تاريخ انتشار: 29 بهمن 1398 ساعت 19:18:26
در رقابتی نابرابر شرکت می‌کنیم/ چرا صداوسیما برای احزاب میز مناظره نگذاشت؟/ عده ای القاء می کنند که اکثریت مجلس دهم دست اصلاح طلبان بوده است

صبح امروز، نشست خبری رئیس فراکسیون امید در ستاد ائتلاف برای ایران در محل حزب اسلامی کار برگزار شد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در نشست خبری ائتلاف برای ایران که صبح امروز در محل حزب اسلامی کار برگزار شد، گفت: خوشحالیم که نظام جمهوری اسلامی ایران در آغاز دهه پنجم خودش و در چهل و یکمین سالگرد پیروزی، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به عنوان «خانه ملت» برگزار می‌کند. نظام جمهوری اسلامی ایران نصابی بالا و شاید در رأس، نسبت به کشورهای دارای دموکراسی از جهت برگزاری انتخابات های متفاوت طی چهل سال اخیر کسب کرده است. از همه پرسی برای اصل نظام گرفته تا قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها انجام شده است.

وی افزود: مجلس خانه حضور همه مردم و محل اعمال حق حاکمیت آحاد ملت از طریق نمایندگان خودشان است. نمایندگانی که از تمامی کشور و حتی اقلیت‌های مذهبی عزیزی که در این کشور زندگی می کنند، تشکیل می شوند. این افتخار برای نظام ماست که همه ارکان قدرت از عالی‌ترین آنها که رهبری انقلاب است تا دومین آن که رئیس جمهور بوده و دیگر خدمتگزاران، مستقیم و غیرمستقیم از طریق صندوق آراء برگزیده می شوند. رهبری به وسیله خبرگان منتخب مردم و دیگران با آرای مستقیم مردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انتخابات دستاورد بزرگی است که بر اساس معماری نظام جمهوری اسلامی ایران و مبتنی بر اندیشه های امام و خواست همه ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی شکل گرفته است. باید این مسیر را پاس بداریم و آسیب های آن را برطرف کنیم. به نظر می رسد در فرآیند انتخابات آسیب هایی وارد شده که انشاءالله با فعالیت جدی فراکسیون اصلاح طلبان مجلس یازدهم و همکاری دیگر نمایندگان، قانون انتخابات به گونه ای اصلاح گردد تا این آسیب ها برطرف شود و ما دیگر شاهد مسائلی که این دوره و ادوار پیش وجود داشته، نظیر ردصلاحیت ناموجه نمایندگان نباشیم.

وی بیان کرد: همانطور که آقای عارف اشاره کرد، عملکرد فراکسیون امید به مراتب بیش از آن‌چیزی است که انعکاس پیدا کرده است. من به عنوان یک کارشناس امور مجلس به لحاظ 4دوره حضور و ادواری هم که به عنوان معاون پارلمانی از بیرون حضور داشتم، هر وقت می خواستم انتقادی به عملکرد فراکسیون امید وارد کنم اولین انتقاد، عدم اطلاع رسانی به موقع از خدمات بوده است. آقایان با سعه صدر و بزرگواری فکر کردند همین که کار می‌کنند کافیست. ولی حضرت امام می‌فرمود خدمات را به مردم بگویید. با اینکه امام شخص عارفی بود و می گفت تنها خدا باید همه چیز را ببیند. ولی وقتی که کار در یک مکان اجتماعی و برای مردم انجام می شود، مردم باید دلگرم و امیدوار باشند.

انصاری گفت: به نظرم فراکسیون امید باید پابه پای خدماتش، سازمان اطلاع رسانی درست و ارتباطی مداوم با اصحاب رسانه می‌داشت. هریک از لوایح و طرح هایی که این فراکسیون پیش برده می تواند برای یک دوره مجلس کافی باشد. حبس زدایی از قوانین و جایگزینی احکام اعدام برای مجرمین مواد مخدر کار بزرگی بوده است. زیرا این مساله ای بود که جزو سیاست های کلی قضایی نظام بود  و مشکلی برای اعتبار جمهوری اسلامی ایران بود.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: جا داشت هریک از این موضوعات از آغاز شکل گیری طرح تا پایان به ثمر رسیدن آن به مردم گزارش می شد و لااقل به عقبه حامی فراکسیون امید نظیر بزرگان و شخصیت های اصلاح طلب و احزاب گزارش می شد تا آن بزرگان بتوانند با انعکاس خدمات فراکسیون امید و حمایت اجتماعی از آن کمک کنند.

