تاريخ انتشار: 23 دي 1398 ساعت 23:13:21
۴۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب / برخی روستاهای چابهار زیر آب رفته اند / وزارت بهداشت: تا کنون موردی از اپیدمی بیماری‌های واگیردار نداشته‌ایم / یک فوتی و ٨ مصدوم / دارایی بسیاری از مردم را آب برد / همچنان ۲۰ مسیر ارتباطی سیستان و بلوچستان بسته است / طغیان بی‌سابقه رودخانه‌های فصلی در جاسک / محیط زیست: مردم سیلزده سیستان و بلوچستان مراقب تمساح‌ها باشند؛ احتمال خروج گاندوها از برکه وجود دارد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

احمد علی موهبتی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با وجود ۲ سد بزرگ پیشین و زیردان در منطقه و سرریز شدن آنها در منطقه دشتیاری و باهوکلات روستاها در محاصره سیل قرار دارند.

وی ادامه داد: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در ثانیه از سطح زیردان و پیشین سرریز کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: لطف خدا شامل حال ملت ایران شده و برف و باران سراسر کشور را فراگرفته درحالی‌که سال گذشته در چنین ایامی در این استان همه‌ی سدها بی‌آب بود و در قریب به ۲۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام ‌می‌شد.

وی افزود: امسال باران رحمت الهی در چندین نوبت سراسر سیستان و بلوچستان را فرا گرفته و طی ۴۸ ساعت گذشته بارندگی‌های بسیار خوبی در منطقه داشتیم که البته در شمال این استان کمتر و در جنوب در برخی مناطق به ۲۱۸ تا ۲۲۰ میلی‌متر رسیده که شرایط جاری شدن سیل در تمام مسیرها و رودخانه‌ها را فراهم کرده است.

موهبتی اظهار داشت: به جهت پیش‌بینی‌های قبلی، اطلاع رسانی به مردم و تشکیل ستادهای مدیریت بحران برای پیشگیری از وقایع قبل از این سامانه صورت گرفت و با همدلی که بین مردم و مسوولان، مدیریت بحران و همه‌ی دستگاه‌ها در این ایام وجود داشت تلفات جانی که اصل اول شرایط بحران است بجز یک مورد آنهم در سرباز مورد دیگری گزارش نشده است.

وی ادامه داد: بخش بعدی شرایط اسکان و کمک به ساماندهی ارائه خدمات به مردم است که در حد مطلوب نیست و باید بیش از این تلاش کنیم و در روزهای آینده این تلاش‌ها باید جدی‌تر صورت گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در منطقه کنارک و زرآباد خسارت‌های زیادی وارد شده و ارتباط زمینی قطع است و در برخی قسمت‌ها پل‌ها خراب و ارتباطات جاده‌ای نیز قطع شده و تاکنون کمک‌رسانی با قایق‌ انجام می‌شده است.

وی بیان کرد: اما شرایط بگونه‌ای است که در برخی مناطق به علت شدت آب قایق‌ها نیز نمی‌توانند بروند و در جاهای دیگر که میزان آب کاهش یافته حتی ماشین و قایق هم نمی‌توانند عبور کنند و برای امدادرسانی نیازمند بالگرد هستیم.

موهبتی اظهار داشت: امکانات مورد نیاز را هلال احمر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، دستگاه‌های خدماتی آب و برق و مخابرات و مجموعه دستگاه‌های دیگر در حوزه خدمات فراهم کرده و همه پای کار هستند و آمادگی کامل دارند.

وی تاکید کرد: امیدواریم پشتیبانی لازم برای ارائه حداقل اقلام غذایی فراهم شود زیرا هم‌اینک برق قطع است و نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند و برخی نیازمندی‌های غذایی باید به مردم رسانده شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بعد از این فاز بررسی خسارت‌ها صورت خواهد گرفت و بخش ارتباطات و امکانات دسترسی به روستاها فراهم می‌شود و بازسازی را در جاهایی که خسارت وارد شده انجام خواهیم داد.

وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: سبد غذایی باید به مناطق سیل‌زده ارسال شود و به شدت نیازمند بالگرد هستیم زیرا در برخی از مناطق به دلیل آب فراوان حتی قایق‌ هم نمی‌تواند ورود کند.

موهبتی تصریح کرد: هم‌اینک تنها یک بالگرد از هلال احمر بندرعباس به این منطقه آمده و بالگردهای مرکز استان نیز به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا نتوانسته‌اند به منطقه سیل‌زده ورود کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل شدت سیلاب حتی پنج فروند بالگرد هم کم است افزود: بالگردها باید هرچه سریعتر از زاهدان به این منطقه آمده و از کرمان نیز انتظار داریم در این زمینه کمک کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با همت مردم و همکاری ستاد مدیریت بحران تاکنون خسارت جانی جز یک مورد در رودخانه سرباز نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: سر ریز آب در سد پیشین در بعضی از ساعات به سه هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در ثانیه و در سد زیردان به ۲ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده و هم‌اینک همه‌ی آب در منطقه دشتیاری، پلان و باهوکلات آمده و روستاها در محاصره هستند و جاهایی که در محاصره سیل نیستند نیز راه‌های ارتباطی قطع است.

موهبتی تصریح کرد: منطقه کنارک و زرآباد زیرآب هستند و راه‌های دسترسی تا حدودی قطع شده و حتما باید بالگرد به اندازه کافی به این منطقه اعزام شود تا حداقل آذوقه را برای مردم ارسال کنیم.

 

برخی روستاهای چابهار زیر آب رفت 
همچنین دیروز معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خسارات سیل به جنوب بلوچستان و چابهار بالاست، درحالی که غالب روستاها در محاصره‌ هستند و یا زیر آب رفته‌اند و نیاز فوری به حداقل سه فروند بالگرد داریم.
 

رحمدل بامری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از شب گذشته تاکنون بین 70 تا 100 میلیمتر در جنوب بلوچستان باران باریده و درحال حاضر غالب روستاهای شهرستان چابهار یا در محاصر سیل هستند و یا تخلیه شده و زیرآب فرو رفته‌اند.

وی افزود: خوشبختانه با تمهیدات فوری از خسارات جانی جلوگیری شده است اما خسارات سیل بالاست و باتوجه به نیاز فوری به امداد رسانی به حداقل سه‌بالگرد نیاز داریم؛ در صورتی که نتوانیم به روستاهای سیل زده به موقع امداد رسانی کنیم امکان خسارات جدی به زیرساخت‌های ارتباطی و قطع ارتباط تلفنی با روستاها کامل محتمل است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار تاکید کرد: درحال حاضر تقریبا تمامی محورهای فرعی زیرآب رفته و محور اصلی چابهار_سرباز به طول 30 کیلومتر هم کاملا زیرآب است.

بامری خاطرنشان کرد: میزان بارندگی به حدی بوده که سد زیردان در جنوب بلوچستان در طول عمرش برای اولین بار دیشب سرریز شده و 50 میلیون مترمکعب ورودی فقط در 8 ساعت داشته است، با توجه به اینکه روستاهای چابهار در تلاقی سد زیردان و سد پیشین هستند و سدها سریز و دریچه‌های سدها بازشدند بنابراین قالب روستا زیر آب رفته است و نیاز به امداد فوری دارند.

 

وزارت بهداشت: تا کنون موردی از اپیدمی بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده نداشته‌ایم / یک فوتی و ٨ مصدوم

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، با تشریح تمهیدات وزارت بهداشت در خصوص جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، گفت: تیم‌های بهداشت محیط، سلامت در بلایا و گروه بیماری‌های واگیر به این استان‌ها اعزام شده‌اند و تا کنون موردی از اپیدمی بیماری‌های واگیر در این مناطق نداشته‌ایم.

