تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1399 ساعت 00:43:00
پیک نیک پاریسی ها بعد از اتمام قرنطینه! + عکس

پاریسی ها بعد از اعلام شکستن قرنطینه، با رعایت کمابیش فاصله گذاری اجتماعی، به مکان های تفریحی رفتند.
قرنطینه در واقع جداسازی یک موجود مشکوک به بیماری یا بیمار از سایرین است. واژه قرنطینه این روزها بسیار استفاده می شود. قرنطینه در دوران شیوع کرونا توصیه اول برای ریشه کنی این بیماری است. قرنطینه ای که در این دوران توصیه می شود، قرنطینه خانگی است.

معنی قرنطینه

قرنطینه یا قَرَنطین به معنی محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز است. قرنطینه به طور معمول در مورد انسان‌ها انجام می‌شود. ولی در پاره‌ای موارد برخی جانوران نیز قرنطینه می‌شوند.

ریشهٔ واژه

خاستگاه واژهٔ قرنطینه به ونیز بازمی‌گردد ریشه واژه قرنطینه از ایتالیایی Quarantina یا Quaranta giorni گرفته شده و به معنی دورهٔ چهل روزه است. در زبان فارسی قرنطینه از واژهٔ زبان فرانسوی Quarantaine - که از همان ریشه است - وام گرفته شده‌است.

در میانه سده ۱۴ (میلادی) کشتی‌هایی که به شهر دوبرونیک (در کرواسی کنونی) می‌رسیدند دلیل نگرانی از گسترش طاعون، ناچار بودند چهل روز پیش از پهلو گرفتن در اسکله در جایی مشخص توقف کنند.

تاریخچه

نخستین اشاره به قرنطینه، به کتاب سفر لاویان مربوط به دوران شاهنشاهی هخامنشی است.

کنترل برخورد انسان‌ها برای جلوگیری از فراگیر شدن بیماری در جوامع بشری پیشینه‌ای کهن دارد. در عهد عتیق اشاراتی به این کنش شده‌است.

قرنطینه در اسلام

مرتضی مطهری در کتاب انسان و سرنوشت درباره رعایت قرنطینه اختیاری در گذشته، نوشته: پس از آنکه عمر بن خطاب اطلاع پیدا کرد که در شام طاعون آمده و تصمیم گرفته وارد شهر نشود ابوعبیده جراح به او اعتراض‌ کرد که: آیا می‌خواهی از قضا و قدر الهی فرار کنی: عمر پاسخ داد: عبدالرحمن بن عوف روایت کرد که از رسول خدا شنیده است‌ که اگر در شهری طاعون پیدا شد و شما در آن شهر بودید از آن شهر خارج‌ نشوید. ولی اگر در شهری پیدا شد و شما در خارج آن شهر بودید داخل آن‌ شهر نشوید. مطهری سپس توضیح داده که چون در آن هنگام، قرنطینه وجود نداشت برای جلوگیری از همه‌گیری بیماری، مردم مبتلا به طاعون، رعایت حال مردم جاهای‌ دیگر را بکنند و از شهر خارج نشوند و به جای دیگر نروند.

قرنطینه در دنیای امروز

قرنطینه، امروز نیز از مهمترین راه‌های پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌های واگیردار است.

مدت قرنطینه، به نوع بیماری عفونی، دوره نهفتگی، و مدت زمانی که فرد آلوده یا مبتلا می‌تواند دیگران را مبتلا کند بستگی دارد.

تفاوت با ایزوله

ایزوله (جداسازی بیمار) به معنای جداسازی مبتلایان قطعی به یک بیماری‌ عفونی از دیگر افراد است. اما قرنطینه به معنی محدودکردن رفت‌وآمد افرادی است که در معرض یا در تماس با مبتلایان بوده‌اند. افراد درون یک قرنطینه ممکن است سالم باشند یا خود ندانند که آلوده شده‌اند یا اینکه نشانه‌های نداشته باشند.

  تعداد بازديدها: 1014
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86275
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.