و عمل می کردیم و مواقعی که متقابلا قانع نمی شدیم تعبدا به نظر امام عمل می کردیم.
گفت: آقاجون توضیح مذکور را حداقل در دو نوبت حضورا از مقام معظم رهبری شنیده ام.
اولا استنباط عالم دینی از آیات و روایات لزوما به معنای صحت و جامعیت برداشت عالم نیست.
ثانیا اصولا تاکید بر اجتهاد در مذهب شیعه چیزی جز اصرار بر عقلانیت ، استمرار استنباط عالمانه و پرهیز از تبعیت تعبدی نیست.
ثالثا رهبری در چند نوبت به صراحت ولی فقیه را در چارچوب قانون اساسی معتبر شناخته و تابع شرایط و حاکمیت قانون می دانند.

  تعداد بازديدها: 3653
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84881
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.