تاريخ انتشار: 28 فروردين 1399 ساعت 23:49:18
معمای اقتصاد ایران 4 (همسانی یا شایستگی)

✍️عامل کار در تولید و خدمات مانند سرمایه ، ابزار و دانش به تناسب و میزان اثرگذاری در روند تولید کالا و خدمات ارزش گذاری و با پرداخت دستمزد ، سود ، بهره مالکانه یا مالکیت معنوی خریداری می شود.
✍️عامل تولید با ارزش افزایی بیشتر در شرایط خاص به دلیل سهم بالاتر یا ویژه در کم و کیف تولید یا کاهش هزینه کالا و خدمات از دریافتی بیشتری برخوردار و حتی به عنوان عامل غیر قابل جایگزین حائز دریافت ویژه شناخته شود.
✍️عوامل با ارزش آفرینی همسان و قابل جایگزین در روند تولید کالا و خدمات غالبا باید از دریافتی یکسانی برخوردار باشند.
✍️شایسته سالاری که بسیار در موردش شنیده و در مواقعی در حسرت دیدنش چشممان در مدیریت خشک شد ، دقیقا به معنای انتخاب و بکارگیری بهترین عامل نیروی کار برای فرصت های شغلی مراکز وابسته وابسته به بودجه و جایگاه عمومی(دولتی - حکومتی) است.
✍️انتخاب و بکارگیری عامل نیروی کار دارای حداکثر بازدهی ممکن شایسته سالاری است ، انتخاب بر اساس ویژگی ، توانایی و مهارت های فردی فارغ از روابط خانوادگی ، قومی ، قبیله ای ، اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی و .... که صرفا به بازدهی حداکثری بیندیشد.
✍️براساس اصول عقلی و شرعی عوامل دارای بازدهی بالاتر باید مستحق دریافت سهم بیشتری از درآمد حاصل از تولید کالا و خدمات هم باشند ، تفاوت پرداخت مبتنی بر بازدهی به عوامل تولید از مهمترین عوامل منجر به کارآمدی و افزایش بهره وری نیروی کار و تولید تعریف می شود.
✍️تفکر دینی علی الخصوص اسلام عدالت را در رعایت استحقاق و توجه به تفاوت ها می داند که فرمود: قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ(زمر ۹) و فرمود قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ(انعام ۵۰) و تاکید فرمود: كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ(بقره ۲۸۱)
✍️لنین نظریه پرداز و بنیان گذار شوروی سوسیایستی در کتاب دولت و انقلاب بر خلاف باور دینی می‌نویسد: جامعهٔ کمونیستی جامعه‌ای است که در آن هر کس بر طبق استعداد و توانش کار می‌کند و بر اساس نیازش از مواهب آن بهره‌مند می‌شود.
✍️آیات قرآن عدالت را توجه به شایستگی ، استحقاق و بازپس دادن حقوق حقه اعلام می کند که به مجد ، عطمت و خشنودی خداوند منجر می گردد که فرمود: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ(نسا ۵۸) همانا خدا به شما امر می‌کند که امانت ها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید.
✍️بخشش و حمایت خواست الهی و مشمول رفع نیازهای اجتماعی به کرامت است که از محل درآمدهای نهایی حاصله انجام می شود و می تواند فارغ از بسیاری محاسبات معمول باشد که فرمود: إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ(آل عمران ۳۷)
✍️تلاش برای تعبیر از پاداش فعالیت اقتصادی به حق معیشت به انکار استحقاق و شایستگی و تکیه بر تامین عام اجتماعی به کاهش انگیزه و کارائی عوامل و کم و کیف فعالیت اقتصادی و در نتیجه کاهش درآمد کل یا گسترش رکود ، رخوت و فسادزایی اجتماعی ، اقتصادی ، مدیریتی و سیاسی دستاوردی نداشت.
✍️واسیلی لئونتیف برنده جایزه نوبل اقتصادی ۱۹۷۳ که سه شاگرد ممتازش نیز در سال های ۱۹۷۰ ، ۱۹۸۷ ، ۲۰۰۲ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شدند بنابر نقلی در سال های قبل از فروپاشی شوروی تاکید کرده بود ، دولت در شوروی نمایش پرداخت حقوق و مردم نمایش انجام کار دارند که منجر به فروپاشی جماهیر شوروی سوسیالیستی خواهد شد.
✍️جالب اینکه هر ساله بسیاری از قانونگذاران و مقامات بر یکسان سازی پرداخت حقوق و دستمزد شاغلین سطوح مختلف شغلی و حتی بازنشستگان اصرار می کنند ، بازنشستگانی که طی مدت سی سال اشتغال با ضرایب مختلفی پرداخت مالیات و حق بازنشستگی دارند.
✍️هزینه قابل پرداخت به هر عامل تولید کالا و خدمات بهترین معیار سنجش کارایی و بازدهی در اقتصاد محسوب می شود ، هزینه عوامل تولید با گرایش به رویکرد پرداخت همسان و امدادی ماهیت سنجش گری ارزش آفرینی را از دست داده و صرفا به باری تحمیلی برای موسسات تبدیل شده است ، هزینه تحمیلی که فاقد رابطه منطقی مستقیم و حتی غیر مستقیم با شاخص های تولید اقتصادی است فاجعه مدیریتی که سال ها است به شکلی فزاینده ، خانمان سوز و مفسده ساز دامنگیر فعالیت اقتصادی در ایران است. ۲۸فروردین۹۹

  تعداد بازديدها: 2781
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86041
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.