دکتر محمداسماعیل مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت برای کاهش آثار مخرب سیل در استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، گفت: از روز جمعه ۲۰ دی ماه و به دنبال اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر شدت گرفتن بارش‌ها در هفته آتی، ما نکات مورد توجه خود را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ کردیم. نکاتی مانند آمادگی کامل مراکز اورژانس پیش‌بیمارستانی،‌ مراکز بهداشتی و درمانی با توجه به اصل عدم غافلگیری، توجه به باز بودن مسیر دسترسی به مراکز درمانی، مراقبت از تجهیزات و بخش‌های آسیب‌پذیر مراکز بهداشتی که عموما در طبقات زیرین ساختمان‌ها قرار دارند و.... همگی پیش از بحرانی شدن شرایط به مراکزمان ابلاغ شده بود.

آمار مصدومان و فوتی‌های سیل سیستان و بلوچستان

وی در خصوص آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در استان سیستان‌و بلوچستان گفت: طبق آخرین آمار ارائه شده به ما در صبح روز ۲۲ دی ماه، شهرستان‌های متاثر از سیل در این استان، ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، سراوان، سرباز، کنارک،‌ میرجاوه و نیک شهر است. در مجموع تا روز مورد اشاره، از شهرستان‌های یادشده هشت نفر مصدوم شدند که به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ همچنین ۱۲ خانم باردار به مراکز مراقبتی و یا مراکز زایمان منتقل شده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه گزارش نشده است و تنها یک مرد حدود ۲۵ تا ۲۸ ساله در شهرستان سرباز فوت کرده‌ است.

اعزام تیم‌های بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر به استان‌های درگیر سیل

کلرزنی آب شهرستان‌های درگیر سیل

مشاور وزیر بهداشت اظهار کرد: تیم‌های بهداشت محیط، بلایا و گروه بیماری‌های واگیر به تمام شهرستان‌ها اعزام شده‌اند. یکی از کارهایی که این تیم‌ها انجام داده‌اند، توزیع کلر بوده است البته؛ در نقاطی که خطر ورود فاضلاب‌ به آب شرب وجود داشته است و یا به تشخیص تیم بهداشتی لازم بوده است، میزان کلر آب دو برابر شده است.

وضعیت استان کرمان

وی در خصوص شرایط جوی استان کرمان، بیان کرد: از آنجایی که مردم به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها آمادگی‌ کافی داشتند، مشکل خاصی در این استان پیش نیامده است تاجایی که هیچ مصدوم و کشته‌ای از این استان گزارش نشده است. تا صبح روز یکشنبه ۲۲ دی ماه راه ارتباطی ۴ روستا قطع بوده است اما هلال‌احمر و اورژانس با تمام توان خود در حال امدادرسانی به مردم هستند.

این مقام مسئول همچنین درباره فراگیری خدمات وزارت بهداشت در سیل استان هرمزگان، تاکید کرد: در شهرستان جاسک در استان هرمزگان، راه ارتباطی شش روستا قطع شده است، اما خوشبختانه ارتباط با بهورز در خانه بهداشت برقرار است. ۳ خانه بهداشت و ۲ مرکز بهداشتی درمانی نیز دچار آب گرفتگی شده‌اند که خوشبختانه خسارت جدی به بار نداشته است. همچنین هیچ گزارشی از بروز مشکل برای گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، کودکان و سالمندان دریافت نکرده‌ایم.

تمهید وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده

وی در خصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، خاطر نشان کرد: تاکنون یک مورد بیماری اپیدمی گزارش نشده است؛ چراکه از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده و هشدارهای کافی به مردم داده شده است. معمولا هر فصلی با توجه به نوع آب و هوای خاص خود، بیماری خاص خود را دارد. خوشبختانه موج اول آنفلوآنزا در کشور فروکش کرده است و اگر به دلیل برودت هوا و فراهم شدن سایر شرایط، بستر برای بروز موج ‌بعدی این بیماری فراهم شود باز هم انتظار مشاهده آنفلوآنزا با شدتی که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم را نداریم؛ چراکه سطح ایمنی بدن افراد افزایش یافته و طبق بررسی‌های اپیدمیولوژی وقوع شرایط مشابه با ماه‌های گذشته دور از انتظار است، اما بعید نیست.