وی گفت: به نظرم این انتقاد همواره به فراکسیون امید وارد بوده و همین نقطه ضعف باعث شد تا عده ای در بیرون مجلس چنین القاء کنند که اصلا کاری صورت نگرفته و بدتر از آن القاء می کنند که اکثریت مجلس در دست اصلاح طلبان و فراکسیون امید بوده  است تا اگر دیگران کاستی هایی داشته اند به پای اصلاح طلبان نوشته شود. درحالی که فراکسیون امید گرچه در عدد اولیه زیاد می نمود، ولی واقعا تعداد آن این نبود. با اینکه حداکثر صد نفر بود اما در جاهایی که باید پای اقدامی اصلاح طلبانه می ایستاد 60 الی 70 نفر بوده است.

انصاری گفت: کار سیاسی احتیاج به اطلاع رسانی و ارتباط با عقبه پشتیبان که مهم ترین آن مطبوعات و رسانه ها هستند، دارد. در این شرایط دشوار دوستان همت کردند و احزابی که با هم ائتلاف کردند و برای ایران آمدند با تلاشی فشرده به فهرستی از کاندیداها رسیدند که بنده افتخار دارم کوچکترین آنها و در خدمت این جمع ارزشمند باشم. برنامه ما این است که انشاءالله با عنایت خداوند و با رأی مردم اگر به مجلس راه پیدا کردیم، کارهای بزرگ ناتمام موجود را به همراه کارهای بزرگتری که برای کشور و مردم راه گشا هستند، پیگیری کنیم و این کار را می توان با همراهی و رایزنی سایر نمایندگان مجلس انجام داد.

وی گفت: به خصوص باید تلاش کنیم در حوزه های زیرساختی کشور و عمدتا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مبارزه ریشه ای و اساسی با فساد به طوری که این موضوع از مبداء پیدایش ریشه کن شود و موضوع توسعه ارتباط با جهان و گشودن مسیرهای راهیابی اقتصاد ایران به منطقه و جهان درست عمل کنیم.

انصاری در بخش دیگری از اظهارات خود درباره شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان گفت: از مصوبات شورای عالی این بود که احزاب باقیمانده مجاز به ارائه لیست هستند و کاندیداهای تایید صلاحیت شده نیز مجازند در صحنه بمانند و شوراهای عالی استان ها نیز نه تنها مجاز به ارائه لیست هستند بلکه اعلام شد اگر کاندیدای تایید شده دارند می توانند از آن حمایت کنند. پس کاری که امروز این 8 حزب در راستای ائتلاف کرده، دقیقا در راستای مصوبه شورای عالی سیاستگزاری است.

وی بیان کرد: نباید ساده از کنار اتفاقی که در عرصه انتخابات افتاده گذشت. 8 نفر از دبیران کل احزاب اصلاح طلب ردصلاحیت شدند. برخی احزاب اصلاح طلب که امروز به اینجا نیامدند بدین خاطر نبوده که نمی خواستند بیایند بلکه وارد انتخابات شدند اما همه کاندیداهای آنها ردصلاحیت شدند. خب طبیعی است حزبی که دبیرکل و تمامی کاندیداهای آن ردشده نمی تواند باشد. حتما اگر کاندیداهای احزابی نظیر اتحادملت، اعتمادملی و سایر احزاب تایید صلاحیت می شدند در اینجا حضور داشتند. زیرا بنای احزاب اصلاح طلب بر تحریم انتخابات نبوده و امروز نیز انتخابات را تحریم نکردند.

انصاری گفت: جناب آقای خاتمی هماهنگ با دوستان در شورای عالی سیاستگذاری نظرشان این بود که اگر شرایط بر اساس قانون درست پیش رود و حقوقی تضییع نشود جریان اصلاح طلب همگی با اجماع لیست ارائه دهند. ولی وقتی بستر این کار فراهم نشد طبیعی است بر اساس مصوبه شورای عالی سیاستگذاری باقیمانده احزاب بخواهند ائتلافی تشکیل دهند.  نکته دوم هم اینکه یک حزب اگر بخواهد در عرصه انتخابات شرکت کند ممکن است ده ها نفر کاندیدا داشته باشد ولی خود آن در ساختار تشکیلاتی تصمیم می گیرد 4 نفر از آنها را معرفی کند. اگر آن 4 نفر ردصلاحیت شوند طبیعی است که برای آن حزب به منظور جایگزین کردن اشخاص جدید مشکل پیش آید. کمترین مشکل فرصت سوزی ای است که انجام می شود.

