تاريخ انتشار: 13 اسفند 1398 ساعت 21:39:31
لقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

* دادستان استان خراسان رضوى با اشاره به فرد با رفتار غیر متعارف در بوسیدن ضریح حرم على ابن موسى الرضا (ع) بدون بیان عنصر جرم و دلایل وقوع عمل مجرمانه اظهار کرد در حال حاضر پرونده اين فرد در بازپرسی مشهد در حال رسیدگی است و متهم بازداشت است. دادستان قم نیز از دستگیری نفر دوم خبر داد.
* عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اظهار کرد رفتارهای نامتعارف اخیر در زیارت بقاع متبرکه رفتاری به دور از تفکر شیعی و اسلامی است. این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است. عضو کمیسیون فرهنگی هم توضیح نداد کدام بخش از عمل نامبرده توهین، تفکر داعشی و مجرمانه محسوب می شود. تبعات غیر قابل جبران سکوت علما در روزهایی که برخی به نام عشق ورزی و عرض ارادت در برخی هیئت ها بجای عزاداری نجیبانه و معرفت آموز پارس می کردند و بسیاری دیگر سالها گریبانگیر دینداری و معرفت دینی ما خواهد بود.
* اما کسی توضیح نمی دهد چرا علی رغم تاکید مکرر مسئولین بهداشتی کشور و البته تاکید سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اعلام هشدار حداکثری و ضرورت پرهیز از هر گونه تجمع به عنوان یکی از راهکارهای مهم ممانعت از انتشار ویروس کرونا چه کسی مسئول عملکرد مراکز مذهبی ، انتخابات و حتی راهپیمایی ۲۲ بهمن است. با چه کسانی به عنوان متهم باید برخورد کرد.
* وزارت بهداشت و سایر مسئولین هنوز مایل به توضیح شیوه انتقال و انتشار ویروس از قم به سایر نقاط کشور نیستند تا مسئول این کار معرفی و مورد برخورد قانونی قرار گیرد، ضمن اینکه باید به نقش مقامات مذهبی که با سخنان و عمل خود حضور در مکانهای عمومی را ترویج کردند مشخص گردد مگر حفظ جان اوجب واجبات نیست؟
* سالها پیش پس از اتمام بخش اصلی مراسمی در مدینه النبی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در مورد برخی اعمال مانند پارچه و قفل بستن به نرده های قبرستان بقیع و غیره که وهن شیعه محسوب می شوند تذکر دادند اما با خاتمه مراسم و خروج حجاج از هتل محل مراسم بعثه گروه گروه از حجاج به بستن پارچه و قفل روی نرده های قبرستان بقیع مشغول بودند وضعیتی اسفباری که در مسجد شیعیان مدینه به شکلی فاجعه بار به نمایش گذاشته شده بود.
* اینکه چرا مسئول بعثه تصور می کرد سالها آموزش و ترغیب عملی مستقیم و غیر مستقیم اهل منبر فقط با چند کلمه و در چند دقیقه قابل اصلاح و مدیریت لست بماند. اما جرم انگاری و وهن نامیدن عملی که در تمام عمر بر مستحب و نشان از ارادت مخلصانه بودنش تاکید می شود جز مضحکه و خود رریشخند کردن چیزی نیست.
* قرآن گریزی اهل وعظ و خطابه شاید از مهمترین دلایل گرایش به خرافه و اعمال مبتلا به وهن اندیشه والای شیعه باشد اندیشه والایی که جز قرآن ماواء و منشائی نداشته و ندارد. قرآنی که مسلمین را برای رسیدن به رشد و  سعادت جز رفتن به راه قیام به اندیشه نمی خواند.
* قرآن تاکید می کند که دعوت به لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ یا لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ و آیاتی با مضامین مشابه می تواند به وجود مسلمانان متفکر و اندیشمند منجر گردد. شرایطی که لزوما به معنای تحقق رشد اجتماعی نیست. به همین منظور آیات شریف تحقق جامعه رو به رشد و سعادت را در گرو لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ و لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ اعلام می کتد. سعادت در گروه رسیدن به جامعه ای است که در فهمیدن، شناختن، قضاوت، انتخاب، همراهی و مخالفت و .... متکی بر اندیشیدن است.
* پس از مسئله اول رساله های عملیه که تقلید در امور فکری را مردود می دانند مسئله دوم به صراحت بر ضرورت و مکانیسم پیروی از متخصص امور فقهی تاکید می کند. به این معنا که افراد با هر تفکر و باوری ملزم به تبعیت از دستورات و توصیه های متخصصین هستند. اعلانی که باید پیش از هر کس توسط فقها و علمای دینی بطور ملموسی عینیت یابد. علمایی که در عمل و خارج از موضوع پزشکی هم رجوع و تبعیت از متخصص را به عینه و در عمل بروز دهند.
* اینکه چرا در برابر اجتهاد و نظریه متخصصین مانند پزشکان تا وکلا یا مهندسین و حتی مشاغل خدماتی، علی رغم اینکه بارها اشتباهات جبران ناپذیر را دیده و لمس کرده ایم، تمکین و حتی هزینه پرداخت می کنیم. اما بعضا در برابر اجتهاد فقهی مقاومت، مخالفت یا به خود اجتهادی اصرار داریم. حتما قابل تامل است البته مانند روزها و مواقعی که حتی در شرایط کرونایی به خود اجتهادی مشغول و نظر عوام را بر متخصص ترجیح می دهیم.
* متخصصین علوم اجتماعی بر صداقت حاکمان با مردم به عنوان یکی از عوامل شکل گیری و حفظ سرمایه بزرگی به نام اعتماد اجتماعی تاکید دارند نظریه تخصصی که طبیعتا و براساس دومین مسئله رساله های عملیه مورد توجه و عمل مقامات علی الخصوص مقامات مذهبی باشد تا شاید به مرور زمان نیز بیش از گذشته ترجیح نظر فقهی تا اخلاقی روحانیون به عنوان متخصصین امور فقهی و علوم نزدیک را بر نظر شخصی افراد جامعه شاهد باشیم.

  تعداد بازديدها: 2835
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85633
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.