تاريخ انتشار: 20 دي 1398 ساعت 20:33:58
تمام چیزهایی که اکنون با آن‌ها مقابله می‌کنیم، نتیجه منابعی هستند که با برجام در اختیار ایران قرار گرفت

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر در راستای تلاش دولت این کشور برای کارشکنی در روند اجرای برجام، ادعاهایی را علیه آن مطرح کرد.

به نقل از شبکه فاکس نیوز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، شب گذشته در گفت‌وگو با این شبکه در انتقاد از اظهارات جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا مبنی بر این که «ترامپ بر بی‌اثر کردن هر کاری که باراک اوباما[رئیس جمهور پیشین آمریکا] انجام داده بود متمرکز بوده و می‌خواهد در راستای تلاش برای به تحقق پیوستن نقشه‌های خیالی‌اش، خطر جنگ مستقیم با ایران را ایجاد کند»، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت: این یک وهم است که فکر کنیم توافق هسته‌ای برای آمریکا خوب بود و از جان آمریکایی‌ها حفاظت می‌کرد. کارزارهای ترور و سامانه‌های موشکی‌ای بودند که در طول دوره برجام[توافق هسته‌ای] وسایل اجرای آن فراهم شده و پیشرفت کردند. پولی که حکومت ایران مجاز به در اختیار داشتن آن شد، موجب تامین[مالی] شبه‌نظامیان شیعه شدند و این‌ها کسانی بودند که سرانجام یک آمریکایی را کشتند.

پمپئو در ادامه اظهار کرد: موضوع، بی‌اثر کردن آن‌چه اوباما انجام داده نیست. موضوع، حفاظت و دفاع از مردم آمریکاست. رئیس جمهور ترامپ در این باره واقعا ثابت‌قدم بوده است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره توافق هسته‌ای، گفت: تمام چیزهایی که ما در حال حاضر با آن‌ها مقابله می‌کنیم، نتیجه مستقیم منابعی هستند که در نتیجه آن توافق وحشتناک، در اختیار حکومت[ایران] قرار گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بار دیگر با مطرح کردن ادعاهایی بی‌اساس، به دفاع از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی طی یک حمله پهپادی در ۱۳ دی ماه پرداخت که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام شد.

به گزارش ایسنا، دولت فعلی آمریکا با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای و خروج از آن در ماه مه سال ۲۰۱۸، ضمن بازگرداندن تحریم‌های گذشته این کشور بر ایران، تحریم‌های جدیدی نیز بر کشورمان اعمال کرده است.

این تحریم‌ها که تامین کالاهای بشردوستانه مانند دارو را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند، همچنان که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این مطرح کرده بود، مصداق تروریسم اقتصادی به شمار می‌آید.

علاووه بر این، مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با "فاکس اند فرندز" گفته بود که «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ قرار است در روزهای آتی با متحدانمان تماس بگیرد تا به آمریکا ملحق و از توافق فاجعه‌بار ایران خارج شوند و از ایران بخواهند که از رفتارهای تروریستی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشد.»

پاسخ فرانسه و روسیه که از اعضای برجام هستند، به این تحریک آمریکا منفی بوده است و بر تداوم پایبندی خود به برجام تاکید کرده‌اند.

دفاع پمپئو از اقدام تروریستی آمریکا علیه سردار شهید سلیمانی، در حالی مطرح می‌شود که مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نقش شاخص سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم و شکست داعش، وی را یک قهرمان بی نظیر در ایران و منطقه دانست و مراسم تشییع پنج ملیونی وی در تهران و سایر شهرهای ایران و عراق را نشانه اشتباه محاسباتی آمریکا در این اقدام تروریستی دانست.

وی همچنین با اشاره به پاسخ متناسب و قدرتمند ایران، بر عزم قاطع ایران در دفاع از مردم و سرزمین خود تاکید نمود و در عین حال اضافه کرد که ایران قصد جنگ ندارد.

*ایسنا

  تعداد بازديدها: 1019
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85142
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.