وی بیان کرد: به صراحت می گویم ما همواره و به ویژه در این دور، در رقابتی نابرابر از لحاظ زمان و امکانات شرکت کردیم. مردم ایران باید این مسائل را بدانند و این موضوع نباید از تاریخ انتخابات حذف شود. مسأله دیگر مربوط به صداوسیماست. من واقعا به عنوان یک شهروند از رسانه ملی سوال جدی دارم. چه کاری بزرگتر و ملی تر از انتخابات مجلس و تشکیل خانه ملت است؟ آیا سازمان صداوسیما با ده ها شبکه ملی و برون مرزی و استانی جا نداشت که از این شبکه ها بهره کافی گیرد و از ماه ها قبل برای احزاب میز مناظره بگذارد؟ و احزاب  می‌رفتند راجع به انتخابات بحث و نقد می کردند.

انصاری افزود: چرا صداوسیما برای همین فراکسیون و سایر فراکسیون‌ها این امکانات را فراهم نکرد تا بیایند مناظره کنند و عملکردهایشان را بیان کنند؟ واقعا در این مسأله احساس ما این است که گویی سیاست مشارکت حداقلی تضمین شده برای برخی ها از سیاست مشارکت حداکثری که خواسته رهبر معظم انقلاب بوده، ارجح است. ایشان هم در دوره قبل و هم این دور جهت دادند که باید فضای انتخابات رقابتی جدی باشد. زیرا لازمه افزایش مشارکت رقابت جدی است و لازمه این امر آن بود که رسانه ملی جدی تر به میدان می آمد. وقتی که رهبری می فرمایند حتی کسانی که مرا قبول ندارند برای ایران بیایند، چرا صداوسیما برای احزابی که درون این نظام هستند و صلاحیت دبیران کل آنها برای رهبری یک حزب تایید شده، هیچ کرسی‌ای در نظر نمی گیرد؟

وی ادامه داد: از آنجا که صداوسیما در ایران انحصاری برای ملت است، باید گروه ها و احزاب سیاسی و نخبگان بتوانند از آن استفاده کنند. باید ثبت شود که این رقابت از ابتدا تا انتها رقابتی نابرابر بوده است و باید تشکر کرد از احزابی که در این شرایط باز برای ایران می مانند. می مانند برای تمکین از وصیت حضرت امام به منظور شرکت در انتخابات و می مانند برای تحقق خواست رهبری و مهم تر از همه این خواست ها، می مانند برای همه مردم ایران تا به آنها کمک کنند.

انصاری درباره برنامه های لیست اصلاح طلبان گفت: ما برنامه جامعی داریم. بر اساس تجربه نمایندگان ادوار گذشته سازماندهی فراکسیون اصلاح طلبان مدنظر است به گونه ای که بتواند بسیار فعال تر از گذشته ظاهر شود.

وی درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: این فاجعه بزرگی بود که اتفاق افتاد و در این گونه حوادث باید بدون فوت وقت آنچه که رخ داده با صداقت به مردم گفته شود و کجا محرم تر از خانه مردم؟ به نظرم چه در مسأله بنزین، چه سقوط هواپیما و هر مسأله ای از این دست، اولین جایی که باید از چرایی یا اصل موضوع مطلع باشد مجلس و نمایندگان مردم هستند. حتی اگر موضوعی هم به سبب طبقه بندی و حساسیت نباید به گوش دشمنان ملت برسد نمایندگان ملت این را می دانند. بنایراین نمی شود به بهانه اینکه ممکن است مساله ای جزو موارد طبقه بندی باشد نمایندگان از آن بی خبر باشند. ضمن اینکه این مسائل محرمانه نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم ایران باید هرچه زودتر بدانند که ماجرای هواپیما قصور بوده یا تقصیر؟ من قبلا هم گفته ام که ممکن است این خطای انسانی در هر کجا سر بزند ولی نحوه اطلاع رسانی این موضوع فاجعه ای بزرگتر از اصل فاجعه بود. یا در مساله جان باختن بیش از 68 نفر از مردم شریف کرمان و همشهریان بنده در مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی با اینکه قبلا گفته شده بود، ولی حتی یک‌نفر از برگزارکنندگان آن مراسم عذرخواهی نکرد. هیچ‌کس مواخذه نشد که چرا باید به دلیل بی تدبیری، کسانی که به عشق نظام و حاج قاسم با چشمی گریان آمدند زیر دست و پا له شوند؟ مسائلی از این دست فراوان داریم. لذا فکر می کنم ما باید در مجلس تدبیری اتخاذ کنیم که مجلس در راس اموری باشد که امام فرمود و عواملی که مایلند مجلس به حاشیه رانده شود باید برطرف شوند. مجلس باید به جایگاه قانون اساسی بازگردد.

  تعداد بازديدها: 1100
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85509
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.