تاريخ انتشار: 03 بهمن 1398 ساعت 14:28:25
سند ...... چشم انداز !؟

* براساس سند چشم انداز ، ایران باید در ۱۴۰۴ کشور برتر منطقه باشد. حالا شاید سوال مهمی است که بدانیم امروز که در آستانه اجرای آخرین برنامه پنج ساله تحقق سند چشم انداز هستیم در چه موضوعات و زمینه هایی در جایگاه کشور برتر منطقه (آسیای میانه ، قفقاز ، خاورمیانه و همسایه) قرار داریم؟
* تصور می کنم با تاکید بر این نکته که اکثر ملت بی هیچ پرده پوشی ناچار از قرار گرفتن در صف دریافت ماهانه حدود ۸ دلار یارانه و سبد کمک معیشتی هستند نیاز به طرح سوال و کسب پاسخ در تبین میزان تحقق دستیابی به جایگاه کشور اول منطقه مندرج در سند چشم انداز نباشد.
* شاید وجود ضریب فلاکت حاصل از نرخ بیکاری و نرخ تورم به نوبه خود نعمت بزرگی است که حداقل در یک مورد غیر مندرج در سند چشم انداز جایگاه اول منطقه را از آن خود کرده باشیم.
* شاید سوال درستی است که بپرسیم چرا سند چشم انداز توسعه ایران علیرغم هزار ساعت کار و جلسات کارشناسی صدها کارشناس ارشد مراکز و دستگاه های ذیربط و دانشگاهی فاقد کمترین اثرگذاری و کارآمدی است؟
* چرا مسئولین تهیه و تنظیم سند چشم انداز شامل محسن‏ رضایى دبیر مجمع تشخیص مصلحت و اعضای کار گروه سند چشم انداز شامل زنگنه ، مرتضی نبوى ، ایروانى ، محمد هاشمى ، ولایتى ، مجید انصارى و حسین مظفر قادر به تهیه سندی قابل اتکا و کارآمد نبودند؟
* چرا اعضای حقیقی مجمع تشخیص مسئولیتی در مورد پاسخگویی کاغذ پاره بی ارزش و البته هزینه ساز سند چشم انداز به مردم و حتی مراکز نظارتی ندارند ، چنانکه امروز و پس از اخلال در روند تصویب پالرمو و CFT عملا در مقابل هیچ چیز مسئولیتی ندارند و می توانند از موقعیت منتقد دلسوز و عالم بهره مند باشند.
* شاید سوال درستی است که چرا بین آن همه متخصص ، کارشناس ، تحصیلکرده و مقام مسئول کسی متوجه یا معترض اشتباهات محرز در هدفگذاری غیر قابل اندازه گیری و سنجش سند نشد؟
* شاید سوال درستی است که چرا هنوز صنعت سند نگاری تمامی دستگاه ها و حتی قوه قانون گذار و شورای نگهبان در تدوین هر ماده و بند در حال تصویبی همچنان باید به پیکره بی روح سند چشم انداز استناد شود؟
* سند چشم انداز بدلیل شعار انتخابی دستیابی به جایگاه برتر ایران بین کشورهای قفقاز ، آسیای میانه ، خاورمیانه و حوزه پیرامونی قاعدتا باید مبتنی بر آمار و ارقام یا به عبارت دقیق اطلاعات تطبیقی رشد و پیشرفت سیال ایران و حداقل ۲۳ کشور باشد ، یعنی سند چشم انداز دقیقا به همین دلیل نمی توانست اهداف ملموس ، مشخص و قابل اندازه گیری داشته باشد.
* سند چشم انداز در حالی باید مستند بر اطلاعات تطبیقی سیال ایران و ۲۳ کشور بود که طی تمام سال ها قادر نبوده و نیستیم تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار کشورمان را رفع کنیم.  هنوز پس از چهار دهه و تلاش فراوان قادر نبوده و نیستیم حتی بین اطلاعات دستگاهای زیر مجموعه یک وزارتخانه (گمرک ، سازمان مالیاتی ، سیستم بانکی و بیمه) ارتباط برقرار کنیم.
* انتخاب شعار جایگاه برتر بین ۲۴ کشور برای سند چشم انداز حتما از اشتباهات غیر قابل اصلاح بود ، اگر یکی از مقامات مسئول در روند تهیه ، تصویب و ابلاغ سند چشم انداز می توانست لحظاتی از منظر مقامات ۲۳ کشور منطقه به پیام برتری طلبی سند چشم انداز ایران توجه کند.
* شعار برتری طلبی صریح و روشن مندرج در سند چشم انداز که حتما می تواند بخشی از دلایل عدم اعتماد کشورهای منطقه و حوزه پیرامونی به تصمیمات و سیاست های اعلامی ایران باشد.
* من نیز طی روزهای گذشته بنابر ضرورت و حتما احساس غرور ناشی از شلیک موشکی به پایگاه عین الاسد آمریکایی در عراق بر حفظ و گسترش توانمندی موشکی کشور بعنوان عامل بازدارنده تاکید کردم ، اما آرام آرام باید متذکر نکاتی هم شد که یکی از آنها می تواند اثبات ادعای آمریکا مبنی بر لزوم توجه جهانی بر خطر ناشی از بکارگیری قدرت غیر قابل پیش بینی و مهار صنعت موشکی ایران باشد.
* چنانکه انگلیس و فرانسه طی روزهای گذشته بر خواست آمریکا مبنی بر ضرورت گفتگو در مورد توانمندی موشکی ایران تاکید کردند ، همانطور که روسیه از فروش و استقرار سامانه ضد موشکی اس۳۰۰ و اس۴۰۰ از ترکیه تا عربستان استقبال می کند.
* ترامپ رییس جمهور آمریکا که صبح دیروز همزمان با برگزاری جلسه استیضاحش در مجلس سنا به سخنرانی در اجلاس جهانی داووس سوئیس مشغول بود ضمن اعلام افزایش رفاه و کاهش بیکاری بی سابقه در تاریخ آمریکا طی کمتر از ۳ سال گذشته گفت من هدف اقتصادی دولتم را افزایش کیفیت زندگی آمریکایی ها اعلام کردم ، وقتی رفاه مردم یک کشوری مقدم بر هرچیز باشد اقتصاد آن کشور شکوفا می‌شود.
* اجلاس جهانی داووس امسال با حذف تعمدی ایران پذیرای نزدیک به سه هزار تن از رهبران و مقام های ارشد از ۱۱۸ کشور  است.

  تعداد بازديدها: 2632
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85285
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.