مطلق ادامه داد: بیشتر نگرانی‌ ما هنگام وقوع سیل بیماری‌های دستگاه گوارشی است بررسی ۱۴ بیماری سندرومیک و مراقبت از این نوع بیماری‌ها، بخشی از انجام وظایف ما است که در حال حاضر نگرانی خاصی برای بروز بیماری‌های سندرومیک نداشته‌ایم. مراقبت‌های سندرومیک تشدید شده مانع از بروز بیماری‌های سندرومیک نام برده می‌شود.

خطر مارگزیدگی در مناطق سیل‌زده

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم‌بارش‌ها می‌تواند منجر به تخریب لانه‌ مارها و سایر حیوانات گزنده شده و آنها را به میان مردم هدایت کند، بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم درخصوص برخورد با این موارد تاکید کرد و افزود: پس از آموزش‌های لازم، واکسن و داروهای کافی از طریق ما به مراکز بهداشتی توزیع می‌شود تا مشکلی برای کمبود دارو نداشته باشیم. در حال حاضر نیز برای استان‌های سیل‌زده بررسی‌های کافی صورت گرفته است. از طرفی تجربه سیل ابتدای سال جاری توانست باعث آگاهی بیشتر مردم و مسئولین باشد.

 

سیل زدگان سیستان و بلوچستان بی خانمان شده‌اند / نیاز شدید به کمک‌های امدادی
سیل در سه روز گذشته خسارت ژهای شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساختهای جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه دار و ندار مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئولان از جمله فرمانداران مناطق خسارت دیده از جمله دلگان و نیز استاندار از استانهای معین شامل کرمان و هرمزگان و مقامات مسئول کشوری و نیز مردم در سراسر کشور خواسته هر چه سریعتر به شتاب مردم مناطق سیل زده بشتابند و برای این منظور لیستی شامل اقلام مواد غذایی و تجهیزات امدادی برای کمک رسانی اعلام کرده‌اند.

حال در شرایطی که خود استانهای معین همچون کرمان در منطقه جنوب اش و هرمزگان در منطقه جاسک درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال احمر در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک رسانی به هم هستند.

فرماندار دلگان: دارایی بسیاری از مردم را آب برد

فرماندار دلگان گفت: بارش های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه، دارایی بسیاری از آنان را آب برده است.

مجتبی شجاعی افزود: اکنون ضروریست مدیران ملی برای اینکه اندکی از آلام کشاورزان و دامداران خسارت دیده کاهش پیدا کند، نوید جبران خسارت های کشاورزان و دامداران را در اولویت کاری خود قرار دهند. گرچه رحمت الهی پر از برکت و آبادانی در آینده خواهد بود اما بودند افرادی که کل دارایی شان دو تا سه دام بود که آنها را آب با خود برد.

استاندار: سیل زدگان سیستان و بلوچستان به حمایت ملی نیاز دارند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیل زدگان واقع شده در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوارها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

احمدعلی موهبتی، شب گذشته در بازدید از مناطق سیل زده چابهار و نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان افزود: به بالگرد، قایق، مواد غذایی، آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری‌ها استان های معین و ستاد مدیریت بحران کشور امروز پای کار می آیند.

موهبتی ادامه داد: حجم خسارت وارده به منازل، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت ها و راه های ارتباطی بسیار بالاست.

وضعیت زاهدانِ سیل‌زده از زبان نماینده شهر

نماینده زاهدان گفت که سیل اخیر در این شهرستان باعث خرابی‌ خانه ها شده است.

