تاريخ انتشار: 09 دي 1398 ساعت 20:53:48
تولید ملی یا کولبری

گفتم: آقاجون کاسبان تیتر ساز و اهل بازار مکاره سیاست پس از قصه پردازی کودک زباله گرد به مرثیه خوانی کودکان کولبر رسیدند.
گفت: فضای غیر اخلاقی خبرسازی کشورمان به شدت به دروغ پردازی و داستان سرایی مبتلا است.
گفتم: یعنی خبر فوت دلخراش کودکان کولبر در برف و کولاک کوهستان صحیح نبود؟
گفت: کودکان مذکور اولین و آخرین قربانیان ارتزاق به قیمت جان نیستند، اما باید متوجه تلاش برخی برای پاک کردن صورت مسئله ی چرایی معضل فقر و آثار مخرب کولبری بر پیکره ی رو به زوال تولید ملی متمرکز بود.
گفتم: کولبر و کولبری چیست؟
گفت: پس از بازارچه های مرزی و مبادلات پیله وری که با هدف اعلامی رفع موقت مشکلات اشتغال و معیشت مرزنشینان انجام شده بود، احمدی نژاد رییس جمهور وقت نیز در اولین سفر استانی به کردستان در حین سخنرانی گفت: با توجه به درخواست مرزنشینان و با هدف مساعدت و ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات معیشتی مرزنشینان معابر مرزی برای مبادله محدود کالا بین اتباع دو کشور ایجاد می شود.
گفتم: ایجاد چند معبر با هدف مبادله کالا و ارزاق تولیدی مناطق مرزی توان رفع مشکل اشتغال و معیشت مرزنشینان را داشت؟
گفت: پس از دستور رییس جمهور حدود ۵۷ معبر مرزی در استانهای مرزی ایجاد شد.
*مرزنشینان تحت عنوان کولبر با ارائه کارت ملی می توانند با عبور از مرز نسبت به تحویل و انتقال پته های یکسان به داخل اقدام کنند.
*کولبر هیچ سهمی در کم و کیف بار نداشته و صرفا مبلغی بعنوان مزد دریافت می کند.
*معابر روزانه پذیرای تردد بالغ بر هزار کولبر هستند.

گفتم: چه حجمی از کالهاای مصرفی توسط کولبری وارد می شود؟
گفت: براساس آمار غیر رسمی قریب به ۷۰ - ۶۰ هزار کولبر با عبور از معابر، بسته دریافتی را به داخل منتقل می کنند در حالیکه کولبری معکوس وجود ندارد حجم کالهاای وارده طی ۲۲۰ روز کاری سال حدود ۲۰ میلیون بسته است.
گفتم: کالای وارده از معابر علی الظاهر بخش اعظمی از بازار مصرف را تامین می کنند.
گفت: کالای کولبری از معابر قانونی فاقد گمرک وارد می شوند کالای کولبری بدلیل معافیت از حقوق گمرکی و مالیات رقابت ناپذیرند.
*مبارزه با کالای قاچاق به دلیل ورود و توزیع کالای کولبری غیر قابل رهگیری و عملا ناممکن است.

گفتم: بنابراین حجم عظیمی از کالای مصرفی بازار شامل کالاهای کولبری است؟
گفت: علاوه بر معابر معاف از حقوق گمرکی و مالیات کولبری با معضل دیگر به نام کالای ته لنجی است، احمدی نژاد در سفر استانی ۸۴ در جمع مردم بندر گناوه گفت اینجا علام می‌کنیم ته لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به سالی ۴بار محدود گردد اگر می توانید سالی ۱۲ بار بروید دولت هیچگاه نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد.
گفتم: کالای های ملوانی و ته لنجی علی الظاهر باید بسیار محدود همراه کارکنان شناور باشد.
گفت: استان بوشهر به تنهایی دارای ۲۰۰۰ شناور ثبت شده با حداقل ۲۰ هزار خدمه است.
*بالغ بر ۴۰هزار نفر در بخش تخلیه بار ته لنجی فعال هستند.
*شهر گناوه به تنهایی حداقل ۱۰ بازار بزرگ فروش اجناس ته لنجی دارد که برای چهار استان حداقل بالغ بر صدها بازار بزرگ و کوچک خواهد بود.

گفتم: حجم کالای ته لنجی ورودی چقدار است؟
گفت: فرماندار یکی از شهرهای کوچک بندری خوزستان ضمن دعوت از هموطنان برای سفر به جنوب تاکید کرد بازار ته لنجی شهر روزانه توسط کالای ورودی با ۲۸۰ شناور ۲ تا ۵۰۰ تنی تامین می شود.
*با فرض متوسط ظرفیت حمل بار ۲۰ تن برای هر شناور روزانه بالغ بر ۵۰۰۰ تن کالا فقط در این بندر تخلیه می شود که برای ۲۲۰ روز کاری کالای وارداتی معادل ۱۲۰۰هزار تن خواهد بود.
*اگر سهم هر استان جنوبی را تنها استفاده از ۲۰ بندر و اسکله بدانیم سالانه بالغ بر ۲۲۰ میلیون تن تخلیه کالای معاف از گمرکی و مالیات خواهیم داشت.
*برای درک اهمیت موضوع باید بدانیم که کالای ته لنجی مذکور حداقل معادل ۵۰٪ ظرفیت تخلیه بار بندر شهید رجایی است.

گفتم: شکل دیگری از ورودی قانونی معاف از گمرکی و مالیات داریم؟
گفت: سالانه بالغ بر ۵ میلیون مسافر بازگشتی از سفر خارجی و حداقل ۵ میلیون مسافر جزایر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تجاری کشورمان نیز حامل حجم بسیار عظیمی از کالای مصرفی همراه مسافر هستند که متاسفانه برآورد دقیق از حجم کالای ورودی وجود ندارد.
گفتم: با وجود واقعیت مذکور مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولید ملی شوخی نیست،؟
گفت: آقاجون علاوه بر واقعیت مذکور باید به نکته دیگری توجه کرد، پرداخت قیمت کالای ورودی از مجاری قانونی معاف از گمرکی و مالیات با چه مکانیسمی پرداخت می گردد.
*باید روزی مشخص شود که گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی بازار کالای ورودی مذکور چگونه انجام می شود.

  تعداد بازديدها: 2692
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84997
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.