حسینعلی شهریاری با اشاره به وضعیت شهر زاهدان در پی سیل اخیر در این شهرستان گفت: این سیل، خرابی‌ها به دنبال داشته به خصوص در حاشیه زاهدان که ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد و اکثر خانه‌ها خشت و گلی استو افراد مستضعف در این خانه‌ها ساکن هستند، تعدادی از آنها مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های خود را بپوشاندند تا مشکلی برای آنها به دلیل بارندگی‌های زیاد ایجاد نشود.

محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب/ درخواست اعزام بالگرد به منطقه

کدخدایی، یک عضو شورای شهر بنت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب به ایسنا اعلام کرد متاسفانه طی سه روز اخیر از روستاهای بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم. شاهد بارش باران شدید در شهر بنت هستیم به گونه‌ای که حدود ۱۷۳ میلی‌متر باران باریده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر قطع برق و تلفن، تمامی راه‌های دسترسی به این روستاها مسدود شده است این منطقه حدود ۱۰ هزار نفر سکنه دارد. شهر بنت از توابع شهرستان بنت در استان سیستان و بلوچستان است.

یخبندان شدید در خاش

به دنبال وقوع بارش باران سنگین و برف زمستانی در خاش و تفتان که منجر به سفیدپوش شدن قله، ارتفاعات، کوهپایه و دامنه های قله آتشفشانی نیمه فعال جنوب شرق کشور شده، سرما و یخبندان شدید این شهرستان مرزی را فرا گرفته است.

بارش ۱۷۵ میلی متری باران در پائیز و زمستان خاش گر چه در مقایسه با بارش های ۳۰۰ میلی متری سال های قبل فاصله دارد، اما با پر شدن و آبگیری سدها و بندهای خاکی و سنگی و ملاتی و سازه های منابع طبیعی و آبخیزداری کمکی بزرگ به تقویت سفره های زیرزمینی می شود.

نماینده مردم زابل در مجلس: نبود زیرساخت‌ها خسارت بالایی به سیستان وارد کرده است

یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه باعث شده تا سیل به مردم استان خسارت بالایی وارد کند.

حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سیل اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد، در صورتی که این سیل قابل پیش‌بینی بود اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها سیل به استان سیستان و بلوچستان خسارت زیادی وارد کرده است.

وی اظهار کرد: بنده از وزارت کشور، نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان گلایه‌مند هستم، چرا که در ابتدای امسال نیز مختصر سیلی در سیستان آمد و خساراتی برجای گذاشت. براساس مصوبات ستاد بحران باید لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شد و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل صورت می‌گرفت، اما نه تنها اقدامی نشده بلکه خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. ظاهرا پیشگیری برای برخی از مسئولان اصلا معنایی ندارد.

سیل مدارس دشتیاری و پلان چابهار را تعطیل کرد

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و عصر منطقه دشتیاری و پلان در چابهار امروز دوشنبه ۲۳دی ماه تعطیل است، اما امتحانات نهایی متوسطه دوم به قوت خود باقیست.

مرکز مدیریت راهها نیز اعلام کرد: محورهای ایرانشهر - مهرستان / سرباز - مهرستان/ مهرستان - سوران/ فنوج _ اسپکه/ بزمان_ دلگان/ ایرانشهر _ دلگان/ نیکشهر_ کنارک که به علت طغیان رودخانه محلی مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.

ریزش آوار جان دختر ۵ ساله سراوانی را گرفت

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان گفت: ساعتی قبل بر اثر ریزش آوار در کهک سراوان یک دختر بچه ۵ ساله جان باخت.

فریبرز راشدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در سه روستای سراوان حادثه ریزش آوار گزارش شده است، افزود: هم‌چنین دو حادثه دیگر ریزش آوار در دزک و روستای محمدی سراوان رخ داد که دو نفر مصدوم و توسط دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان رازی سراوان منتقل شدند.

نجات مفقودان سیلاب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: مفقودان سیلاب مناطق جنوبی استان با تلاش و همت نیروهای امدادی نجات پیدا کردند.

رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: روز گذشته پنج نفر از ساکنان روستای رادو از توابع دشتیاری چابهار در سیلاب مفقود شدند که تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر پس از ۵ ساعت جستجو توانستند این نفرات را نجات دهند. این مفقودان در رودخانه و کانال روستای جماعت‌زهی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم با اشاره به گزارشات مردمی مبنی بر غرق شدن یک نفر در رودخانه سرباز، گفت: نجاتگران جمعیت هلال احمر استان در قالب دو تیم جسد این فرد را طی دو ساعت عملیات در رودخانه سرباز پیدا کردند و به نیروی‌های انتظامی تحویل دادند.

مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند

حزب اعتماد ملی استان سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای در رابطه با سیل این استان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهادهای امداد رسان مسئول، از همه مردم ایران و نهادهای غیردولتی مرتبط تقاضا کرد برای کمک به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان بکوشند.

متأسفانه به نظر می رسد نه تنها هیچ‌گونه دانش و توانی در زمینه آمادگی برای مقابله با بحران‌های این چنینی در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد، بلکه استفاده از تجربیات دیگر کشورهای جهان و یا حتی درس گرفتن از تجربیات موجود منطقه‌ای نیز -مانند آنچه در بحران های گذشته از جمله سیل پیش آمده در ابتدای امسال رخ داد- نیز جایی در نحوه‌ی مدیریت بحران‌زده‌ی متولیان امر ندارد.

به این خاطر است که مردم استان سیستان و بلوچستان به مانند دیگر مردم کشور و البته با شدت بیشتری در طی چند دهه و بطور سالیانه در حال تجربه حوادث تکراری و از یک نوع هستند.

از اواخر هفته گذشته سازمان هواشناسی هشدارهایی درباره بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور اعلام کرده بود. این بارش‌ها که از اواخر روز جمعه آغاز شده، بخش‌های زیادی از استان‌ سیستان و بلوچستان، به ویژه جنوب آن را درگیر کرده است. در مجموع ۱۳ شهرستان این استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند و برخی از آنها به شکل کامل در سیل محاصره شده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

 

طغیان بی‌سابقه رودخانه‌های فصلی در جاسک / فرماندار: راه‌های ارتباطی با بشاگرد و سیستان و بلوچستان قطع است
فرماندار جاسک به تشریح آخرین اتفاقات روستاهای سیل‌زده در این شهرستان پرداخت.

محمد رادمهر اظهار کرد: بارندگی‌های شهرستان جاسک فوق سنگین و به گفته بزرگان منطقه بی‌سابقه در صدسال گذشته بوده است.

وی افزود: شدت بارندگی در شهرستان جاسک باعث شد رودخانه‌های فصلی با شدت طغیان کنند و همچنین سد جگین با ارتفاع ۴ متر سرریز شده و مناطق پایین‌دست آن دچار آب‌گرفتگی شدند.

فرماندار شهرستان جاسک تصریح کرد: رودخانه گابریک طغیانی بی‌سابقه داشته و موجب شده تعداد زیادی از روستاها در محاصره آب قرار گیرند.

رادمهر عنوان کرد: خوشبختانه بارندگی‌ها و سیل در منطقه تاکنون خسارت جانی به دنبال نداشته است، با پیگیری‌ها و کمک مدیریت بحران شهرستان، کمک‌های مردمی، شوراهای شهرها و روستاها، عوامل نظامی، انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تمامی ظرفیت‌های شهرستان جاسک بسیج شدند تا مردم را از وضعیت پیش‌آمده نجات دهند.

وی با بیان اینکه چند اردوگاه برای اسکان موقت در منطقه گابریک ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه راه‌های مواصلاتی ما با بخش لیردف در مسیر کنارک کاملاً قطع شده، راه جاسک با بشاگرد همچنان مسدود است.

فرماندار شهرستان جاسک ادامه داد: راه ما با شهرستان میناب نیز مسدود بود که خوشبختانه امروز با تلاش راهداران بازگشایی شد.

رادمهر اضافه کرد: خسارت‌های زیادی در حوزه‌های زیرساختی، بخش کشاورزی، راه‌های روستایی و عمران شهری شهرستان جاسک وارد شده که در حال ارزیابی خسارت هستیم.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم راه‌های برخی روستاها که هیچ‌گونه ارتباطی با آن‌ها نداریم را بازگشایی کنیم و ارتباط خود را با روستاها برقرار و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم؛ ۹ روستا در شهرستان تخلیه‌شده و اهالی اسکان داده شده‌اند، در حال ارزیابی خسارت در این روستاها نیز هستیم.

فرماندار شهرستان جاسک اظهار کرد: متأسفانه راه‌های مواصلاتی ما با استان سیستان و بلوچستان نیز کاملاً مسدود است و هیچ‌گونه ارتباط زمینی با این استان نداریم.

رادمهر افزود: جا دارد از تلاش‌ها و پیگیری‌های لحظه‌به‌لحظه استاندار هرمزگان تشکر کنم چراکه از ابتدای بارندگی پیگیر جلسات مدیریت بحران در منطقه بوده و تمامی اتفاقات را رسد می‌کند.

وی تصریح کرد: استاندار هرمزگان تیم‌هایی را به منطقه جاسک جهت کمک‌رسانی و اقدامات لازم اعزام کرده و معاون امور عمرانی استاندار نیز اکنون در منطقه حضور دارد، تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر، تیم‌های زیرساختی برق، راهداری، مخابرات و ... نیز در منطقه حضور دارند و همه در تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم هستند.

فرماندار شهرستان جاسک عنوان کرد: متأسفانه در برخی روستاها برق، خطوط تلفن و آنتن‌های تلفن همراه قطع است و در تلاش هستیم مشکلات را هرچه سریع‌تر برطرف کنیم.

 

استانداری: همچنان ۲۰ مسیر ارتباطی سیستان و بلوچستان بسته است

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ مسیر ارتباطی نواحی مرکزی و جنوبی این استان با توجه به شدت بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی همچنان بسته است.

روح الله سرگزی اظهار داشت: براساس هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی در سیستان و بلوچستان شاهد نزول قابل توجه این رحمت الهی در استان بودیم که علاوه‌بر خوشحالی مردم سبب بسته شدن ۳۰ مسیر ارتباطی اصلی و فرعی شد.

وی افزود: هم‌اینک ۲۰ مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی همچنان بسته است.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها به طور شبانه‌روزی ادامه دارد اما در بسیاری از نقاط باید با پایان یافتن بارندگی شاهد فروکش کردن رودخانه‌های محلی و در نتیجه بازگشایی مسیرها باشیم.

وی با بیان اینکه بیشترین بارندگی در نیکشهر، سرباز و قصرقند گزارش شده است گفت: براثر بارش‌های شدید علاوه‌بر بسته شدن مسیرهای ارتباطی، فوت ۲ نفر، سر ریز شدن برخی سدها و تخریب منازل مسکونی را به همراه داشته است.

براساس گزارش هواشناسی سامانه بارشی که از روز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شده تا صبح روز یکشنبه در منطقه فعال بود و بارش‌های قابل توجهی به همراه دارد به طوریکه بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

محیط زیست: مردم سیلزده سیستان و بلوچستان مراقب تمساح‌ها باشند / احتمال خروج گاندوها از برکه وجود دارد

اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب باشند.

در این اطلاعیه که روز دوشنبه نسخه‌ای از آن به ایرنا نمابر شد آمده است: پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

خواهشمند است نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است خودداری شود.

لازم به ذکر است مراتب از طریق گشت و کنترل‌های شبانه‌روزی یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست که هم‌اینک در آماده باش کامل بسر می‌برند نیز پیگیری خواهد شد.

به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق انسانی، مراتب را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام کنند.

  تعداد بازديدها: 1206
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85177
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.